توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی ها مذهبیسوال و جواب شرعیمذهبی

ریشه اختلاف‌نظر میان علمای شیعه و سنی در چیست؟

کلی تا جزئی مورد نیاز را بیان نموده و به عبارتی، غنی‌ترین فقه در مذاهب اسلامی است، فقه شیعه زنده است و صرفاً مربوط به تحقیقات علمای گذشته نیست و همگام با زمان پیش می رود و مسئله‌ای نیست که فقه شیعه برای آن پاسخی نداشته باشد.

«فقه شیعه» تمام مسائل

کلی تا جزئی مورد نیاز را بیان نموده و به عبارتی، غنی‌ترین فقه در مذاهب
اسلامی است، فقه شیعه زنده است و صرفاً مربوط به تحقیقات علمای گذشته نیست و
همگام با زمان پیش می رود و مسئله‌ای نیست که فقه شیعه برای آن پاسخی
نداشته باشد. فقه شیعه، فقهی است ضد استکباری و طرفدار مظلومان و هرگز در
طول تاریخ، فقهای شیعه در مسیر سلاطین و طاغوت‌ها نبوده‌اند، بلکه رهبر
بزرگترین نهضت‌ها و حرکت‌ها بوده‌اند.

 «احکام» در لغت، جمع حکم و به معنای فرمان و دستور
به کار می‌رود و در اصطلاح فقهی «احکام» کلیه دستورهای عملی و فروع دین
اسلام در تمام ابعاد آن است و همه دستورهای عبادی و سیاسی و اقتصادی و
خانوادگی و قضایی را شامل می‌شود.

فراگیری احکام از نظر قرآن و سنت و از دیدگاه علما و
مراجع دارای ضرورت و اهمیت خاصی است. گاهی اوقات در جامعه با افرادی مواجه
می‌شویم که تکالیف دینی را بدون مراجعه به مرجع تقلید انجام می‌دهند و
مبنا را بر این قرار داده‌اند که ما از قرآن و احادیث پیروی می‌کنیم؛ حتی
شنیده شده برخی می‌گویند «من خودم مرجع تقلید هستم»!

بر این اساس در سلسله مطالبی درباره چرایی و لزوم
وجود مراجع تقلید، پویایی فقه شیعه،‌ میزان انعطاف و تطابق فقه با مسائل و
مقتضیات روز، دلیل اختلاف نظر میان مراجع و علما در موارد گوناگون به
گفت‌وگو با اساتید مختلف می‌پردازیم.

سومین گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس پاسخگویی به مسائل شرعی است.

حجت‌الاسلام محمدی در ابتدا به بیان تفاوت فقه شیعه و
فقه اهل تسنن پرداخت و گفت: تفاوت عمده‌ای که میان عالمان شیعه و سنی وجود
دارد این است که فقه اهل سنت پویا نیست و به 1200 سال پیش که آن چهار عالم
بودند، برمی‌گردد و بعد از آنها هیچ عالمی نمی‌تواند از چارچوب این چهار
شخصیت برجسته اهل تسنن خارج شود و فتوای جدیدی صادر کند.

وی اظهار داشت: فقه شیعه در هیچ شخصیتی متوقف نشده
است ما علما و فقهایی داشتیم که شأن و مقام‌شان از چهار شخصیت برجسته اهل
تسنن هم بالاتر بوده است اما هرگز علمای بعدی، مقلّد آنها نیستند بلکه هر
کدام از آنها به تنهایی صاحب فتوا هستند و نظر می‌‌دهند و همین مسئله باعث
شده است که فقه شیعه دچار رکود و ایستایی و توقف نشود.

دین اسلام به
همه نیازهای معرفتی، نیازهای دنیا و آخرت، نیازهای فردی و اجتماعی، جسمی و
روحی انسان پاسخ داده است و این‌گونه نیست که ما در فقه مسئله‌ای داشته
باشیم که پاسخی از دین برای آن نیابیم

این کارشناس مذهبی عنوان داشت: دین اسلام به همه
نیازهای معرفتی، نیازهای دنیا و آخرت، نیازهای فردی و اجتماعی، جسمی و روحی
انسان پاسخ داده است و این‌گونه نیست که ما در فقه مسئله‌ای داشته باشیم
که پاسخی از دین برای آن نیابیم. این مسئله مستلزم آن است که فرد فقیه، هر
روز به‌روز باشد یعنی اگر یک حادثه جدیدی رخ داد فقیه بتواند براساس
مبانی‌ای که دارد فوراً فتوا و حکم آن مسئله را مشخص کند وگرنه اگر بگوید
منبع نداریم یا آیه‌ای در این خصوص وجود ندارد فقه شیعه هم متوقف خواهد شد.

محمدی ابراز داشت: فقه شیعه چند ویژگی دارد که باعث
می‌شود این استمرار و به‌روز بودن وجود داشته باشد و آن اینکه فقه تشیع در
هیچ مجتهدی متوقف نشده و هر مجتهدی می‌تواند رأساً برای خودش صاحب‌نظر باشد
و نظر خود را بگوید. دوم اینکه برخلاف اهل سنت که فقط اجماع را به اعتبار
اینکه امت هرگز برخلاف، اجماع نمی‌کنند اجماع را حجت می‌دانند اما ما
شیعیان اجماع را به اعتبار شخص امام زمان (عج) حجت می‌دانیم و معتقدیم اگر
فقها بخواهند اجماعاً منحرف شوند امام زمان (عج) از باب لطف، حتماً دخالت
می‌کند و جلوی انحراف را می‌گیرد و حلقه این اجماع را از بین می‌برد به
همین دلیل فقهای شیعه به راحتی و با جرأت تمام می‌توانند نظر دهند با
پشتیبانی از اینکه حضرت ولی عصر (عج) بر آنها نظارت دارد.

نکته‌ای که
باعث پویایی فقه شیعه می‌شود این است که؛ فقهای شیعه وابسته به مراکز قدرت
نیستند برخلاف فقه اهل تسنن که به مراکز قدرت وابسته‌اند و علمای اهل تسنن
اجازه ندارند هر حرفی را بزنند، آنها مجبورند نظراتی بدهند که باب میل نظر
قدرتمندان باشد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مانند جایی که
شیخ مفید اشتباه کرد و امام زمان (عج) دخالت کرد و فتوای شیخ مفید را تصحیح
و راه درست را به آن نشان داد این از جمله خصوصیاتی است که در اهل سنت
نیست مبنی براینکه امام معصوم زنده‌ای بخواهد پشتیبان فتوای‌شان در صورتی
که اجماع باشد، قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باعث پویایی فقه شیعه
می‌شود این است که فقهای شیعه وابسته به مراکز قدرت نیستند برخلاف فقه اهل
تسنن که به مراکز قدرت وابسته‌اند و علمای اهل تسنن اجازه ندارند هر حرفی
را بزنند، آنها مجبورند نظراتی بدهند که باب میل نظر قدرتمندان باشد در
حالی که بسیاری از حقایق اسلام این گونه از بین خواهد رفت.

محمدی اظهار داشت: اصولاً فقیه و مجتهد شیعه، هیچ
ارتباط سازمانی و اداری با مراکز قدرت ندارد؛ خودش است و مردم و آنچه که به
آن می‌رسد باید با شجاعت و بدون ترس و وابستگی اظهار کند، این موضوع
نیازمند آن است که فقه به‌روز باشد و حقایق گفته شود نه اینکه فقه باعث شود
علما محافظه‌کاری کنند و بسیاری از حقایق گفته نشود.

وی عنوان داشت: همچنین ما دستورالعمل‌هایی از ائمه
علیهم السلام داریم که ما می‌گوید نسبت به مسائل جدید چکار کنیم؛ «فأما
الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا»؛ حوادث واقعه، از زمان
امامان مدنظر بوده است و همین موضوع باعث شد تا ما مسائل مبتلابه و مستحدثه
را داشته باشیم و در فقه شیعه روی آنها کار شود و یک نظم و نسق عالمانه‌ای
به خود بگیرد که اگر بخواهیم مجموع این موارد را در یک جمله عنوان کنیم
می‌شود اجتهاد.

این کارشناس مذهبی گفت: اجتهاد شیعه با آنچه که در سایر فرق هست تفاوت ماهوی دارد؛ اجتهاد شیعه به تمام معنا اجتهاد است.

گاهی ممکن است
فقیهی از آیه‌ای برداشت خاصی داشته باشد و فقیه دیگر بگوید به نظر من این
تفسیر درست نیست. دلیل هم دارد این واژه در فلان کتاب لغت و در فلان معنا
استعمال شده و یا حدیثی می‌‌یابد که آن آیه را به گونه‌ای دیگر تفسیر
می‌کند لذا دو فقیه از یک آیه، دو برداشت متفاوت دارند

وی درباره ریشه اختلاف میان علما و فقها ابراز داشت:
بین تمام علما، حکما، علمای علوم تجربی و…. اختلاف نظر وجود دارد اما
این اختلاف به نسبت در فقه، کمتر از همه‌ جاها است بنده هر بار که مکه مشرف
شدم، چه حج واجب و چه عمره، بسیاری از اوقات اغلب کاروان ما روحانیون
بودند اما من از خود ایران تا زمانی که برگردیم فقط یک مسئله گفتم و
توانستم نظر تمام مراجع را از زمان امام صادق (ع) را در یک مسئله جمع کنم؛
این قدر اختلاف کم است با اینکه ما بیشترین اختلاف را در فقه در مسئله حج
داریم.

محمدی با تأکید بر اینکه در عین حال در همه علوم
اختلاف هست و در فقه هم اختلاف نظر وجود دارد، عنوان داشت: اختلاف‌نظر در
فقه، خللی به مکلف وارد نمی‌کند مکلف وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، اجرش را هم
می‌برد، و تکلیف هم به گردن او باقی نمی‌ماند و اشکال پیش نمی‌آید اما
اینکه ریشه اختلافات به کجا برمی‌گردد. چند مورد را می‌توان برشمرد.

وی یادآور شد: منابع استنباط احکام در شیعه چهار تا
است و علمای شیعه براساس چهار منبع قرآن، سنت، اجماع و عقل فتوا می‌دهند؛
گاهی ممکن است فقیهی از آیه‌ای برداشت خاصی داشته باشد و فقیه دیگر بگوید
به نظر من این تفسیر درست نیست. دلیل هم دارد این واژه در فلان کتاب لغت و
در فلان معنا استعمال شده و یا حدیثی می‌‌یابد که آن آیه را به گونه‌ای
دیگر تفسیر می‌کند لذا دو فقیه از یک آیه، دو برداشت متفاوت دارند.

این کارشناس پاسخگویی به سؤالات دینی و اعتقادی
اظهار داشت: همین برداشت متفاوت دو مرجع از یک مسئله، مبنای فتوای افراد
قرار می‌گیرد و اختلاف فتوا به وجود می‌آید گاهی ممکن است اختلاف فتوا در
اختلاف روایت باشد یکی سند روایت و دیگری دلالت روایت است گاهی اوقات ممکن
است فقیهی بگوید به نظر من سند این روایت، صحیح السند است و براساس آن فتوا
دهد و فقیه دوم بگوید نه فلان راوی که شما گفتید ثقه است یا ثقه نیست و آن
حدیث را کنار بگذارد مثلاً حسن بن عامر، همان حسن بن عامر مدنظر شما نبوده
است بلکه او حسن بن عامر بکر بوده و آن فردی که شما می‌گویید حسن بن عامر
زید بوده است لذا اینجا اختلاف پیش می‌آید.

وی ابراز داشت: گاهی ممکن است هر دو فقیه، یک حدیث
را صحیح بدانند اما در برداشت از آن حدیث، اختلاف نظر دارند یکی بگوید
منظور امام (عج) این بوده و دیگری بگوید منظور امام معصوم این نبوده است و
دلایلی بر رد نظر فقیه قبلی می‌آورد. براین اساس باز هم اختلاف پیش می‌آید.

تنها یک فقیه
می‌تواند با فقیه دیگر در مسائل فقهی وارد بحث شود و بگوید مبنای تو اشتباه
بوده است، در واقع شخص فقیه باید نظر بدهد و بگوید مثلاً کاشت ناخن جایز
است یا نه

محمدی افزود: گاهی ممکن است اختلاف بر سر اجماع
مُحصّل و اجماع منقول باشد و به دلیل اینکه یک نظر در میان اجماع‌کنندگان
مخالف است، اجماع حاصل نشود و گاهی هم منشأ اختلاف در فتوای فقها به دلیل
اصول عملیه و اصول عقلیه باشد، یک فقیه بگوید این جا جای استصحاب است و
فقیه دیگر آن را نپذیرد.

وی در خصوص کاشت ناخن و اینکه این مسئله عموماً برای
زینت، توسط خانم‌ها به کار می‌رود و ضرورتی برای این مسئله وجود ندارد تا
به عسر و حرج خانم‌ها معتقد باشیم، گفت: همین که یک مرجع در این خصوص فتوا
می‌دهد به معنای آن است که فقیه به‌روز است اما اینکه مبنا و محتوای فتوایش
چیست، کارشناس باید نظر بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: با توجه به
اینکه اگر بانوان بخواهند آن ناخنی که کاشته‌اند را از بین ببرند دچار عسر و
حرج می‌شوند و عسر و حرج هم در دین و فتوای ما نیست، مجبوریم که این گونه
فتوا دهیم که تیمم بدل از غسل یا وضو انجام دهد و یک فقیهی هم می‌تواند این
گونه فتوا دهد که نه باید برود ناخن‌های مصنوعی را بردارد و سپس با غسل یا
وضو نماز بخواند.

وی خاطرنشان کرد: تنها یک فقیه می‌تواند با فقیه
دیگر در مسائل فقهی وارد بحث شود و بگوید مبنای تو اشتباه بوده است، در
واقع شخص فقیه باید نظر بدهد و بگوید مثلاً کاشت ناخن جایز است یا نه، به
دلیل اینکه دیگر نمی‌تواند غسل کند درست است فردی که مثلاً ناخن کاشته است
کار حرامی انجام داده است اما چون عسر و حرج می‌افتد باید تیمم کند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا