توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی کودکانمراقبت های بارداری

علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

چرا تغذیه دوران بارداری اهمیت پیدا می کند؟

دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در بدن خانم‌ ها اتفاق می افتد با چالش‌ های زیادی همراه است. یکی از شایع‌ ترین اتفاق‌ ها ریزش مو است. تغذیه دوران بارداری و همچنین تغذیه دوران شیردهی یکی از مهم‌ ترین روش‌ ها برای جلوگیری از ریزش مو است. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری به وجود می‌ آید باعث تغییراتی در خلق و خو، اشتها، حالات روحی، ریزش مو، افزایش فشار خون، قند خون و غیره می‌ شود. از آنجایی که حفظ سلامت مادر و کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است و غالباً اجازه‌ ی مصرف دارو به مادر داده نمی‌ شود، به‌ وسیله ی رژیم غذایی صحیح هم در دوران بارداری و هم شیردهی می‌ توان از بسیاری مشکلات جلوگیری کرد.

علت هورمونی ریزش مو

ریزش مو مادر از همان دوران بارداری آغاز می‌ شود و حتی تا دوران شیردهی ادامه پیدا می‌ کند. این مشکل قابل کنترل و پیشگیری است و با توجه به نظر پزشکان کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. علاوه بر این برخی مادران در دوران بارداری با مشکلات دیگری چون خشک و یا چرب شدن، تغییر جنس و یا کلفت‌ تر شدن تارهای مو مواجه می‌ شوند. تغییرات ظاهری یکی از عادی‌ ترین اتفاق‌ هایی است که برای مادر باردار اتفاق می افتد. علت این مشکل‌ ها تغییر در ترشح هورمون هاست. در بدن خانم‌ ها تغییرات هورمونی بر حالت و اندازه مو تأثیر می‌ گذارد. مادران باردار و یا شیرده در اغلب اوقات به دلیل تغییر در حالت و جنس موها مجبور به کوتاه کردن می‌ شوند. برای جلوگیری از ریزش مو و یا تغییر حالت در دوران بارداری راهکارهای اساسی وجود دارد که مهم‌ترین آن تغذیه مناسب است.

 

حضور ویتامین در تغذیه دوران بارداری

اصولا پزشکان در ماه های آغازین بارداری از مادران می خواهند که موهای خود را رنگ نکنند زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ امکان آسیب رساندن به جنین را بیشتر می کند. البته در اواخر دوران بارداری رنگ کردن مو بلامانع است اما به دلیل تغییراتی که در جنس و حالت مو پیش می آید بهتر است مادران از این کار پرهیز کند. در دوران بارداری جنین مواد غذایی مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می کند. بنابراین مصرف ویتامین های ضروری در تغذیه دوران بارداری بسیار مهم است.

 

با تغییر حالت مو باید نوع برخورد با آن را تغییر داد. مثلا برخی مادران که قبل از بارداری داری موی خشک بوده اند و حالا موهایشان چرب شده باید شامپو خود را تغییر داده و کمتر از نرم کننده استفاده کنند و مادرانی که دارای موی چرب بودند اما حالا موهایشان خشک است باید کمتر به موها شامپو بزنند. بسیاری از مادران از ریزش مو کلافه می شوند و به دنبال کوتاه کردن می روند. اما موضوعی که در اینجا باید مطرح کرد موقتی بودن ریزش مو است. یعنی چند ماه بعد از زایمان ریزش مو به حالت اولیه خود باز می گردد.

تاثیر تغذیه دوران بارداری و شیردهی

 در هر دورانی برای داشتن موهای زیبا و سالم باید از تغذیه ی مناسبی برخوردار بود. مصرف مواد مغذی باعث زیبایی و سلامت مو می شود. از آنجایی که تغذیه دوران بارداری و تغذیه دوران شیردهی برای حفظ سلامت مادر و کودک از اهمیت فراوانی برخوردار است باعث جلوگیری از آسیب و ریزش مو نیز می شود. آهن و روی جزو مهم تریم مواد مغذی هستند که برای رشد مو و ابروها ضروری هستند. بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از روی و آهن در این دوران ضرورت دارد. میوه و سبزیجات تازه (مخصوصا سبزیجاتی با برگ تیره مانند اسفناج)، تخم مرغ و گوشت قرمز از اقلام غذایی هستند که سرشار از آهن هستند. علاوه بر آن کلسیم بر زیبایی و سلامت مو تاثیر مثبتی می گذارد. مادران باردار و شیرده باید به رژيم چاقی هم توجه بیشتری کنند. 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا