توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیدانستنی های ازدواج

ازدواج با افراد وسواسی؛ پیامدها و راهکارها

ازدواج با افراد وسواسی به دلیل وجود افکار و رفتار‌های تکرار شونده و جبری ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله ایجاد تنش و اضطراب، پرخاشگری و نیز دیگر مشکلات روحی و جسمی در زندگی مشترک شود.

سیرافی ها| سرویس روانشناسیآیا می‌دانید چه نوع رفتار‌هایی نشان‌دهنده وجود سندروم یا اختلال وسواس در افراد است؟ و آیا می‌دانید وجود این رفتار‌ها چه تاثیری در زندگی شخصی و زناشویی افراد دارد؟ افراد مبتلا به اختلال وسواس به طور معمول از افکار مزاحم، آزار دهنده و تکرار شونده برخوردار هستند که نتیجه آن انجام اعمال و رفتار‌هاییست که از حوزه اختیار آن‌ها خارج است. در این مطلب درباره علائم سندروم وسواس، پیامد‌ها و راه حل‌های بهبود زندگی در ازدواج با افراد وسواسی توضیحاتی ارائه شده است.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در ” فهرست موضوعی” زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • اختلال یا سندروم وسواس چیست؟
  • علائم سندروم وسواسی
  • پیامد‌های جسمی
  • ازدواج با افراد وسواسی
  • کمک به همسر وسواسی

اختلال یا سندروم وسواس چیست؟

اختلال وسواس یک نوع بیماری شخصیتی است که فرد مبتلا دچار افکار و یا اعمال جبری و تکرار شونده می‌شود. به طور کلی این نوع اختلال به دو نوع وسواس فکری و وسواس عملی تقسیم می‌شود اما گاهی یک فرد مبتلا هر دو نوع این اختلال را در خود یک جا دارد. در وسواس فکری ممکن است یک نوع فکر مزاحم مدام در مغز بیمار تکرار شود به طوری که نتواند خود را از چنگ این افکار جبری و مزاحم نجات دهد.
در وسواس عملی نیز فرد مبتلا خود را ملزم به انجام کار‌های تکراری می‌کند و همچنین نسبت به اشیاء و محیط اطراف خود بسیار حساس است. به طور معمول برای درمان این بیماری هم از درمان‌های دارویی و هم از درمان‌های رفتاری استفاده می‌کنند. اختلال وسواسی یک بیماری مزمن و عود کننده است و در صورت عدم مراجعه به روانپزشک و ادامه روند درمان ممکن است بهبودی فرد مبتلا غیر ممکن شود.

برخی از علائم سندروم وسواسی

اگرچه رفتار‌ها و افکار تکرار شونده و اجباری از علائم بارز این بیماری است اما برخی دیگر از نشانه‌های سندروم وسواس شامل موارد زیر هستند:
  • عدم توانایی در تصمیم گیری
  • داشتن احساس گناه به طور مرتب
  • داشتن شک و تردید نسبت به انجام هر کاری
  • سرزنش کردن مدام خود و اطرافیان
  • داشتن حساسیت بیش از اندازه نسبت به زمان
  • عجله داشتن برای انجام هر کار
  • برخورداری از ویژگی کمال گرایی
  • به خرج دادن حساسیت بیش از حد در انتخاب‌ها

پیامد‌های جسمی ابتلا به اختلال وسواسی

افراد مبتلا به این بیماری به دلیل رفتار‌های تکرار شونده و آزار دهنده به طور معمول دچار بیماری‌ها و مشکلات جسمی نیز خواهند شد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به مشکلات پوستی در اثر شست و شوی فراوان
  • ابتلا به دردها، گرفتگی، آرتروز و ساییدگی مفاصل و استخوان ها
  • ایجاد مشکلات دهان و دندان در اثر مسواک زدن زیاد
  • مشکلات گوارشی

اثرات و مشکلات ازدواج با افراد وسواسی


پیامدهای ازدواج با افراد وسواسی

وجود علائم سندروم وسواسی می‌تواند همه جنبه‌های زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. در حقیقت افکار و اعمال مزاحم و تکرار شونده می‌توانند منجر به رفتار‌های پرخاشگرانه و یا اختلالات جنسی نیز شوند. این افراد به کنترل و مدیریت همه کار‌های روزانه و روتین به طور افراطی نیازمند هستند. گاهی فرد مبتلا برای انجام کاری مانند شستن دست ها، خوردن غذا، شمارش پول و اشیاء و … ساعت‌ها وقت لازم دارد. همچنین ابتلا به مشکلات جسمی نیز از پیامد‌های برخورداری از سندروم وسواس است. تمامی این مشکلات باعث ایجاد اختلال در روابط خانوادگی و زندگی شخصی بیمار خواهد شد.

کمک به همسر وسواسی خود 

اکثر افراد مبتلا به سندروم وسواس از بیماری خود آگاهی دارند و معمولاً نسبت به درمان خود مقاومتی نشان نمی‌دهند؛ بنابراین با انجام راهکار‌هایی می‌توانید از شدت اثرات این نوع اختلال در زندگی به طرز چشمگیری کم کنید. 

۱. شناخت ویژگی‌های سندروم وسواس

قدم اول در کمک به درمان افراد مبتلا به اختلالات روانی داشتن اطلاعات و شناخت کافی از بیماری آن‌ها است. با دانستن علائم و نشانه‌های این بیماری، می‌توانید کنترل بهتری بر مشکلات به وجود آمده به دلیل رفتار‌های وسواسی همسرتان داشته باشید.

۲. درباره این بیماری به فرزندان خود توضیح دهید

از آنجایی که یکی از پیامد‌های اصلی این بیماری ایجاد تنش و اضطراب در محیط خانواده است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که فرزندان به ویژه از دوران کودکی دلیل به وجود آمدن این مشکلات را بدانند. همچنین ممکن است کودکان به دلیل عدم آگاهی کافی در مورد این بیماری، خود را در به وجود آمدن این مشکلات مقصر بدانند اما اگر اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند از نگرانی آن‌ها کاسته خواهد شد.

۳. احساستان را در مورد پیامد‌های این بیماری به همسرتان صادقانه بگویید

بهتر است اعمال و رفتار‌های وسواس گونه همسرتان را به عنوان لجبازی و یا خودخواهی وی تعبیر نکنید. اگر می‌خواهید به همسر بیمار خود کمک کنید باید به طور صادقانه و به دور از تحقیر و تنش درباره نگرانی‌ها و دیگر مشکلاتی که در اثر این بیماری به وجود آمده است با او صحبت کنید.

۴. تشویق کردن همسرتان برای درمان هر چه سریع‌تر

گاهی اختلال وسواسی به گونه‌ای است که نیاز به درمان‌های تخصصی و پیشرفته تری دارد. به عنوان مثال برخی از افراد وسواسی نیازمند درمان‌های دارویی و مراجعات مکرر به روانپزشک دارند. بنابراین بهتر است قبل از آنکه علائم این بیماری تشدید یابد همسر خود را به پی گیری چرخه درمانی تشویق کنید.

۵. حضور بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی

به طور معمول افراد مبتلا به اختلال وسواسی از حضور در جمع و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی گریزان هستند. اگر این افراد در طول مدت زمان طولانی این کار را تکرار کنند دچار انزوا و افسردگی خواهند شد و این افسردگی باعث تشدید بیماری آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است که بتوانید ارتباطات اجتماعی خود و همسرتان را بهبود بخشیده و او را در انجام این فعالیت‌ها ترغیب کنید.


شما چه پیامدها، مشکلات و راه حل‌های دیگری را در ازدواج با افراد وسواسی سراغ دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این خصوص با ما و دیگر مخاطبان مجله سیراف درپایین صفحه و در قسمت “ارسال نظر” در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا