توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

خواص و فضیلت های خواندن سوره دهر بر اساس روایات و احادیث معتبر

سوره دهر دارای نام متعددی است که مشهورترین آن ها «انسان» و سوره «دهر» و سوره «هل اتی» است که قرائت این سوره مبارکه قرآن کریم آثار و برکات زیادی را به همراه دارد که درباره فداکاری امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نازل شده است که سه روز پشت سر هم افطار خود را به یتیم، مسکین و اسیر می بخشیدند.

 

سوره دهر دارای نام متعددی است که مشهورترین آن ها «انسان» و سوره «دهر» و سوره «هل اتی» است که قرائت این سوره مبارکه قرآن کریم آثار و برکات زیادی را به همراه دارد که درباره فداکاری امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نازل شده است که سه روز پشت سر هم افطار خود را به یتیم، مسکین و اسیر می بخشیدند.

فضائل قرائت سوره دهر

آشنایی با خواص سوره دهر

این سوره نیز مانند دیگر سوره های مبارکه قرآن کریم از فضائل زیادی بهره مند است که در ادامه به آثار و برکات قرائت سوره دهر می پردازیم.

موضوعات مطرح شده در سوره دهر

  • وضعیت کافران در روز قیامت
  • هدایت فکری و تکوینی و تشریعی انسان ها
  • قانون حادث و مسبوق به عدم بودن انسان
  • مشیت علم حکمت و رحمت خداوند
  • داستان نذر خاندان پیامبر و اوج وفا

آشنایی با خواص سوره دهر

به روایت از امام باقر (ع) :

امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در دوران کودکی بیمار شدند. پیامبر (ص) به عیادت آن‌ها رفت و به امام علی (ع) فرمود:‌ ای اباالحسن! اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به آن‌ها عافیت می‌بخشد. امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و فضه نذر کردند که سه روز روزه بگیرند. در روز اول موقع افطار مسکینی به درب خانه آن‌ها آمد و تقاضای غذا کرد؛ آن‌ها افطاری خود را به او دادند. روز دوم و سوم موقع افطار یتیم و اسیری به درب خانه آمدند و تقاضای غذا کردند و آن‌ها غذای خود را بخشیدند. در روز ۲۵ ذی‌الحجه بود که سوره دهر در وصف ایثار اهل‌بیت پیامبر (ص) نازل شد.

امام صادق (ع) :

هر کس سوره دهر را قرائت کند خداوند او را با تعداد زیادی از حوریان بهشتی تزویج کند و در سرای باقی با پیامبر اکرم (ص) خواهد بود.

من ضامنم برای هر یک از شیعیانم که در نماز صبح روز پنجشنبه سوره انسان را بخواند و اگر در آن شب یا روز بمیرد با امنیت و بدون حساب از گناهانی که انجام داده وارد بهشت می‌شود و دیوان حسابرسی برای او باز نمی‌شود و در قبر، از او پرسشی نخواهد شد و اگر زنده بود در حفظ و امان الهی است و آفات دنیا از او برداشته می‌شود و چیزی از جنبنده‌های زمینی تا پنجشنبه بعد به او آسیبی نمی‌رساند.

قرائت سوره انسان موجب تقویت و نیرومندی روح و قوی شدن اعصاب و آرامش یافتن اضطراب مفید است.

آثار و برکات قرائت سوره دهر

 خواص سوره دهر به روایت از پیامبر اکرم (ص)

هر کس سوره دهر را قرائت کند پاداش او بهشت و حوریان بهشتی خواهد بود.

هر کس بر قرائت سوره انسان مداومت ورزد، اگر روحش ضعیف باشد دارای قدرت روحی می‌شود.

ثواب قرائت سوره دهر

خواص سوره دهر به روایت از امام رضا (ع)

هر کس در نماز صبح روز دوشنبه و پنج‌شنبه در رکعت اول بعد از سوره حمد سوره دهر (انسان) و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سوره غاشیه را بخواند خداوند در این دو روز او را از شر در امان می‌دارد.

 ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، همانطور که در این مقاله با فضائل قرائت سوره دهر آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر سوره های قرآن کریم می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا