توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سوال و جواب شرعیمذهبی

حکم اپیلاسیون در اسلام چیست؟

اپیلاسیون روشی جدید برای رفع موهای زائد می باشد و راحت تر از شیوه های سنتی آن است، اما آیا در اسلام به مو زدایی پرداخته شده است؟

اپیلاسیون روشی جدید برای رفع موهای زائد می باشد و راحت تر از شیوه های سنتی آن است، اما آیا در اسلام به مو زدایی پرداخته شده است؟ حکم اپیلاسیون و انجام آن توسط شخص نامحرم چگونه است؟ پاسخ سوالاتی از این دست را می توانید در ادامه این مطلب بخوانید.

حکم اپیلاسیون از منظر مقام معظم رهبری

آشنایی با حکم اپیلاسیون و نظر اسلام در این رابطه

نه تنها اسلام مخالف پاکیزگی بدن و زیبای نیست بلکه خود اسلام نیز دستور به اصلاح و از بین بردن موهای زائد داده است و در احادیثی از ائمه معصومین به انجام این کار سفارش شده است.

امیر مومنان، امام علی علیه السلام در رابطه با رفع موهای زائد فرموده اند:

استفاده کردن از نوره، نشاط بسیاری برای یکایک اعضای بدن می‌آورد و باعث پاکیزه ماندن آن می‌شود.

حضرت جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره می فرمایند:

پیرایش مو‌ های زائد بدن در هر هفت روز با تیغ و هر پانزده روز با نوره، بسیار پسندیده است.

امام موسی کاظم علیه السلام هم در مورد خواص نوره و استفاده از آن فرموده اند:

استفاده از نوره برای بدن، آب پشت را زیاد می‌کند، جسم را قوی و بدن را فربه نگه می‌دارد.

بنابراین انجام عمل اپیلاسیون(بیرون آوردن موهای زائد بدن به وسیله موم های گرم و سرد) در اسلام منع نشده است، بلکه حکم اپیلاسیون از نظر مراجع تقلید در رابطه با انجام آن توسط فرد نامحرم می باشد که به واسطه لمس و نگاه به گناه می افتد و انجام اپیلاسیون خانم توسط آقا و بالعکس مطلقا حرام می باشد. البته اگر این روش توسط فرد محرم هم انجام شود، اما ضرر جسمی داشته باشد، انجام آن از نظر اسلام جایز نمی باشد.

آیا انجام اپیلاسیون حرام است؟

اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله سید علی خامنه ای

انجام اپیلاسیون با رعایت چهار شرطی که گفته شد، هیچ اشکالی ندارد. البته تاکید ایشان بر این مسئله است که اگر شخصی که اپیلاسیون می‌کند، نگاهش به عورت طرف مقابل بیفتد یا مجبور شود که آن را لمس کند، این عمل حرام خواهد بود؛ در نتیجه درآمد حاصل از آن نیز حرام است.

حکم اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله سید علی سیستانی

اگر این عمل با لمس عورت یا نظر کردن به آن همراه باشد، مطلقا حرام است، ولی در صورتی‌ که هیچ فعل حرامی انجام نشود و شخصی هم‌جنس، مو‌ های زائد بدن را بردارد، از نظر فقهی، بدون اشکال است. دقت داشته باشید که اگر مراجعه‌کننده خانم است، طرف مقابل نیز حتما باید خانم باشد.

اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله ناصر مکارم شیرازی

برداشتن مو‌ های زائد عورت توسط شخص دیگر، اگر موجب لمس عورت یا دیدن آن شود، مطلقا حرام است؛ البته برداشتن مو‌ های زائد زیر بغل یا مو‌ های زائد دیگر، توسط هم‌جنس اشکالی ندارد. همچنین ایشان بیان کرده‌اند که اگر این عمل موجب به گناه کشیده شدن یکی از طرفین شود، حکم یک عمل حرام را خواهد داشت.

احکام شرعی اپیلاسیون یا مو زدایی

حکم اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله حسین نوری همدانی

اگر این عمل با فعلی حرام همراه باشد، مثلا نظر کردن به آلت یا لمس آن، کلیت عمل حرام خواهد بود. ایشان همچنین اضافه می‌کنند که ممکن است در عمل، چنین به نظر برسد که گناه بزرگی نیست، ولی انجام چنین گناهی باعث ریخته شدن قبح آن و باز شدن دریچه گناهان دیگر خواهد بود؛ هرچند این عمل برای رضای شوهر باشد، حتما باید همه موازین شرعی دین اسلام در آن رعایت شود.

اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله مهدی هادوی تهرانی

انجام اپیلاسیون بدون اشکال است البته باید در هنگام انجام این عمل، عورتین پوشیده باشند، چراکه نظر کردن به عورت طرف مقابل یا لمس آن، حرام است.

حکم اپیلاسیون از دیدگاه آیت الله حسین وحید خراسانی

دیدن عورت حرام است حتی اگر توسط مادر آن شخص باشد. البته اپیلاسیون به خودی خود اشکالی ندارد، ولی باید همه تلاش خود را بکنیم تا هیچ‌گونه فعل حرامی انجام نشود.

اپیلاسیون از منظر فقها

برای مشاهده دیگر دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا