توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی عمومیمشاوره خانواده

کنار آمدن با غم و اندوه با 4 راهکار ساده

همه ما غم و اندوه را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم یا دوستان و عزیزان خود را غمگین دیده‌ایم. سوال این است چگونه باید با اندوه از دست دادن کنار آمد؟ از دست دادن تنها به معنای مرگ نیست، بلکه می‌تواند شامل از دست دادن کار، خدشه دار شدن احساسات و… نیز باشد. اگر شما هم دچار غم و اندوه شده‌اید یا قص دارید به دوستان و عزیزان خود که دچار غم و اندوه شده‌اند کمک کنید، با ما همراه باشید. در این مطلب راهکارهایی برای کنار آمدن با غم و اندوه را معرفی خواهیم کرد.

راهکارهای کنار آمدن با غم و اندوه

۱. فرآیند غم و اندوه خطی نیست

غم و اندوه پنج مرحله دارد، این مراحل شامل انکار، خشم و عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و در نهایت پذیرش است. بنابراین احتمال دارد یک روز عصبی باشید، روز دیگر غم و اندوه را بپذیرید و روز بعد دوباره به مرحله چانه زنی بازگردید. نگران نباشید به گفته متخصصین این امری طبیعی است. بر اساس تحقیقات روان درمانگران افراد در رویارویی با غم و اندوه گاهی دچار فراز و نشیب می‌شوند و از مرحله‌ای به مرحله دیگر پرش می‌کنند. بنابراین روند این مرحله خطی نیست.

معمولا غم و اندوه با انکار و خشم آغاز می‌شود، اما الزاما اینطور نیست. گاهی افسردگی و پذیرش ابتدا رخ می‌دهند و عصبانیت پس از آن شروع به افزایش می‌کند، اما وقتی دچار غم و اندوه می‌شویم تمام این پنج مرحله را تجربه خواهیم کرد.

از نظر برخی متخصصین روند ناراحتی زمانی شروع می‌شود که حس می‌کنیم چیزی را از دست داده‌ایم. این در واقع به عنوان پذیرش نیست، اما پذیرش از دست دادن چیزی شروع غم و اندوه است.

کنار آمدن با غم و اندوه - کمک خواستن از دیگران
کنار آمدن با غم و اندوه – کمک خواستن از دیگران

۲. از دیگران کمک بخواهید

شما ممکن است تمایل نداشته باشید که در مورد غم و اندوه خود با همه صحبت کنید، اما اگر دوستان قابل اعتمادی دارید بهتر است با آنها صحبت کنید. گاهی انتظار می‌رود که فرد پس از یک ضایعه به سرعت وانمود کند که همه چیز روبراه است. یکی از علل افسردگی، ترس افراد از بیان مشکلات و اندوه خود است. در صورتی‌که نباید از بیان غم و اندوه خود بترسیم.

بنابراین یکی از روش‎های کنار آمدن با غم و اندوه صحبت کردن در مورد مشکلات و آسیب‌هایی که دیده‌اید، است. نباید انتظار داشت که همیشه اوضاع خوب باشد، نیازی نیست که همیشه ایده‌آل به نظر برسید، بنابراین هراس نداشته باشید و سعی کنید در مورد اندوه خود با کشی حرف بزنید.

۳. برون ریزی و درون ریزی

به دنبال یک ضایعه معمولا رفتارهای برون ریز یا درون ریز ممکن است رخ دهد. رفتارهای برون شامل دور کردن مردم از خود، رفتارهای بی پروا، اقدامات خشونت آمیز و متجاوزانه، افزایش مصرف مواد مخدر و … می‌شود. رفتارهای درون ریز به نسبت می‌تواند دشوارتر باشد و به شکل بی نیازی به تغذیه (جسمی، روحی و عاطفی)، انزوا طلبی، ناسازگاری، بی حوصله بودن، گفتارهای ذهنی آسیب زننده (خود سرزنشی) و یا آسیب زدن به خود نمود پیدا کند.

اگر با افرادی که این نوع رفتارها را دارند مواجه شدیم باید به یاد داشته باشیم که به جای انتقاد و قضاوت، به آنها کمک کنیم تا درمان شوند. زیرا هدف از این رفتارها تخلیه تخلیه فشار شدید احساسات است بنابراین افزودن حس شرم و قضاوت شدن به آنها می‌تواند این حالت‌ها را بدتر کند.

کنار آمدن با غم و اندوه - طبیعت‌گردی
کنار آمدن با غم و اندوه – طبیعت‌گردی

۴. طبیعت‌گردی کنید

همیشه توصیه می‌شود که وقت زیادی را در طبیعت سپری شود. چرخه زندگی، مرگ و دوباره زندگی پذیرفتنی‌ترین مسئله در مورد طبیعت است. بنابراین طبیعت می تواند مکان شگفت انگیزی برای کنار آمدن با غم و اندوه باشد.

به علاوه باغبانی نیز می تواند به درمان غم و اندوه کمک کند. زیرا با اینکار انسان می تواند ببیند که چگونه گیاهان و درختان دوباره در بهار زنده می‌شوند. همین موضوع معنای واقعی چرخه زندگی مرگ زندگی را عادی می‌سازد و پذیرش از دست دادن را در زندگی روزمره ساده می‌کند.

سخن آخر…

روانشناسان معتقدند که نباید از غم و اندوه بترسید. برای از دست دادن چیزهایی که در زندگی مهم بوده‌اند فریاد بزنید، نامه‌ای بنویسید و آن را دفت کنید، گریه کنید و… به این ترتیب غم و اندوه را بروز می‌دهید و درون خود را در امان نگه‌می‌دارید.

همه ما این جمله را شنیده‌ایم که زندگی کوتاه است، پس سعی کنید با غم و اندوه کنار بیابید و پس از پذیرفتن آنها دوباره شادی را به زندگی خود بازگردانید. در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب چگونه شاد باشیم؟ را مطالعه کنید. در پایان فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را در مورد راهکارهای کنار آمدن با غم و اندوه با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا