توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سیرافصنایع دستی

آشنایی با صنایع دستی بندر سیراف

صنایع دستی

با توجه به وجود درختان خرمای فروان و انعطاف پذیری برگ این در ختان  نیز از این موهبت الهی کمال استفاده کرده و وسایل مورد نیاز خود را تا آنجا که شود از اجزای درختان خرما درست می کنند. زنبیل،حصیر، بادبزن،ازجمله وسایلی اند که از برگ درخت خرما که در اصطلاح محلی”پش”گفته می شود  تهیه می شود، از الیاف آن که “پِِری” نام دارد انواع طناب می سازند و ازبافتن ساقه های آن در کنار هم  جهت برپایی کپر دیواره چوبی به نام “ستِّه”می بافند

از پنگ آن که محل رویش میوه هاست سبد هایی به نام سیرم  می سازند که برای حمل ماهی از آن استفاده می شود یا از ساقه آن برای ساختن قفس جهت نگهداری ماکیان استفاده کنند.

ازجمله صنایع دستی سیراف زری بافی است که بر روی پاچه ی شلوار زنان  بندری نقش می بندد

این شلوار ها در فرهنگ عامیانه ی سیراف به “بادلِه” یا شلوار بندری موسوم است بطوری که از مچ تا زیر زانو را با سلیقه خاصی زری بافی می کنند و این خیاطان با مهارت خاص و فوق العاده ای که دارند از نخ های ابریشمی و زری  بروی پارچه نقش هایی خلق می کنند که انسان در حیرت می ماند البته در سال های اخیر با ورود چرخ خیاطی های گلدوز  به بازار این کار را برای بانوان بندری آسان نموده است.

وجود انواع ماهیان زیبا، صدف و گوش ماهی در کنار ساحل زیبای خلیج فارس و تنوع و در دسترس بودن آنان باعث شده که نسل جوان به هنر تاکسیدرمی روی آورده و از این صدف های به ظاهر بدرد نخور ،اشکال زیبا و متنوعی را خلق کنند.

هرچند که ساخت اکثر صنایع دستی از طرف جوانان مورد بی مهری واقع شده ولی تاکسیدرمی هنری جدید است که تا اندازه ای مورد اقبال جوانان است و انتظار می رود متولیان امر با برگزاری  کلاس های مربوطه سعی در احیا نمودن این مهم داشته باشند.

 

منبع: برگرفته از مقاله کاکا سیرافی(قنبر سماچی)

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا