توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشت

ترشحات قهوه‌ای واژن در زنان چه معنایی دارد؟

ترشحات قهوه‌ای واژن در زنان چه معنایی دارد؟

ترشحات قهوه‌ای واژن ممکن است در دوران قبل و بعد از قاعدگی، دوران یائسگی یا حتی در ماه های مختلف بارداری مشاهده شود. ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن می‌تواند بی‌خطر یا حتی نشانه‌ای از یک بیماری محسوب شود. در ادامه با عوامل ایجاد این نوع ترشحات بهتر آشنا می‌شوید.
ترشحات قهوه ای واژن
سیرافی ها| سرویس سلامت آیا تابحال در دوره قاعدگی خود با ترشحات قهوه‌ای رنگ مواجه شده اید؟ آیا این موضوع جای نگرانی دارد؟ آیا این امر طبیعی است؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات جواب دهیم. در ابتدا باید خاطر نشان کرد که ترشحات قهوه‌ای واژن معمولا جای نگرانی ندارند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ترشحات واژن را به درستی تشخیص دهید. 
در ادامه به سوالات رایج درباره ترشحات قهوه‌ای واژن پاسخ داده می‌شود. سوال مورد نظر خود را از لیست زیرانتخاب کنید:
  1. ترشحات قهوه‌ای واژن چگونه به نظر می‌رسند؟
  2. چرا خون دوره قاعدگی، قهوه‌ای رنگ است؟
  3. چرا ترشحات واژن به رنگ قهوه‌ای هستند؟
  4. ترشحات قهوه‌ای قبل از قاعدگی چه معنایی دارند؟
  5. آیا وجود ترشحات قهوه‌ای پس از دوران قاعدگی طبیعی است؟
  6. چرا به جای خونریزی در دوره قاعدگی، دچار ترشحات قهوه‌ای می‌شویم؟
  7. آیا طبیعی است که مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث ایجاد ترشحات قهوه‌ای شوند؟
  8. چرا پس از آمیزش و مقاربت، دچار ترشحات قهوه‌ای می‌شویم؟
  9. چه عواملی باعث بروز ترشحات قهوه‌ای چسبناک می‌شوند؟
  10. آیا لکه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ای از بارداری باشند؟
  11. وجود ترشحات قهوه‌ای در زمان بارداری

 

ترشحات قهوه‌ای واژن در زنان چه معنایی دارد؟

۱. ترشحات قهوه‌ای واژن چگونه به نظر می‌رسند؟

به غیر از رنگ، میان ترشحات قهوه‌ای و معمولی تفاوت چندانی وجود ندارد. ترشحات عادی معمولا بی رنگ، شیری رنگ و یا دارای غلظت هستند. ترشحات قهوه‌ای معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره دیده می‌شوند و در موارد نادر، ممکن است به سیاه به نظر برسند. شاید این امر ناشی از وجود خون باقی مانده در رحم زن، از آخرین دوره قاعدگی باشد. در مواردی که پس از قاعدگی، خون در بدن باقی بماند، این خون، خشک شده و به مرور زمان به صورت ترشحات قهوه‌ای از واژن خارج می‌شود.
 

 ۲. چرا خون دوره قاعدگی، قهوه‌ای رنگ است؟

خون دوره قاعدگی معمولا قرمز است، اما ترشحات قهوه‌ای زمانی پدیدار می‌شوند که میزان کمی خون، از قاعدگی قبلی، با ترشحات طبیعی شما مخلوط می‌شود. باید بدانید که خون تازه، قرمز یا صورتی است و زمانی که خشک شود، به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

۳. چرا ترشحات واژن به رنگ قهوه‌ای هستند؟

  • تخمک گذاری: گاهی اوقات، تخمک گذاری، باعث بروز مقدار محسوسی خونریزی می‌شود. این خون با مخاط طبیعی واژن ترکیب و به صورت ترشحات قهوه‌ای روشن یا تیره از بدن خارج می‌شود.
  • بافت آندومتر: در برخی موارد، ترشحات قهوه‌ای واژن، فقط بافت‌های باقی مانده از دوره قاعدگی قبلی هستند که از بدن خارج نشده اند.
  • پری منوپوز (حوالی یائسگی): قبل از شروع یائسگی، میزان هورمون‌ها به سرعت تغییر می‌کنند. در این دوره، احتمالا زنان ترشحات قهوه‌ای، صورتی یا حتی زرد خواهند داشت که جای نگرانی وجود ندارد.
  • قرص ضد بارداری: گاهی اوقات، مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث بروز لکه یا ترشحات قهوه‌ای می‌شوند.

ترشحات قهوه‌ای واژن در زنان چه معنایی دارد؟

 

  • بارداری: این امکان وجود دارد که برخی زنان به هنگام لانه گزینی جنین، دچار ترشحات قهوه‌ای شوند. اما بهتر است مراقب باشید، زیرا این امر می‌تواند ناشی از بروز مشکل در ارتباط با جنین باشد.
  • سقط جنین: در مراحل اولیه سقط جنین، برخی از زنان دچار ترشحات قهوه‌ای تیره رنگی می‌شوند. در هر صورت، اگر حامله هستید، در چنین شرایطی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • وجود بیماری: برخی از بیماری‌ها مانند واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن (PID)، سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مقاربتی (STD) می‌توانند باعث بروز ترشحات قهوه‌ای شوند.
 

۴. ترشحات قهوه‌ای قبل از قاعدگی چه معنایی دارند؟

ترشحات قهوه‌ای قبل از قاعدگی معمولا شایع نیستند. در این وضعیت، یکی از موارد زیر عامل این ترشحات است: 
  • در برخی موارد، ممکن است رحم، یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی، بافت و خون‌های باقی مانده در بدن را خارج کند.
  • ممکن است باردار باشید. گاهی اوقات، ترشحات قهوه‌ای تیره رنگ، می‌توانند نشانه ای از بارداری باشند. در این شرایط برای اطمینان می‌توانید از تست‌های بارداری استفاده کنید.
  • اگر مطمئنید که باردار نیستید و برای یک یا دو روز، این نوع ترشحات را داشتید، جای نگرانی وجود ندارد. در غیر این صورت، بهتر است برای بررسی احتمال ابتلا به عفونت باکتری یا بیماری‌های مقاربتی آزمایش انجام دهید.

 

۵. آیا وجود ترشحات قهوه‌ای پس از دوران قاعدگی طبیعی است؟

وجود ترشحات قهوه‌ای پس از دوران قاعدگی کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند. هرچند، این نوع ترشحات می‌توانند نشانه‌ای از عوامل زیر نیز باشند:

  • خونریزی لانه گزینی
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت مخمری ناحیه واژینال
  • واژینوز باکتریایی
  • سرطان دهانه رحم

 

ترشحات قهوه‌ای واژن در زنان چه معنایی دارد؟

۶. چرا به جای خونریزی در دوره قاعدگی، دچار ترشحات قهوه‌ای می‌شویم؟

اگر پریود هستید، ولی فقط دچار ترشحات قهوه‌ای رنگ شده اید، باید نگران وضعیت سلامت خود باشید. دلایل این موضوع عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): زنان مبتلا به این سندرم، ممکن است دچار بی نظمی یا قاعدگی‌های طولانی مدت شوند و ممکن است تخمدان نتواند به طور منظم تخمک آزاد کند. در نتیجه، فرد به جای پریود شدن، دچار ترشحات قهوه‌ای واژن می‌شود.
  • بارداری: لانه گزینی می‌تواند باعث خونریزی شده که به صورت لکه‌های قهوه‌ای روشن یا تیره بروز می‌کند.
  • لکه بینی: گاهی اوقات، لکه بینی نشان دهنده شروع دوره قاعدگی است. در این شرایط، بروز ترشحات قهوه‌ای طبیعی است.

اگر ترشحات ادامه پیدا کردند و شما پریود نشدید، بهتر است تست حاملگی بگیرید. اگر جواب تست منفی بود، به پزشک مراجعه کرده تا اطمینان حاصل کنید که دچار عفونت و یا بیماری‌های مقاربتی نشده اید.

 

۷. آیا طبیعی است که مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث ایجاد ترشحات قهوه‌ای شوند؟

قرص‌های ضد بارداری باعث تغییر سطح هورمون در بدن می‌شوند. از آنجایی که هورمون‌ها مسئول شروع قاعدگی و تخمک گذاری هستند، جای تعجب نیست که بسیاری از زنان در زمان مصرف این قرص‌ها، دچار لکه بینی و ترشحات قهوه‌ای شوند. اگرچه این موضوع عادی است، اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد که نوع قرص‌ها عوض شوند.

ترشحات قهوه ای واژن

۸. چرا پس از آمیزش و مقاربت، دچار ترشحات قهوه‌ای می‌شویم؟

گاهی اوقات، کمی خون با ترشحات عادی ترکیب می‌شود. زمانی که تحریک می‌شوید، بدن برای حفظ رطوبت واژن، میزان بیشتری مایع تولید می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که آمیزش جنسی خشن باعث بروز ترشحات قهوه‌ای شود.

۹. چه عواملی باعث بروز ترشحات قهوه‌ای چسبناک می‌شوند؟

ترشحات قهوه‌ای می‌توانند به دلایل متعددی ایجاد شوند. مانند:

  • ممکن است نشانه تخمک گذاری باشد.
  • اگر در سه ماهه سوم بارداری هستید، این ترشحات می‌توانند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشند.
  • پایین آمدن جفت و جدا شدن کامل یا جزئی جفت از رحم، می‌تواند باعث ایجاد ترشحات قهوه‌ای چسبناک شود.
  • ترشحات قهوه‌ای چسبناک ممکن است نشانه‌ای از عدم تعادل هورمون به علت رژیم غذایی، مصرف قرص‌های ضد بارداری و یا استرس باشد.
  • ترشحات قهوه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مقاربتی باشد.

اگر دچار ترشحات قهوه‌ای چسبناک هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۱۰. آیا لکه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ای از بارداری باشند؟

ترشحات قهوه‌ای تیره رنگ می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. زمانی که تخمک گذاری صورت می‌گیرد، این امکان وجود دارد که لکه یا ترشحات قهوه‌ای تیره رنگی را مشاهده کنید.

۱۱. وجود ترشحات قهوه‌ای در زمان بارداری

  • ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه اول بارداری: وجود ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه اول بارداری می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد. هرچند، این احتمال نیز وجود دارد که به علت تخمک گذاری، دیواره رحم دچار خونریزی شده و این خون به علت مقاربت یا معاینه از واژن خارج شود.

ترشحات قهوه ای واژن

 

  • ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه دوم بارداری: به طور کلی، لکه بینی در دوران بارداری امری شایع و طبیعی است که می‌تواند ناشی از مقاربت یا معاینات فیزیکی باشد. هرچند، گاهی اوقات، ترشحات قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ای از عفونت باشند. 
  • عفونت مخمری ناحیه واژینال: این نوع عفونت در دوران بارداری شایع است. عفونت باعث تغییر در ترشحات عادی بدن می‌شود. علائم این عفونت عبارتند از ترشحات غلیظ، قرمزی، خارش و سوزش. اگر دچار ترشحات سبز یا زرد به همراه سوزش ادرار شدید، این‌ها نشانه‌ای از بیماری‌های مقاربتی هستند. در این شرایط، سریع به پزشک خود مراجعه کنید. 
  • ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه سوم بارداری: بروز ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه سوم بارداری همانند دیگر ماه ها، می‌تواند ناشی از مقاربت یا معاینات فیزیکی بوده، هرچند، این ترشحات می‌توانند نشانه‌ای از زایمان زودرس نیز باشند.

برگرفته از:
 checkpregnancy
بهاره قاسم پور

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا