توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

عذاب قبر چیست؟ و چطور می توانیم از این عذاب رهایی یابیم؟

شب اول قبر یکی از سخت ترین شب هایی می باشد که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود در ادامه درباره این شب بیش تر حرف می زنیم.

شب اول قبر یکی از سخت ترین شب هایی می باشد که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود در ادامه درباره این شب بیش تر حرف می زنیم.

سخنان حضرت علی درباره شب اول قبر

همه چیز درباره عذاب قبر

اگر مسلمانی با داشتن گناهان اندک از دنیا برود فشار قبر کمی را تحمل می کند. باید بدانید که هیچ دلیلی وجود ندارد تا پرهیزگاران هم این فشار و سختی را تحمل کنند. اگر مؤمنان به این فشار دچار می شوند به علت نعمت هایی می باشد که ضایع شده است. باید بدانید که روح انسان هنگام مرگ توفی می شود و بالای بدن قرار می گیرد. این  روح می تواند حرف ها را ببیند و بشنود به همین دلیل هنگام خاکسپاری فردی که از دنیا رفته است توصیه می شود از صحبت های متفرقه و شیون و زاری بپرهیزید و سعی کنید فقط قرآن بخوانید. در یکی از سوره های قرآن آمده است که ” در دنیا از جریان امروز بی خبر بوده ای و ما این پرده های غفلت را از پیش تو برداشته ایم تا جریان جهان پس از مرگ را ببینی.” در واقع باید بدانید که دیده شدن دنیای پس از مرگ به علت از بین رفتن پرده های چشم است.

درد و رنج

اگر فردی قبل از مرگ دچار عذاب و دردی باشد بعد از آن هیچ دردی ندارد و حس نمی کند. باید بدانید که وقتی میت را در قبر می گذارند وحشت و ترس متوفی را فرا می گیرد و می بیند که جانوران مختلفی به سمتش می آیند و هیچ کس کاری برای او نمی کند. در واقع می بیند که هیچ کاری از اطرافیان بر نمی آید و می فهمد که آن ها نمی توانند این جانوران را از او دور کنند پس خودش دست به کار می شود. بعد از این ها سنگ لحد را روی وی می گذارند و همه افراد او را رها می کنند.

سخنان حضرت علی (ع‌)

حضرت علی علیه السلام درباره فشار قبر می فرمایند : ” عذاب القبر یکون من النیمه و البول و عذب الرجل عن اهله” در واقع معنی سخنان ایشان درباره فشار قبر این است که عذاب شب اول بعد از مرگ به سه علت می باشد یکی نمانی، دومی پرهیز نکردن از بول و سوم به علت مردی که خانواده اش را بی عت رها کند و از آن ها کناره گیری کند.

اعمال شب اول قبر

نکیر و منکر

فردی درون قبر می لرزد و دو نفر با نام های نکیر و منکر آرد قبر می شوند و سوال و جواب هایی را شروع می کنند. این سوال و جواب ها بر اساس اعتقادات افراد پرسیده می شود. اولین سوال آن ها این است که خدای تو کیست؟ اگر فردی به خدای یگانه ایمان داشته باشد نام ایشان را ذکر می کند سپس می پرسند پیامبر تو کیست؟ اگر فرد مسلمان باشد می گوید پیغمبر ما حضرت محمد (ص) می باشد. بعد از جواب دادن به این سوالات چهره های نکیر و منکر روشن می شود و وحشت و ترس متوفی از بین می رود. سپس این دو از کتاب و قبله و امامان و…. سوال می پرسند.

بررسی اعمال

بعد از سوالات نکیر و منکر نوبت به بررسی اعمال می رسد و دو فرشته که تا کنون مسئول ضبط اعمال ما بودند ظاهر شده و در دو طرف بدن قرار می گیرند. این دو تمام اعمال انسان را نوشته اند و نامه اعمالمان را به گردن ما آویزان می کنند. بر اساس این نامه فشار قبر بر بدن واردمی شود. باید بدانید که در سه مرحله پرسش و پاسخ نکیر و منکر، بررسی نامه اعمال و فشار قبر ترس و وحشت بسیار زیادی فرد را فرا می گیرد. در واقع این فشار یکی از بزرگ ترین عذاب هایی می باشد که افراد تجربه می کنند. این فشار کوچک و بزرگ و پیر و جوان نمی شناسد و هر فردی بر اساس اعمالی که انجام داده است این فشار را تحمل می کند فقط فشار های هر فرد متفاوت می باشد.

فشار قبر مؤمنان

شاید سوالی برای شما ایجاد شود که آیا مؤمنان هم فشار قبر دارند؟  جواب این سوال آن است که اگر فردی با گناهان کم از دنیا برود فشار های کم تری را شامل می شود ولی دلیلی وجود ندارد افرادی که پاک از دنیا رفته اند عذاب الهی را تحمل کنند. باید بدانید که آور عذابی هم باشد به علت آن است که نعمتی را ضایع کرده است. یکی از افراد و یاران پیامبر سعد بن معاذ بود که پیامبر و ۷۰ هزار فرشته در تشییع پیکر او حضور داشتند اما این فرد هم عذاب قبر داشت. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله سوال کردند که آیا معاذ هم فشار قبر داشت؟ پیامبر پاسخ می دهند بله زیرا با خانواده اش کمی بد اخلاق بود.

نداشتن فشار قبر

شاید با خودتان فکر کنید که چه کسانی ممکن است فشار قبر نداشته باشند. همانطور که امام علی علیه السلام مطرح کردند فشار قبر به سه چیز بستگی دارد و اگر کسی دچار این یه مورد نشده باشد فشار قبر نخواهد داشت. البته در بسیاری از روایات آمده است که اگر فردی در شب جمعه یا جمعه بمیرد فشار قبر نخواهد داشت. اما منظور این روایات مطلق شب جمعه نیست و شب های خاص مانند روز عاشورا، روز اربعین حسینی و روز مبعث را نیز شامل می شود. باید بدانید که تنها یاری دهنده انسان ها در این زمان اعمال آن ها می باشد. برخی از کار هایی هست که فشار قبر را کم می کند. این کار ها عبارت اند از :

  • خواندن سوره نساء در شب جمعه
  • قرآن خواندن
  • صدقه دادن
  • ۴ بار رفتن به حج
  • مرگ در شب جمعه یا روز جمعه
  • فرستادن صلوات

نکته : در نظر داشته باشید که اگر این اعمال را انجام بدهید تنها از فشار قبر کم می شود و برخی از کار ها مانند بد اخلاقی می تواند بر آن فشار بیفزاید.

عوامل کاهش فشار قبر

در نظر داشته باشید که فشار قبر ممکن است برای هر فردی ترسناک باشد و هر فردی را به هراس وا دارد. باید بدانید که همین وحشت از مرگ می تواند افراد را به دو دسته تقسیم کند. دسته اول آن هایی هستند که راه فراموشی از مرگ را در پیش می گیرند و برای فراموش کردن کار های عجیب و غریب انجام می دهند و بر اعمال بد خود می افزایند و دسته دوم افرادی هستند که در سدد توبه کردن و جبران کار هایشان بر می آیند و سعی می کنند تا جایی که می توانند گذشته خود را جبران کنند و این فشار را تا حدی که می توانند کاهش می دهند. باید بدانید که این فشار به اعمال انسان ها بستگی دارد و هر چقدر اعمال بد آن ها سنگین باشد فشار ها بیش تر است.

اگر افراد از این فشار ها آگاه بودند سعی می کردند با خوش اخلاقی و انجام دادن کار هایی مانند فرستادن صلوات و خواندن قرآن و نیکی به اطرافیان از این فشار کم کنند. در واقع اصلی ترین علت این فشار ها ضایع کردن حق الهی و نعمت های الهی می باشد. اگر می خواهید از فشار قبر خود کم کنید بهتر است نعمت های الهی را ضایع نکنید و از آن ها بهترین استفاده را ببرید تا به کاهش این فشار کمک کنید. یکی دیگر از مواردی که هرگز بخشیده نمی شود حق الناس است. باید بدانید که خداوند شاید از حق خود و شما بگذرد ولی از حق بنده های دیگرش هرگز نمی گذرد و باید بدانید که اگر حق الناسی به گردن داشته باشید این فشار افزایش می یابد.

منبع : آرگا

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا