توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیدانستنی ها مذهبیمذهبینمازها

فواید نماز چیست؟ فواید روحی، جسمی و اخروی نماز

یکی از مهم‌ترین ارکان و اعمال واجب مسلمانان که به عنوان ستون دین شناخته می‌شود، نماز است. فواید نماز خواندن علاوه بر پاداش اخروی، فواید دنیوی بسیاری را نیز شامل می شود که از جمله آنان می‌توان به رفع غرور و تکبر و بخشش گناهان اشاره نمود.

سیراف| سرویس مذهبی – آثار و فواید نماز کدام است؟ نماز خواندن علاوه بر آنکه دستوری واجب و حکمی غیرقابل چشم‌پوشی در دین اسلام است، فواید بسیاری را نیز نصیب مسلمانان می‌کند. این فواید هم شامل آثار جسمی و هم آثار روحی می‌شود. علاوه بر این نماز آثار و برکاتی نیز در دنیای برزخ و قیامت برای مسلمانان دارد. در این نوشته قصد داریم تا ضمن معرفی فواید و آثار این عمل واجب، مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

۱) فواید نماز از لحاظ روحی – روانی

  • از بین رفتن غرور و تکبر

سجده کردن و همچنین رکوع مداوم در برابر عظمت خداوند متعال می‌تواند موجب خاکی شدن انسان و رفع غرور و تکبر او شود.

  • نشانه تمام و کمال بندگی و عبودیت انسان

تدوام انسان در انجام عملی عبادی و تکرار آیاتی مثل “ایاک نعبد و ایاک نستعین”، نشانه تمام و کمال بندگی انسان است.

  • باز شدن درب رحمت خداوند و نزدیکی انسان به خدا

بنابر روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار، نماز خواندن مداوم، به ویژه نماز اول وقت، موجب نزدیکی انسان به درگاه حق و گشوده شدن باب رحمت الهی است.

  • پاک شدن گناهان و پاکی روح

نماز خواندن علاوه بر اینکه موجب خودداری و پرهیز از گناه و فحشا می‌شود، می‌تواند تاثیر گناهان قبلی انسان را نیز از روح او پاک کرده و موجب بخشش او نزد خداوند شود.

  • زیاد کردن پشتکار

انجام مداوم هر عمل در ساعات مختلف روز، می‌تواند مانع روحیه تنبلی در افراد بشود. ادای اول وقت نمازهای یومیه، موجب افزایش پشتکار و همچنین شادابی فرد می‌شود.

  • رفع استرس، اضطراب و خشم انسان

نماز و هدف آن که عبادت خالق است، می‌تواند موجب آرامش فرد و رفع استرس‌های او شود. همچنین انسان با کنار گذاشتن تکبر و غرور و انجام اعمالی خاضعانه مثل نماز، می‌تواند خشم خود را کنترل کند.

 

فواید نماز

 

۲) فواید جسمی نماز

از جمله فواید جسمانی نماز می‌توان به تقویت قسمت مرکزی مخچه، رشد ماهیچه‌های شکم، دست‌ها، ران و زانو و استحکام ستون فقرات در حالت سجده اشاره نمود. از دیگر فواید جسمی نماز که بر یافته‌های پژوهشگران و دانشمندان مبتنی است نیز می‌توان پیشگیری از سرطان‌های پروستات و سینه ، پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون را ذکر نمود. خواندن نماز همچنین مانند یوگا، نقش مثبتی در رشد سلول‌های مغز و قدرت فکر و اندیشه دارد.

۳) فواید و آثار نماز در قیامت و برزخ

علاوه بر فوایدی که در خصوص سلامت جسم و روح انسان ذکر شد، نماز تاثیرات مهمی نیز در برزخ و قیامت برای انسان دارد. بنا بر گفته پیامبر اکرم (ص)، نماز موجب شفاعت انسان نزد عزرائیل شده و همچنین به مانند فرشی برای انسان در قبر است.

همچنین در حدیثی دیگر پیامبر اکرم (ص) نماز با حضور قلب را مانند تاجی بر سر  انسان در قیامت می‌دانند.

 

فواید نماز

 

۴) فواید اجتماعی و فرهنگی نماز

از جمله تاثیرات اجتماعی و فرهنگی نماز نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تقویت روحیه جمعی و همبستگی مسلمانان
  • آگاه کردم مردم از اوضاع یکدیگر در نمازهای جماعت
  • افزایش ادب و احترام و تقویت امر به معروف و نهی از منکر

 

سخن پایانی

نماز به عنوان ستون دین اسلام، فواید و آثار بسیاری در روح و جسم مسلمانان دارد. از جمله این فواید می‌توان به رفع غرور و تکبر، افزایش پشتکار و روحیه تعبد و بندگی، رفع استرس و خشم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های جسمی مختلف نظیر سرطان سینه و پروستات اشاراه نمود. در این متن با فواید نماز آشنا شدید. اگر علاقه دارید با احادیثی درباره نماز نیز آشنا شوید، خواندن مطلب «۴۰ حدیث در مورد نماز از ۱۴ معصوم» را به شما توصیه می‌کنیم.

شما همچنین می‌توانید نظرات خود را در خصوص فواید و برکات نماز در قسمت “ارسال نظر” با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

setare.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا