توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آداب و رسومسیرافشعر و گویش ها

زبان و آداب و رسوم مردم سیراف

علی رغم اینکه سیراف بین شهر کنگان و روستای پرک که مردمانشان عرب زبانند،قرارگرفته ،عموم مردم این شهر به زبان فارسی سخن می گویند البته زبان عربی تاثیری قابل توجه در گویش سیرافیان داشته و دارد، لهجه ی سیرافی چنان نیست که مثلا پیرزنی سیرافی عاجز از برقراری ارتباط کلامی با فرد تهرانی باشدهر چند واژه هایی در سیراف پیدا می شوند که برای  یک غیربومی ناآشناست اما سیرافیان در سخن گفتن این مهارت دارند که واژه هایی انتخاب کنند که طرف مقابل را دچار سر در گمی نسازد و این در هر نسلی جاری و ساری است . با این وجود خانواده هایی چون (منصوری ها)یافت می شوند که علاوه بر زبان فارسی  به عربی نیز تکلم می نمایند و این متاثر از زبان مادری همین خانواده هاست.( منصوری ها طی سالهای گذشته دور از عربستان به ایران کوچ داده شده اند)

برگزاری اعیاد و عزاداری در رثای اهل البیت پیامبر(ص):

دین مردم سیراف بکلی اسلام و متشکل از دو مذهب جعفری و شافعی است  شیعیان قریب به هفتاد درصد ساکنان این شهر را تشکیل می دهندو سالیان سال مردم در کنار هم و باهم زندگی خوب و خوشی سپری می کنند فارغ ازهر اختلافاتی باهم کار می کنند و گاهی هم را دختران یکدیگر را به زنی می گیرند.

شیعیان این شهر  تمام اعیاد وتحریم ها را مراسمی شایسته می گیرند وبه دیگر سخن چراغ حسینیه های سیراف در تمامی ایام الله روشن است قبل از شروع هر مراسم دینی مداحی با خواندن چاووشی در بلند گوی حسنیه مردم را از زمان برگزاری مراسم آگاه می سازند.در میان این مراسم دینی دهه محرم از شور و حرارت خاصی برخوردار است جوانان شهر چند روز قبل از شروع این ماه شهر را سیاهپوش می کنند و پرچم های عزاداری برپا می سازند و ایستگاههای صلواتی را در معابر عمومی به مستقر می سازند تا دراین ایام از عابران با نوشیدنی ها ی خنک و خوراکی هایی مثل نخودوآش و حلیم پذیرایی کنند .

این شهر دارای چهار حسینیه و پنج مسجدشیعه وچهار مسجد اهل سنت می باشد و هر کدام از حسینیه هادارای هیات سینه زنی و زنجیر زنی مستقلی است که معمولا از شب دوم محرم فعالیت خود را شروع می کنند.

سیرافیان نیز مانند دیگرمردم استان سینه زنی را به صورت حلقه ای با خواندن نوحه های سنتی بوشهری  در حالیکه فردی میانسال عَلَم را در وسط حلقه ها نگه می دارد برگزار می شود .

هر ساله در عصر تاسوعا همه این هیاتها جهت تجدید میثاق با شهدا به گلزار شهدای شهر می روند و به عزاداری می پردازند در این عزاداری برخی از جوانان اهل سنت نیز در گروههای  سینه زن و زنجیر زن در کنار برادران دینی خود شرکت می کنند. زنان هر هیات نیز با درست کردن گهواره حضرت علی اصغر (ع)و تزیین آن بوسیله آینه و گل و حمل آن پا به پای مردان به نوحه سرایی و سینه زنی پرداخته و این مسیر سه کیلو متری را طی می کنند.

عصر روز تاسوعادر سیراف یکی از جلوه های شکوهمند عزاداری ابا عبدالله الحسین را می توانید ملاحظه نمایید.

در روز عاشورا نیز هیات های زنجیر زنی چهار گانه سیراف در قالب یک هیات به نام “هیات عزاداران اباعبدالله الحسین شهر سیراف” متشکل از افراد زنجیر زن، طبل زن و سنج زن به عزاداری می پردازند و مسیر بین حسنیه ابوالفضل (ع) تا اسکله صیادی راه می پیمایند زنان و مردان هم در عقب این هیات مشغول سینه زنی می شوند و بعد از طی این مسافت و برگشت تا مقابل حسینیه امام خمینی(ره) در کنار ساحل توسط یکی از روحانیون روضه خوانده می شود و در این بین جوانان با نوشیدنی ها و خوراکی های مختلف از مردم پذیرایی می شود.

بعضی از مردم عزادار، شب عاشوراتا اذان صبح در حسینیه مشغول عزاداری و راز و نیاز با خداوند می شوند و بدین صورت مراسم صبحدم را برگزار می کنند نیم ساعت مانده به اذان صبح صبحدم شروع می شود و مداحی با صدای حزین و آهسته شروع به خواندن نوحه های ویژه ای می کند و ملتمسانه از خداوند می خواهد که صبح نشود چون فردا روز عاشوراست و حضرت ابا عبدالله و یارانش شهید می شوندو گروه عزادار هم به دنبال آن مداح آهسته به سر و سینه ی خود می زنندو درحیاط بزرگ حسینیه را راهپیمایی می کنند.در همین هنگام موذن نوای اذان را سر می دهد و هیات برای ادای فریضه ی نماز به مسجد مجاور رفته و بعد از اقامه نمازبه منزل خود می روند و تا حدود ساعت هشت صبح به استراحت می پردازند.

 

تمامی حسینیه های این شهر روزهای ششم تا دهم محرم بوسیله ناهار بعد از اتمام نماز ظهر و عصراز هیات خود و مهیمانان پذیرایی می کنند .در این بین زنان در کنار مردان در این امر خداپسندانه شرکت جسته ومشمول عنایات ائمه اطهار (ع) می شوند.

هزینه  همه ی مخارج حسینیه ها رادر طی همین دهه توسط مردم جمع آوری می شود.

به علت نقصان شدید روحانی در سیراف، هیات امنا ی هر حسینیه روحانیی را جهت روضه خوانی به شهر دعوت می کنند.پیش از اینکه روضه خوان(ملا) شروع به روضه خوانی کندیکی دونفر مداح ،پیشخوانی کرده و مجلس را از هر حیث جهت روضه خوان مهیا می سازند.و بعد روضه خوان بر فراز منبر قرار گرفته و ضمن توصیه ی مردم به تقوای الهی در منقبت اهل البیت سخن می گوید و با خواندن مرثیه (گریه خیز) و خواندن چند جمله دعا مجلس را پایان می دهد.

و این مراسم تا روز سیزدهم محرم ادامه دارد اما اوج عزاداری از دوم محرم تا عصر دهم می باشد.شب یازدهم تا سیزدهم مراسم شام غریبان برگزار می شود در این مراسم مردم در حالیکه شمع برافروخته ای در دست دارند در خیابانها به صورت راهپیمایی به سینه زنی می پردازند. در شب آخر شام غریبان هیات چهارگانه سیراف اعم از مرد و زن این راهپیمایی را به مقصد گلزار شهدا ادامه می دهند و در آنجا بر سر تربت عزیزان از دست رفته شمع روشن می نمایند و برای آنان طلب آمرزش می کنند.  

در دهه آخر ماه صفرالمظفر (اربیعن حسینی) روزهای بیستم(اربعین)و بیست و هشتم (شهادت پیامبر اسلام) از امتیاز خاصی برخوردار است .دربقیه روزها فعالیت هیات های سینه  زنجیر زنی به حد اقل خود می رسد.

روزهای بیستم و بیست و هشتم هم، ناهار توزیع می شود و برادران اهل سنت نیز جهت صرف غذا، هم در ایام محرم و هم در صفر به حسینه می آیند.

عصر روز آخر ماه صفر، زنان سیرافی نیز مانند دیگر زنان استان مراسم” صفر بدر “را با رفتن به دریا و خیس کردن پاهایشان ،برگزار می کنندو بدینگونه ایام عزاداری را به پایان رسانده و لباس مشکی را از تن خارج می سازند.

لازم به ذکر است درماههای محرم و صفر هیچگونه عروسی و جشن و شادی در سیراف – چه شیعه و چه سنی- برگزار نمی شود و بیشتر زنان سیراف طی این مدت لباس مشکی به تن دارند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا