توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی عمومیمشاوره خانواده

چرا وقتی گرسنه هستیم در تصمیم گیری درست عمل نمی کنیم؟

در یک بررسی جدید به تازگی ثابت شده که گرسنگی در تصمیم گیری هایی که به غذا مربوط نمی شوند، تاثیر دارد.

در یک بررسی جدید به تازگی ثابت شده که گرسنگی در تصمیم گیری هایی که به غذا مربوط نمی شوند، تاثیر دارد. در چنین شرایطی، در تصمیم گیری درست عمل نمی کنیم. چون به دنبال نتیجه ای هستیم که سریع تر به دست بیاید. حتی اگر مجبور شویم به کمتر قناعت کنیم.

تصمیم گیری درست

گرسنگی در تصمیم گیری درست سرنوشت ساز است

در این بررسی شرکت کنندگانی که به مدت ۱۰ ساعت چیزی نخورده بودند، تعداد کمتری موسیقی رایگان دانلود کردند. در مقابل کسانی که به تازگی غذا خورده بودند تعداد بیشتری موسیقی رایگان دانلود کردند.

چنین تصمیمی حتی در مورد غذا هم صدق می کند. وقتی گرسنه هستیم ترجیح می دهیم هر چه سریع تر به غذا برسیم. حتی اگر مقدار این غذا اندک هم باشد هیچ شکایتی نداریم. به همین ترتیب نسبت به تصمیم هایی که دیرتر نتیجه می دهند، سخت گیر هستیم.

به بیان دیگر، در شرایط عادی وقتی به یک نفر دو پیشنهاد می دهید (۳۵ روز انتظار برای نتیجه ی ارزشمند و سه روز انتظار برای نتیجه ای که ارزشش نصف مورد اول است)، فردی که سیر است مورد اول را انتخاب می کند. در حالیکه فردی که گرسنه است مورد دوم را انتخاب می کند. حیرت انگیز نیست؟

تصمیم گیری درست

بررسی دیگری در سال ۲۰۱۱ انجام شد. در این بررسی عملکرد قاضی ها پیش و پس از ناهار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که قاضی های گرسنه تر، بخشش کمتری نسبت به مجرمان نشان دادند.

بهتر است پیش از هر خرید مهم یا تصمیم گیری درست و سرنوشت ساز، به وضعیت معده ی خود نگاهی بیندازید. مراقب باشید وقتی گرسنه هستید، یک بسته شکلات را به یک کشتی دو طبقه نفروشید!

البته دانشمندان معتقد هستند که گرسنگی های کوتاه مدت در بهبود عملکرد مغزی کمک کننده هستند. گرسنگی کوتاه مدت موجب ترشح هورمون گرسنگی می شود. این هورمون در شرایط گرسنگی در بدن بالاست. حدود ۷ ساعت پس از مصرف غذا، سطح این هورمون در خون کاهش پیدا می کند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا