دکوراسیون و چیدمان

نکات مهمی که در رابطه با چیدمان و سازماندهی لوازم باید بدانید 

بی نظمی در خانه و محل کار و یا هر جای دیگری که در آن زندگی می‌کنید امری طبیعی است و جای تعجب نیست که عده‌ی زیادی از ما در گروه افراد بی نظم قرار می‌گیریم. بر اساس آمارهای موجود ما از ۸۰ درصد از وسایل و خرت و پرت هایی که نگه‌ می‌داریم به طور موثر استفاده نمی‌کنیم.

توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.

برای  مثال ما تنها از ۲۰ الی ۲۵ درصد از لباس هایمان استفاده می‌کنیم و مابقی آن ها در کمد آویزان هستند. اگر شما هم جزو یکی از افرادی هستید که وسایل و خرت و پرت های زیادی را جمع می‌کنید باید بگوییم که این امر سبب بی نظمی بیشتر در محل زندگی یا کار شما خواهد شد در حالی که هیچ سودی برای شما ندارند.

اغلب مردم انقدر خانه های نامنظمی دارند که صبح وقتی می‌خواهند خانه را ترک کنند حتی قادر نیستند وسایل مورد نیاز خود را پیدا کنند. ما در این مقاله در نظر داریم به شما سازماندهی و چیدمان وسایل خانه را آموزش دهیم که طی آن بتوانید فضایی که در دست دارید را مدیریت کنید.

چطور چیدمان خانه را بهتر کنیم

در این قسمت از مقاله به شما نحوه‌ی چیدن و قرار دادن وسایل در اتاق خواب، آشپزخانه و حمام را یادآور می‌شویم تا به شما کمک کند. علاوه براین نحوه‌ی مرتب کردن کفش ها و کلیدها را در اینجا بیان می‌کنیم که به شما در انجام کارهای روزمره کمک می‌کند.

چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه یکی از محل هایی است که خانم های خانه دار بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند و مرتب بودن آن می‌تواند تا حد زیادی به زندگی بهتر شما کمک کند. در آشپزخانه چیدمان باید به نحوی باشد که شما بتوانید به هر چیزی که بخواهید به راحتی دسترسی پیدا کنید، یا بیان دیگر همه چیز به طور کامل در دسترس شما باشد.

ظروف مورد نیاز برای پخت و پز (مانند قابلمه ها) می‌بایست در نزدیکی اجاق گاز و لیوان ها در کنار سینک به منظور آسان کردن شستن و یا نوشیدن آب آشامیدنی توسط آن ها قرار بگیرند.

شما می‌توانید از ایده های مطرح شده در زیر برای برای داشتن یک آشپزخانه خوب و سازماندهی شده بهره ببرید:

کابینت های آشپزخانه را با گروه های مواد غذایی مرتب کنید.برای مثال قوطی ها را در یک قفسه قرار دهید و برای سبزیجات، سس ها، و سوپ ها هر کدام یک قفسه جداگانه را در نظر بگیرید.

حالا تمام مواردی را که دارای دانه هستند و در زمره‌ی غلات قرار می‌گیرند در یک قفسه‌ی دیگر قرار دهید. بنابراین برای هریک از موراد زیر یک قفسه یا برای کل آن ها یک  قفسه را در نظر بگیرید: مخلوط پنکیک، آرد، غلات، ذرت و …

اگر شما یک کشو اضافی ندارید، میتوانید از یک سبد خوب برای مخلوط همه وسایل مثل سس بسته بندی شده، چاشنی و غیره استفاده کنید.
به جای داشتن یک کابینت ادویه، یک ردیف ادویه خوب با جا ادویه ای مناسب کنار اجاق  یا بر روی دیوار نصب کنید. به این ترتیب تمام ادویه جات را برای آشپزی راحت ترمی‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

اگر جا ادویه‌ای شما صاف باشد شما می‌توانید در مواقعی که به آن نیاز ندارید آن را درون کابینت قرار دهید و زمانی که به آن نیاز پیدا می‌کنید آن را خارج کرده و مورد استفاده قرار دهید.

از کیسه های مواد غذایی قابل استفاده مجدد، برای مواد غذایی استفاده کنید. در حال حاضر در برخی از شهرها این کار به صورت یک قانون درآمده است و مردم موظف هستند از کیسه های غذایی برای این کار استفاده کنند. این امر سبب می‌شود که تمام پلاستیک های اضافی موجود در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند.

شما می‌توانید دستورهای غذایی که دوست دارید را با استفاده از یک گیره به کتاب آشپزی خود اضافه کنید و یا اینکه آن ها را در یک کاور پلاستیکی قرار دهید تا تمیز بمانند. سعی کنید از دیگران هم برای سازماندهی آشپزخانه‌ی خود کمک بخواهید.

بی نظمی در خانه و محل کار و یا هر جای دیگری که در آن زندگی می‌کنید امری طبیعی است و جای تعجب نیست که عده‌ی زیادی از ما در گروه افراد بی نظم قرار می‌گیریم. بر اساس آمارهای موجود ما از ۸۰ درصد از وسایل و خرت و پرت هایی که نگه‌ می‌داریم به طور موثر استفاده نمی‌کنیم.

کفش و کت را سازماندهی کنید

این قسمت ممکن است سازماندهی بیشتری را بطلبد چون معمولا لباس ها هرج و مرج و بی نظمی زیادی دارند. برای این کار ابتدا کفش ها و کت هایی را که اعضای خانواده شما بیشتر استفاده می‌کنند انتخاب کنید. این کفش ها را در جلوی جاکفشی قرار دهید تا دسترسی به آن ها راحت تر باشد. همچنین شما باید فضایی قرار گیری لباس ها را آماده کنید و کت هایی را که بیشتر استفاده می‌شوند در ردیف جلو قرار دهید.

حالا می‌بایست اعضای خانه را به رعایت کردن این موضوع که در هنگام رسیدن به خانه وسایل را در جای خود قرار دهند عادت دهید.

سازماندهی چتر و کلید

چترهایی که در اطراف خانه انداخته می‌شوند و به درستی از آن ها نگهداری نمی‌شود ممکن است خیلی سریع خراب شوند و شما مجبور باشید دوباره با صرف کردن هزینه آن ها را مجددا خریداری کنید. بنابراین یکی از کارهایی که شما باید انجام دهید این است که این لوازم را سازماندهی کنید. برای این کار باید ابتدا یک ظرف برای نگه داری آن ها انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از یک سطل استفاده کنید و سعی کنید چترها را در آن قرار دهید.

یکی دیگر از معضلاتی که اغلب با آن رو در رو هستیم گم کردن کلیدها می‌باشد. برای همین بهتر است هر وقت که به خانه برمی‌گردید آن ها را در جای خاصی قرار دهید تا در هنگام خروج به آسانی بتوانید آن ها را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از یک آویز کوچک در کنار درب وردی به منظور آویزان کردن کلیدها استفاده کنید.

سازماندهی میزها

اگر میز مرتب و تمیزی نداشته باشید تمیزی و مرتب بودن خانه اصلا به چشم نمی‌آید. روی میز باید تمیز و مرتب باشد تا شما کارهایی از قبیل مطالعه کردن، نوشتن، و حتی کار با کامپیوتر را راحت تر انجام دهید. بهتر است فایل های اسنادی خود را در کشوی میز خود قرار دهید و از یک ظرف برای نگه داری قلم های دستی خود استفاده کنید. علاوه براین شما می‌توانید از قفسه های سیمی برای سازماندهی مقالات خود استفاده کنید.

سازماندهی داروها و موارد پزشکی

بهتر است برای دسترسی سریعتر به دارو ها و لوازم پزشکی از جمله جعبه‌ی کمک های اولیه آن را در یک نقطه‌ی به خصوص قرار دهید. برای این کار بهتر است داروها را در یک قفسه بصورت مرتب قرار دهید، البته دقت داشته باشید که قفسه‌ی دارو ها باید آنقدر بالا باشد که اطفال نتوانند به آن دست بزنند.

بهتر است لوازم بهداشت ناخن و لوازم دندان پزشکی را نیز در قفسه های پایین قرار دهید تا دسترسی به آن ها آسان تر شود.

مواد شوینده را سازماندهی کنید

جدا کننده های شوینده‌ای یک راه عالی برای کنترل کردن لباسشویی می‌باشند. برای شستشوی لباس ها بهتر است از یک سبد استفاده کنید که درون آن لباس های رنگ روشن- تیره و رنگی جدا جدا تعبیه شده‌اند.

بهتر است روز شتشوی لباس ها را مشخص کنید تا اعضای خانواده در آن روز لباس های کثیف خود را درآورده و به شما تحویل دهند. سعی کنید چندین قفسه را در کنار ماشین لباسشویی تعبیه کنید که برای جداسازی لباس ها شسته شده و لباس ها کثیف از آن استفاده کنید. چیدمان لوازم شستشو را طوری تنظیم کنید که دسترسی به آن ها راحت باشد.

اتاق خواب را سازماندهی کنید

اگر اتاق خواب خود را به درستی سازماندهی کنید در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد. این ویدیو را تماشا کنید تا چند نکته درباره چیدمان اتاق خود داشته باشید:

چیدمان حمام را سازماندهی کنید

این همیشه خوب است که در حمام وسیله هایی که شما به آنها نیاز دارید، نزدیک شما باشند. برای این کار می‌توانید یک وسیله‌ای (مثلا کیسه) از دوش آویزان کنید و شامپو، شامپوی شستشوی بدن و نرم کننده را در آن قرار دهید. برای یادگیری نکات بیشتر در مورد چیدمان حمام خود، ویدیو زیر را تماشا کنید:

اتاق کودک را سازماندهی کنید

اول از همه، در ابتدا از شستشوی لباس ها به طور کلی و با هم خودداری کنید. بهتر است به بچه ها اموزش دهید که لباس های کثیف خود را به ترتیب رنگ، خودشان جدا کنند و در سبد مخصوص قرار دهند.

اسباب بازی ها

یک قفسه برای اسباب بازی ها تعبیه کنید و آنها را برای مرتب سازی آسان برچسب گذاری کنید. پس از بازی، از بچه ها بخواهید تا اسباب های خود را در در کنار برچسب درست قرار دهند، علاوه بر این می‌توانید از یک سبد برای تمیز کردن راحت تر خانه استفاده کنید. بهتر است یک سبد هم برای مرتب نگه داشتن اسباب بازی در پشت درب اتاق خواب آویزان کنید، چون برای بچه ها راحت تر است که اسباب بازی ها را پس از بازی درون آن سبدها بیندازند.

لباس ها

یک آویز در  پایین کمد بگذارید تا بتوانند راحت لباس خود را در انجا قرار دهند. استفاده از آویز در طبقات بالاتر برای “لباس های ویژه” مناسب است و بهتر است لباس مدرسه و بازی در قسمت پایین تر قرار داشته باشد تا دسترسی به آن ها برای کودک راحت تر باشد. شما همچنین می‌توانید لباس های موجود را بر اساس استفاده بیشتر در دسترس تر قرار دهید.

شانه و کلیپس برای دختر بچه ها

برای دختران کوچک، یک جعبه لوازم جانبی مو را با یک قلم مو، شانه ، کلیپس ها و غیره در نظر بگیرید. آن را در یک نقطه خاص نگهدارید که صبح ها راحتتر بتوانید از آنها برای مرتب کردن موهای دختر بچه ها استفاده کنید. پس از شستشوی صورت موهای دخترتان را مرتب کنید و ببندید.

وسیله های مدرسه

یک جعبه یادگاری از مقالات، تصاویر، صنایع دستی و صفحات کتاب رنگ آمیزی در گنجه را نگه دارید. شما می توانید از تقسیم فایل ها برای چیدمان آنها استفاده کنید. از این موارد برای ایجاد یک کپسول زمان برای فارغ التحصیلی دبیرستان استفاده کنید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا