توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیدانستنی ها مذهبیمذهبی

زنانی که فشار قبر کمی خواهند داشت

فشار قبر از عذاب های دردناک بعد از مرگ می باشد که شنیدن آن هم برای اغلب افراد دشوار و عذاب آور است، اما آداب و اعمالی هستند که می تواند موجب کاهش فشار قبر زنان شود.

آدابی که فشار قبر را از زنان بر می دارد

فشار قبر یکی از مسایل در آموزه های اسلامی است که شنیدن نام و ترسیم آن بر آدمی سخت و دشوار است. عذاب و فشار قبر یکی از عذاب های دردناک پس از مرگ و در عالم برزخ است. خداوند در قرآن کریم می فرماید:ثم أماته فأقبره؛ سپس او را میراند، پس وارد قبر کرد. (عبس، ایه 8) و در آیه دیگر می فرماید:و أن الله یبعثمن فی القبور؛ خدا کسانی را که در قبرها هستند بر می انگیزد. (فاطر، آیه 22)

فشار قبر

https://sirafiha.ir/?p=75170&preview=trueانجام برخی از اعمال دنیوی موجب می شود که فشار و عذاب قبر برای انسان کم شود، اما در هر صورت با شدت کمتری وجود خواهد داشت، چرا که عذاب قبر بری همه انسانها وجود دارد. پیامبران و ائمه معصوم (ع) نیز از عذاب قبر هراس داشتند، چنانچه امام صادق(ع) درباره عذاب قبر می فرماید:به خدا سوگند من بر شما از برزخ می ترسم، گفتم برزخ چیست؟ فرمود:القبر منذ حین موته الی یوم القیامه؛ مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز. (بحارالانوار، ج 6، باب احوال برزخ، حدیث 116)

پیامبر در پایان نماز های خود، این جمله را می خواندند:«اعوذ بک من عذاب القبر.» (بحارالانوار، ج6، ص205) ؛ خدایا پناه می برم به تو از عذاب قبر.»

 شدت فشار قبر

کدامیک از زنان فشار قبر ندارند؟

امام صادق (ع) به زنانی که صاحب گذشت و رأفت هستند پاداشی بزرگ از جانب خداوند وعده داده است. ایشان می فرمایند:سه گروه از زنان در عالم بعد از مرگ عذاب قبر را نخواهند دید و در روز رستاخیز با فاطمه (س) محشور خواهند شد و پاداش هزار شهید و یک سال عبادت به آن ها داده خواهد شد و آن ها عبارتند از زنانی که:امراة صَبَرت عَلی غَیرة زَوجها وَ امرأةٌ صَبرت عَلی سوء خُلُق زوجها، وَ امرأة وهبت صداقها لزوجها؛

1- زنانی که غیرت ورزی (تعصب بی جا و بد دِلی) شوهر خود را تحمل نمایند؛

2- زنانی که نسبت به بد اخلاقی شوهر خود شکیبا باشند؛

3- زنانی که مهریه خود را بر شوهرانشان ببخشند. (وسایل الشیعة، ج21:285)

بخشیدن مهریه

در روایت دیگر از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمود:

سه طایفه از زن ها هستند که عذاب قبر از آن ها برداشته شود و با حضرت فاطمه(س) محشور می شوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریهاش را ببخشد.(دیلمی، حسن بن ابی الحسن، ارشاد القلوب (ترجمه رضایی)، ج1، ص 413)

امام صادق (ع) فرمود:

خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه [حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از این رو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نکرد پس زنی که علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده کند نزد خداوند زناکار است. (الکافی، ج 5، ص505 ح 2)

امام باقر علیه السلام فرمود:

غیرت زنان حسد است و حسد ریشه کفر است. زنان وقتی غیرت می ورزند خشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند کفران می ورزند مگر زنان مسلمه! (الکافی، ج5، ص505، ح4)

زنان خشمگین

از روایت پیامبر(ص) می توان متوجه شد که غیرت در زنان امری طبیعی است ولی اگر از آن بگذرد و بر شوهرش صبر کند همان گونه که بر فقر یا تندخویی شوهر صبر می کند، بدون فشار قبر به بهشت می رود.

خداوند برای ایجاد تعادل در خانواده به مرد توصیه ی اکید کرده است که خانواده ی خود را در رفاه نسبی قرار بدهد، توسعه ایجاد بکند و از طرفی به زن توصیه کرده است که اگر مرد زحمت کشید و نتوانست این رفاه را فراهم کند تو با او بساز.

همچنین به مرد گفته شده است که هنگام ازدواج مهریه را بعنوان یک دِین ببیند و باید بدهید. در روایت داریم که اگر مردی بنا را بر این بگذارد که مهریه را ندهد این دزدی است و سرقت بحساب می آید و از طرفی به زن توصیه شده که مهریه را سبک بگیرد زیرا مهریه برای ایجاد مهر است و هدیه ای است که مرد به زن می دهد. خداوند برای هر یک از زنانی که مهریه اش را به شوهرش ببخشد پاداش هزار شهید و عبادت یک سال را می نویسد.

از سوی دیگر به مرد سفارش کرده است که خوش اخلاق باشد و اگر بداخلاقی باشد عقوبت دارد و از طرفی دیگر گفته که اگر مرد بداخلاق بود و زن با او ساخت، فشار قبر از زن برداشته می شود.

صبر زیاد زن

آدابی که باعث آمرزش انسان و کم شدن فشار قبر می شوند

انجام اعمال متعددی منجر به فشار قبر می شود؛ آیات، روایات و آداب مختلفی برای رفع فشار قبر وجود دارد که عمل به آنها موجب کاهش فشار قبر می شود. در ادامه بخش دین و مذهب نمناک به برخی از این آداب می پردازیم:

1. خواندن سوره هایی از قرآن

پیامبراکرم(ص) فرمودند:

«سورة التبارک هی المانعة من العذاب»، سوره تبارک از عذاب قبر جلوگیری می کند. (صحیح الجامع 3537)

خواندن سوره و دعا

حضرت علی(ع) فرمودند:

کسی که در روز جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر در امن است. (ثواب الاعمال، ص 223)

همچنین امام صادق فرمودند:

سوره ی یاسین، قلب قرآن است، هرکس آن را قبل از غروب بخواند از فشار قبر، ایمن باشد. (ثواب الاعمال، ص 235)

2. صدقه دادن

پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرمود:

صدقه آفات دنیا و فشار قبر و عذاب روز قیامت را دفع می کند. ( بحارالانوار ، ج 89، ص 336)

صدقه دادن

3. نماز بر میت

از پیامبر ص نقل شده است که فرمودند:

« ما من میت یصلی علیه أمة من المسـلمین یبلغـون أن یکونـوا مائـة، فیشفعون له، إلا شفعوا فی فیه»؛ هر مرده ای که گروهی از از مسلمانان بر او نماز بخوانند بطوریکه تعداد آنها بصـد نفـر برسد و برای او طلب شفاعت کنند، خداوند طلب شفاعت آنها را می پذیرد. (صحیح الجامع 5663)

4. صلوات بر پیامبر

« أَکْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَیَّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَیَّ نُورٌ فِی الْقَبْرِ وَ نُورٌ عَلَی الصِّرَاطِ وَ نُورٌ فِی الْجَنَّةِ» ؛ بر من بسیار درود بفرستید؛ زیرا صلوات و درود بر من تبدیل به نوری در قبر و نوری بر پل صراط و نوری در بهشت می شود. ( مستدرک الوسائل، ج5، ص 335)

راه کاهش فشار قبر

اعمال دیگری که فشار قبر را کم می کنند:

  • خواندن نماز شب
  • زیاد سجده کردن
  • عیادت مریض
  • ذکر شریف ” لا إله إلا الله الملک الحق المبین ” 100 مرتبه در روز
  • غذا دادن به گرسنه
  • خواندن نماز لیلة الرغائب
  • روزه مستحبی گرفتن
  • مصافحه کردن با مؤمن
  • روشن کردن چراغ در مسجد
  • جارو کردن مسجد
  • احترام به مهمان مؤمن
  • به دست کردن انگشتر عقیق سرخ

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا