توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی ها مذهبیمذهبی

مژده ولادت امام زمان در کلام معصومین

یکی از حقایق شگفت‌آور در مورد ۱۲ امام، مژده ولادت امام زمان (عج) از قبل از تولد ایشان توسط پیامبر (ص)، امام علی (ع) و سایر امامان است. در احادیث و روایات بسیاری به وجود مهدی قائم (ع) اشاره شده است، به عنوان کسی که ظهور می‌کند تا در نبرد حق علیه باطل پیروز شود و شیعیان را مأوا باشد.

سیرافی ها| سرویس مذهبی – نیمه شعبان شده و روز تولد امام زمان (عج) همه ما را مشتاق می‌کند از زندگی آن حضرت بیشتر بدانیم. یکی از چیزهایی که دانستنش در مورد مهدی موعود (ع) جذاب است این است که تا قبل از تولدش بسیاری از افراد مژده ولادتش را داده بودند. در این مطلب نیز می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم.

مژده ولادت امام زمان در کلام امام علی (ع) 

  • در «نهج البلاغه» سخنان متعددى در این زمینه از امام علی (ع) وجود دارد. از آن جمله مى‌توان به این سخن اشاره کرد: دنیا، همچون شتر چموشى که از دوشیدن شیرش جلوگیرى مى ‏کند (و به سراغ بچه‏ اش مى ‏رود) پس از چموشى، به ما روى مى‏ آورد. خداوند مى‌فرماید: «ما مى‌خواهیم به مستضعفان زمین نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم».

مژده ولادت امام زمان در کلام امام علی (ع)، عکس پروفایل برای ولادت امام زمان (ع)

 

  • همچنین در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه داریم که:

    «… یا قومِ هذَا إِبانُ وُرودِ کُلِّ مَوعُود، و دُنُوٍّ مِن طَلعةِ مَا لاَ تَعرفُون. أَلا و إِنَّ مَن أَدرکَها مِنَّا یَسرِى فِیهَا بِسِراج مُنِیر و یَحذُو فِیهَا عَلَى مِثالِ الصَّـالِحِین، لِیَـحُلَّ فِیهَا رِبقاً، و یُعتِقَ فِیهَا رِقَّاً، و یَصدَعَ شَعْباً، و یَشعَبَ صَدعاً، فِى سِترِة عَنِ النَّاس، لاَ یُـبصِرُ القَائِفُ أَثَرَهُ، وَ لَو تَابَعَ نَظَرَهُ …»
    یعنی اى مردم اکنون هنگام فرا رسیدن فتنه‌هایی است که به شما وعده داده شده و نزدیک است برخورد با رویدادهائى که حقیقت آن بر شما ناشناخته و مبهم خواهد بود.

  • بدانید آن کس که از طریق ما (مهدى موعود منتظر) به راز این فتنه‌ها پى برد و آن روزگار را دریابد، با مشعل فروزان هدایت ره بسپرد و به سیره و روش پاکان و نیکان (پیامبر و امامان معصوم) رفتار نماید تا در آن گیر و دار گره‌ها را بگشاید و بردگانِ در بند ظلم و خودخواهى و ملّت هاى اسیر استعمار را از بردگى و اسارت برهاند و توده هاى گمراهى و ستمگرى را متلاشى و پراکنده سازد و حق طلبان را گردهم آورد و به دیگر عبارت تشکیلات کفر و ستم را بر هم زند و جدایى و تفرقه اسلام و مسلمانان را تبدیل به یکپارچگى نموده و سامان بخشد.

  • این رهبر (مدت‌ها بلکه قرن ها) در پنهانى از مردم به سر برد و هر چند دیگران کوشش کنند تا اثرش را بیابند، نشانى از رد پایش نیابند.
    در این هنگام گروهى از مؤمنان براى درهم کوبیدن فتنه‌ها آماده شوند، همچون آماده شدن شمشیر که در دست آهنگر صیقل داده شده.
    همینان چشمانشان به نور و فروغ قرآن روشن گردد. موج با شکوه تفسیر قرآن در گوش دلشان طنین‌انداز شود، شامگاهان و صبحگاهان جانشان از چشمه حکمت و معارف الهى سیراب گردد.
  • همچنین در حدیثی دیگر از امیر مؤمنان (ع) از پیامبر (ص) نقل شده که مى ‏فرمایند: عمر جهان به پایان نمى‌‏رسد مگر آنكه مردى از نسل حسین امور امّت مرا در دست مى‏‌گیرد و دنیا را پر از عدل مى‌‏كند همچنانكه پر از ظلم شده است.

مژده ولادت امام زمان (ع) در کلام پیامبر اکرم (ص) و سایر امامان

مژده ولادت امام زمان در کلام پیامبر اکرم (ص) و سایر امامان

 

  • از حضرت رسول (ص) منقول است: اگر از دنیا نماند جز یک روز، همانا خداوند تعالی آن روز را طولانی می‌کند، تا اینکه مردی از خاندان من [از پس پرده غیبت] بیرون بیاید. اسم او، اسم من و کنیه او، کنیه من است. زمین را پر از داد و عدل می‌کند. آن حضرت خروج خواهد کرد و بساط عدل خواهد گسترانید و داد مظلوم از ظالم خواهد گرفت».

  • در حدیثی از امام جواد (ع) خطاب به عبد العظیم حسنى  داریم : 
    قائم ما همان مهدى منتظّر است که در زمان غیبت باید در انتظارش بود و در زمان ظهور باید اطاعتش نمود. او سومین فرزند من خواهد بود. سوگند به آن خدایى که محمد را به پیامبرى برگزید و امامت را ویژه ما خاندان قرار داد، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد، خدا آن روز را طولانى مى ‏گرداند تا مهدى ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده است. خداوند متعال کار وى را یک شبه اصلاح مى ‏کند، چنانکه کار موسى کلیم الله را در یک شب اصلاح فرمود: او رفت تا براى همسرش آتش بیاورد، اما با منصب نبوت و رسالت برگشت.
    امام جواد (ع) سپس می‌فرمایند: بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار ظهور و قیام اوست.
  • همچنین حدیثی داریم از امام حسین (ع) که دوباره جمله‌ای که پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند را نقل می‌کند:

    اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقى مانده باشد، خداوند آن روز را طولانى مى‌کند تا آنکه مردى از نسل من قیام مى‌‏کند و دنیا را پر از عدل و داد مى ‏کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده است. از رسول خدا شنیدم چنین مى‏‌فرمود.

  • خود امام حسن عسکری (ع) نیز مژده ولادت فرزندش را به شیعیان مورد اعتمادش داده بود. در روایتی از ابوهاشم (از نزدیکان امام حسن عسکری (ع)) داریم:
    با امام حسن عسکری (ع) در زندان «مهتدی»، خلیفه عباسی بودم. امام به من فرمود: این طغیان‌گر امشب تصمیم می‌گیرد که با تقدیر الهی بازی کند و مرا بکشد، ولی عمرش کفاف نخواهد داد و من فرزندی ندارم، ولی به زودی خداوند به لطفش فرزندی به من خواهد داد. ابوهاشم گوید: وقتی صبح شد، با خبر شدیم ترک‌های دربار، «مهتدی» را کشته و «معتمد» را جای او نشانده‌اند.

و به این ترتیب حضرت مهدی (ع) طبق همین پیش‌گویی‌ها در نیمه شعبان و پنهان از چشم خلفای ظالم عباسی متولد شد. شما چه روایات جذاب دیگری از امام زمان (ع) می‌شناسید؟ آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران سیرافی ها در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا