توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیسلامت

استرس در دوران نوجوانی چه علائمی دارد؟

یک نظرسنجی توسط انجمن روانشناسی آمریکایی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که نوجوانان بیشتر از بزرگسالان استرس دارند که برای والدین کاملا هشدار دهنده است. استرس در دوران نوجوانی غیرمعمول نیست اما باید قبل از آنکه بدتر شود، با آن مقابله شود.

اگر چه ممکن است دلایل زیادی برای استرس در نوجوانی وجود داشته باشد، اما با کمی صبوری والدین، می تواند درمان شود.

استرس در دوران نوجوانی

استرس در دوران نوجوانی چگونه است؟

تصور کنید دختر یا پسرتان امتحان مهمی دارد که نباید نمره ای کمتر از نمره A بیاورد و فقط یک هفته برای آماده شدن زمان دارد. در طی این هفته نوجوان شما و خود شما احتمالا اضطراب، نگرانی، افزایش ضربان قلب، کج خلقی، عصبانیت و بیشتر از این ها را تجربه می کنید.

قبل از امتحان، حتی ممکن است فرزندتان دلشوره داشته باشد. بسیار ترسیده باشد که امتحانش را قبول نخواهد شد و می خواهد فرار کند و مخفی شود یا هر چیز دیگری اما امتحان ندهد.

این نمونه ای از استرس است.

استرس، چگونگی واکنش بدن به خواسته ها یا تجربیات ترس آور است. زمانی که تحت فشار هستید تا کاری را انجام دهید یا زمانی که باید با موقعیت بدی مقابله کنید، احساس استرس می کنید. استرس، واکنش “حمله یا گریز” را نیز فعال می کند. (پاسخ فیزیکی غریزی به وضعیتی ترس آور).

پاسخ حمله یا گریز و نوجوانان

هنگامی که یک فرد با یک ترس حتمی مواجه می شود یا به شدت استرس می گیرد، پاسخ “حمله یا گریز” به خودی خود به کار می افتد. این پاسخ نقش مهمی در چگونگی مقابله با استرس دارد. بدن را آماده می کند تا با ترس مقابله کند یا از آن فرار کند.

زمانی که حالت حمله یا گریز فعال است، آمیگدال (اعصاب درون مغز) یک سیگنال اضطراب را به هیپوتالاموس می فرستد که مرکز ارتباطات مغز است. هیپوتالاموس به وسیله سیستم عصبی اتوماتیک به غدد فوق کلیه پاسخ می دهد و سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند.

غدد فوق کلیه به طور ناگهانی آدرنالین را در خون آزاد می کند که به نوبه خود قند خون را آزاده کرده و به تمام قسمت های بدن، انرژی منتقل می کند. زمانی که این اتفاق می افتد، ضربان قلب فرد افزایش می یابد، مردمک چشم گشاد می شود، بدن شروع به لرزش می کند و پوست، سرخ یا رنگ پریده می شود.

فرد قبل از بازگشت به حالت طبیعی و آرام، برای ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در این وضعیت می ماند.

نوجوانان، این پاسخ به استرس را مانند بزرگسالان تجربه می کنند و تا زمانی که پاسخ، به دوره های طولانی نکشد، طبیعی است. دوز های کوچک پاسخ “حمله یا گریز” ضروری و مفید هستند.

این پاسخ چیزی است که به شما کمک می کند در زمان ضربه خوردن از یک توپ، کنار بروید یا در لحظه ای که در مسیر حرکت یک وسیله نقلیه هستید، در زمان مناسب حرکت کنید.

به مواردی که در این مطلب اشاره شده توجه کنید تا بدانید اگر نوجوانی استرس دارد، چگونه تشخیص دهید.

استرس در دوره ی نوجوانی

علائم استرس در دوران نوجوانی

استرس می تواند خود را به وسیله‌ی راه های مختلف، اکثرا احساسی و فیزیکی نشان دهد. همچنین شما می توانید با توجه به رفتار کسی بگویید او استرس دارد. اثرات استرس در نوجوانی می تواند بسیار زیاد باشد که برخی از آنها در زیر لیست شده است.

۱-علائم احساسی

افرادی که استرس دارند، زیاد خوشحال نیستند. ناراحت هستند و ممکن است به نظر افسرده برسند. نوجوانانی که استرس دارند ممکن است به نظر هیجان زده، مضطرب، افسرده و تند مزاج برسند.

با کوچک ترین چیز ها به سادگی عصبانی و دستپاچه می شوند و ممکن است احساس ناخوشایند و نا امید کننده ای به موقعیت داشته باشند. بار دیگری که فرزندتان بدون هیچ دلیلی نسنجیده با شما صحبت کرد، می توانید بدانید که او استرس دارد.

۲-علائم فیزیکی

علائم فیزیکی استرس در دوران نوجوانی ، شامل خستگی یا کوفتگی، سردرد، یبوست، تهوع و سرگیجه، تپش قلب و از دست دادن اشتها می شود.

فرزندتان ممکن است علاقه اش به ورزش و دیگر فعالیت های جسمی را از دست بدهد. برخی از نوجوانان ممکن است کاهش یا افزایش وزن پیدا کنند، در حالی که دختران ممکن است تغییراتی در دوره ی قاعدگی شان ایجاد شود.

علائم استرس

۳-تغییرات رفتاری

نوجوان شما ممکن است به نظر بی قرار برسد و عادت های عصبی، مانند ناخن خوردن، بی قرارانه قدم زدن، به طور مداوم راه رفتن و غیره را نشان دهد.

گریه کردن، جدا کردن خود از دوستان و خانواده، دمدمی مزاج بودن یا به سادگی کج خلقی کردن، نگران ظاهر نبودن و نشان ندادن علاقه ای به فعالیت هایی که از آن ها لذت می برند، می توانند نشان دهنده ی استرس باشند.

۴-علائم شناختی

استرس در نوجوانان نیز می تواند بر توانایی های شناختی شان مانند حافظه اثر بگذارد. ممکن است که فکر کنید فرزندتان در انجام کارهایش سهل انگار و بی دقت است، اما او ممکن است استرس داشته باشد و آن را فراموش کرده باشد.

سایر علائم شناختی عبارتند از: غیرمنطقی بودن، ناتوانی در تمرکز کردن، دیدگاه منفی و قضاوت ضعیف.

گاهی ممکن است قادر به تشخیص اینکه فرزندتان استرس دارد و یا فقط (جوانی) می کند، نباشید. در چنین مواردی، تست استرس نوجوانان می تواند گزینه خوبی باشد.

می توانید آنها را به صورت تست آنلاین یا در مدرسه بگیرید. آنها را وادار به انجام چنین تست هایی نکنید و آنها را به تنهایی مجبور به این کار نکنید. در عوض، این را به فعالیتی سرگرم کننده که همه ی خانواده در آن شرکت می کنند، تبدیل کنید.

بر خلاف آنچه ممکن است فکر کنید، استرس اگر به شما برای عملکرد بهتر انگیزه دهد، خوب است. همچنین می تواند به تشخیص یک مشکل اساسی کمک کند.

استرس یا تنش ذهنی که فرزندتان تحمل می کند می تواند به سادگی کنترل شود، فقط اگر بدانید که چه چیزی موجب آن شده است.

نشانه های استرس در نوجوانان

آمار و واقعیت های استرس نوجوانان

آیا می دانید که بیش از ۲۵% نوجوانان در دوران مدرسه شان “استرس شدید” را تجربه کرده اند؟ یک مطالعه توسط انجمن روانشناسی آمریکا، دریافت که بیش از ۳۱% نوجوانان به دلیل استرس، احساس ناراحتی و افسردگی می کنند.
• ۵۹% نوجوانان می گویند که مدیریت زمان، به طور قابل توجهی استرس آور است.
• ۴۰% از نوجوانان از احساسات خشم و عصبانیت به دلیل استرس خبر داده اند.

• ۳۵% از آنها در شب نمی توانند بخوابند، در حالی که ۲۳% از آنها به خاطر استرس، اشتهایشان را از دست می دهند.
• بسیاری از نوجوانان نیز تغیرات فیزیکی را تجربه می کنند- ۳۶% احساس خستگی و کوفتگی داشتند، در حالی که ۳۲% سردرد داشته و ۲۱% ناراحتی معده و سوءهاضمه داشته اند.

• برای دختران، ظاهر، منبع استرس قابل توجهی است که ۶۸% از دختران در این راه استرس را تجربه می کنند. بررسی شده است که فقط ۵۵% از پسران فکر می کنند ظاهرشان استرس آور است.
• بازی های ویدئویی، فعالیت شماره یک برای از بین بردن استرس است (۴۸%) و اینترنت گردی شماره دو (۴۳%).
• ۲۸% از نوجوانان ورزش می کنند و ۳۷% آنها ورزش می کنند تا استرس شان را بهتر کنترل کنند.

در حالی که این ارقام نشان می دهد نوجوانان زیر فشار زیادی هستند، برخی از کارشناسان با آن مخالف هستند. مایکل بردلی، یک روانشناس پنیسلوانیایی، می گوید نوجوانان زمانی استرس می گیرند که کسی از آنها بخواهد کاری را انجام دهند که نمی خواهند انجام دهند.

به یاد داشته باشید که هیچ چیز نمی تواند استرس را از بین ببرد. فقط می توانید آن را بهتر مدیریت کنید تا از مانع شدن آن برای زندگیتان جلوگیری کنید. هر چه زودتر فرزندتان یاد بگیرد که چگونه با استرس مقابله کند، در کنترل آن در زندگی بزرگسالیشان بهتر خواهند بود.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا