توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دارو خانه معنویدعا و طلسممذهبی

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

دعایکی از اعمالی است که بسیاری از افراد به هنگام سختی به آن رو می آوردند البته رعایت برخی از آداب بر تاثیر دعا و نیز افزایش احتمال استجابت آن اثرگذار است.

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

بهترین دعاهای سریع الاجابه برای استجابت دعا 

دعا کردن یکی از اعمالی است که پیامبران و ائمه الهی سفارش بسیاری به مردم کرده اند. استجابت دعا دست خداوند متعال است که در سرنوشت و تقدیر انسان ها در نظر گرفته شده است. ائمه اطهار و پیشوایان دینی برای استجابت دعا راه هایی در برای مومنان معرفی کرده اند و از موانع استجابت دعا نیز سخن گفته اند. رعایت برخی از آداب بر تاثیر دعا و نیز افزایش احتمال استجابت آن اثرگذار است.به همین دلیل در روایات بر پافشاری و اصرار در دعا و انتظار استجابت آن بسیار سفارش شده است.‏

 

دعای سریع الاجابه

 

دعا کردن

چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ 

یکی از مهم ترین نکات برای پاسخ این سوال این است ترس و تردید را می توان در ان به وضوح یافت. چنان به خداوند ایمان داشته باشید که در کودکی خود را به مادر می سپردید و جز او کس دیگری را نمی شناختید و عشق او را با تمام و جود احساس می کردید. 

یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم؛ ای اهل ایمان دعوت خدا و رسول را اجابت کنید، آنگاه که به سوی آنچه زنده تان می کند، فرا می خوانند. 

بسیاری از مردم که می توان گفت عموم انسان ها، وقتی گرفتار می شوند دست به دامن دعا می شوند و هر کدام با لحن مخصوص به خود دست ها را بالا می برند و از معبود خود التماس دعا دارند. 

اگر مومنان متوجه شدند که پس از چند بار دعا کردن، دعای آنان استجابت نمی شود باید در صدد پیدا کردن صاحب نفسی باشند و فکر نکنند که در نزد پروردگار آبرویی ندارند زیرا گاه حکمت خداوند به گونه ای اقتضا می کند که دعا به نحو خاصی استجابت شود.

اگر این لحظات باشکوه را به یک باره نظاره گر باشید اوقات بسیار با شکوهی را تشکیل می دهد که هر بیننده ای را به وجد می آورد و ناگزیر او را به تعظیم در مقابل آن معبودی قرار می دهد که این خیل عظیم در پیشگاه او سر تسلیم و خشوع آورده اند. از اینجا است که می توان راز این آیه را درک کرد که می فرماید:

و لقد ارسلنا الی امم من قبلک فاخذنهم بالبأساءوالضّراءلعلّهم یتضرّعون؛ و به تحقیق فرستادیم پیغمبرانی به سوی امت هایی که قبل از تو می زیستند. پس آنان را به سختی ها و گرفتاری های گوناگون دچار ساختیم تا شاید روی تضرّع به درگاه ما آورند. 

این صحنه با شکوه وقتی برای انسان جذاب و هیجان انگیز باشد به طریق اولی برای خالق بی بدیع بسیار جذاب تر خواهد بود. اما در بسیاری مواقع دیده شده است که مومنان اجتی را از حضرت حق طلب می کنند ، اما دعای آنها به گونه ای که مد نظرشان است اجابت نمی شود. به همین دلیل گله مند هستند حتی اگر آن را اظهار نککند یا اگر هم به زبان می اورند بسیار با احتیاط. در بیشتر موارد خود را مقصر و نالایق می دانند که همه این موارد به نوعی یاس و نومیدی است.

 حال اگر با توجه به آیات و روایات این مسئله را بررسی نماییم، خواهیم دید که خداوند متعال هر دعا را با توجه به حکمت بالغه خود اجابت می نماید نه دقیقا آن طور که مد نظر بنده می باشد . بنابراین باید دانست که دعا شرایط خاص خود را دارد و لذا اگر بنده در صدد کسب آن شرایط باشد، آن وقت دیگر شاهد هیچ گونه گله، شکایت، یأس و ناامیدی نخواهد بود و نوعی رضایتمندی و خوشنودی را در دل همه دعا کنندگان خواهیم دید.

بنده مضطر وقتی دچار گرفتاری می شود ،بلافاصله دست به دامن دعا می شود و چه بسیار دیده و شنیده شده است که اصرار فراوان به درخواست خود از حضرت حق تعالی دارد اما هرگز در صدد تغییر شیوه درخواست خود نمی باشد مانند این است که در یک بازی گروهی وقتی در یک نقطه ای بن بست وجود دارد بازیکنان یک تیم تمام تلاش خود را معطوف همان نقطه می کنند اما اگر تکنیک و روش خود را تغییر دهند، می توانند با صرف انرژی کمتر مانع را دور زده و به هدف خود برسند . این مثال دقیقا مصداق دعا و استجابت آن است.

بنابراین فرموده آیت الله بهجت، آن دعایی مستجاب است که دعاکننده در آن مطمئن به اجابت باشد و این امر به قول ایشان قلب متقین و دل شکسته می خواهد.

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید
دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

موانع استجابت دعا 

آرزو های محال و نبود مصلحت 

با اینکه خداون قدرت بی انتها و مرزی دارد اما اصول دنیا بر این است که همه چیز بر اساس قانون پیش رود یعنی نظریه جهان داری اش این است که همه امور را از مجرای خودش و با همین راه هایی که آفریده انجام دهد. بنابراین اگر محتوای دعا خواستن چیزی خلاف قانون دنیا و اسباب عادی آن باشد، خدا وند متعال از اجابت ان معذور است . از حضرت علی(ع) سوال شد:کدام دعا گمراهی است؟ فرمودند:دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیرممکن. 

شاید هم آن آرزو بر خلاف مصلحت فرد آرزو کننده باشد که خداوند آن را اجابت نکرده است. 

چه بسا چیزی بر شما ناخوشایند باشد، در حالی که خیر و صلاح شما در آن است و شما نمی دانید . همچنین شاید چیزی را دوست داشته باشید که ضرر شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید. (بقره/ 216) 

لقمه حرام و شبه ناک 

یکی از مهمترین عوامل تاثیر نفس و بالا رفتن دعا ، خالی بودن شکم از لقمه حرام و شبه ناک است . شخصی خدمت رسول خدا(ص) آمد و گفت:دوست دارم که دعایم مستجاب شود، حضرت به او فرمودند:خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور. 

گناه 

گاهی تیرگی گناه های ما باعث اجابت نشدن دعا می شود. امام باقر(ع) فرمودند:«انسان گاهی حاجتی دارد و از خدا طلب می کند و خداوند ضمن قبول آن انجامش را به وقت مناسبی وا می گذارد، ولی بنده در این مدت مرتکب گناه می شود. خداوند به مأمور اجابت دعا امر می کند خواسته اش را اجابت نکن و او را از این لطف محروم نما که خشم ما را برانگیخت و شایسته بی اعتنایی گردید.» 

کشف کانال های استجابت دعا 

اگر بنده از خداوند درخواست مشروعی دارد اما اجابت نمی شود باید از طریق کانال دیگری وارد شود . یک نمونه از کتاب ارزشمند تذکره اولیاء شیخ عطار نیشابوری را نقل به کلام می کنم. 

روزی از روزگاری شخصی الاغ خود را گم کرده بود هر چه گشت نتوانست آن را پیدا کند. راهی نیشابور شد از افرادی که در مرکز شهر جمع شده بودند سۆال کرد در بین شما نیشابوریان آبرودار کیست؟ همه شیخ ابوالحسن بوشنجی را معرفی کردند. یک راست سراغ او رفت و او را در حال عبادت یافت. یقه او را گرفت و گفت الاغ مرا بده. او غافلگیر شده با حالت تعجب گفت الاغ شما نزد من چه می کند؟ گفت من نمی دانم باید الاغ من را بدهی، از او اصرار و از شیخ انکار تا کار به جایی رسید که شخص فریاد زد ای مردم به داد من برسید الاغ مرا از شیخ گرفته به من بازگردانید. 

در این هنگام شیخ دست به آسمان برداشت و گفت بار خدایا مرا از دست این شخص نجات بده، در این هنگام آن مرد را صدا زدند که فلانی، بیا الاغ شما پیدا شد مرد در حالی که یقه شیخ را رها کرده و از او جدا می شد گفت ای شیخ من می دانستم که الاغم نزد شما نیست لکن چون خودم در نزد خدا صاحب آبرو نبودم گشتم و شما آبرودار را پیدا کردم تا شاید شما نفسی بزنی و دعای من درگیر شود. 

با توجه به این تذکر و با توجه به آیه شریفه :

یا ایهاالذین آمنوا اتقواالله وابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلّکم تفلحون؛ ای اهل ایمان از خدا بترسید و به وسیله ایمان و پیروی از اولیای حق به خدا توسّل جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید. 

اگر مومنین پس از چندین بار دعا کردن ، به حاجت خود نرسیدند باید در جستجوی صاحب نفسی باشند. البته این بدان معنا نیست که آنها در نزد خداوند بی آبرو هستند بلکه گاه اقتضای حکمت خداوند بر این است که دعا به نحوی خاص استجابت گردد.

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید
دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

اجابت دعا با انجام این کار ، قطعی است 

حضرت صادق (ع) فرموده اند:«همانا چون بنده دعا کند خدای تبارک و تعالی در کار حاجت او است مادامی که آن بنده شتاب نکند.» همچنین می فرمایند :«همانا خدای عز و جل خوش ندارد که مردم در انجام حاجت به همدیگر اصرار کنند ولی برای خودش آن را دوست دارد، خدای عز و جل دوست دارد که از او درخواست شود و آنچه نزد او است خواهش شود.» 

معنای کلام حضرت علیه السلام این است:مادامی که آن بنده در دعا شتاب نکند و بدان اعتنا نکرده و بدون پافشاری و اصرار در اجابت آن به دنبال کار خود رود چنانچه ظاهر خبر دوم است. 

و نیز آن حضرت (ع) فرمودند:«همانا بنده چون شتاب کند و برای کار (های) خود برخیزد (و به دنبال کار خود رود) خدای تبارک و تعالی فرماید:«آیا بنده من نداند که به راستی منم آن خدائی که‏ حاجت ها را برآورم.» 

حضرت باقر (ع) می فرمایند:«نه به خدا سوگند هیچ بنده‏ای به درگاه خدای عز و جل اصرار نورزد جز اینکه خداوند دعایش را مستجاب کند.» 

مجلسی (ره) گوید:یعنی مادامی که شتاب در آن را نخواهد که اگر تأخیر در اجابت آن شد نومید گردد و در نتیجه از خداوند روگردان شود و پندارد که چون تأخیر در اجابت شده خداوند دعایش را مستجاب نفرماید. 

ولید بن عقبه هجری گوید:شنیدم حضرت باقر (ع) فرمودند:«به خدا سوگند هیچ بنده‏ای در دعا پافشاری و اصرار به درگاه خدای عز و جل نکند جز اینکه حاجتش را برآورد.»

 ابو عبد اللَّه فراء گوید:حضرت صادق (ع) فرمودند:«خدای تبارک و تعالی می داند که بنده‏اش چه می خواهد هر گاه به درگاهش دعا کند، لیکن دوست دارد که حاجت ها به درگاهش شرح داده شود پس هر گاه دعا کردی حاجتت را نام ببر.»

 و در حدیث دیگری گوید:که حضرت (ع) فرمودند:«خدای عز و جل حاجت تو را می داند و نیز داند که تو چه خواهی ولی دوست دارد که حاجت های (خود را) به درگاه او شرح دهی.»

 جالب آنکه در روایات اهل بیت (ع) نسبت به نام بردن حاجت در دعا نیز تاکید شده و این مهم از عوامل تاثیر در اجابت معرفی می شود. 

و در حدیث دیگر است که:«یک دعائی که در پنهانی کنی بهتر است نزد خداوند از هفتاد دعا که آشکار کنی.» 

جالب آنکه دعا در پنهان و آشکار نیز با یکدیگر از نظر اجر و پاداش متفاوتند. چنان که حضرت رضا (ع) فرمودند:«دعای بنده در پنهانی یک دعایش برابر با هفتاد دعای آشکار است.»

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

راه های استجابت دعا 

در روایات اسلامی به عوامل مختلفی به عنوان مقدمات استجابت دعا اشاره شده است که چند مورد از آنها را در این بخش از نمناک بیان می کنیم :

 1. با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شود پیامبر(ص) فرمودند :

دعائی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردد مردود نشود

 2. مقدمات دعا باید با استغفار و نام بردن خداوند:

به اسماء حسنی و صلوات فرستادن بر محمد و آلش باشد. و نیز توجه و عنایت به عظمت حضرت حق 

3. دعا هنگامی که دل نرم و شکسته باشد:

پیامبر(ص ) فرمودند:دعا را هنگامی که دلتان شکسته می شود غنیمت دانید که رقت قلب ، رحمت است

 4. کوچک نشمردن دعاها:

امام علی(ع) فرمودند:خداوند اجابتش را در دعاها پنهان داشته پس هرگز هیچ دعایی را کوچک نشمارید.

 5. دعای بعد از نماز:

امام صادق(ع) فرمودند 🙁 بر شما باد به دعا بعد از نماز که به اجابت خواهد رسید).

 6. دعاء دسته جمعی:

امام صادق(ع)فرمودند:( هرگاه پدرم (امام باقر(ع) را مشکلی پیش می آمد که او را اندوهگین می ساخت زنان و کودکان را کنار خود جمع می کرد و خود دعا می کرد و آنان آمین می گفتند)

 7. دعا از بیمار:

امام صادق(ع) فرمودند:بیمارانتان را عیادت نمائید و از آنها بخواهید که شما را دعا کنند که دعای بیمار با دعای ملائکه برابری می کند

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید
دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

8. دعا برای همه کردن:

پیامبر اکرم(ص) فرمودند :چون یکی از شما دعا می کند همه را دعا کند که این گونه دعا به اجابت نزدیکتر است و اگر کسی پیش از دعا برای خود برای چهل تن از برادران دینی دعا کند برای خودش و آنها به اجابت می رسد. 

9. پیامبر(ص) فرمودند :

چهار کس دعایشان رد نشود و درهای آسمان به رویشان باز است:1ـ دعای پدر در باره فرزند 2ـ نفرین مظلوم بر ظالم 3ـ دعای کسی که به عمره رفته تا گاهی که باز گردد 4ـ دعای روزه دارتا افطار

 10. خواندن نماز:

امام صادق(ع) فرمودند :

کسی که وضوی کامل بسازد و دو رکعت نماز با رکوع و سجود کامل بخواند و پس از سلام خداوند عزوجل را ستایش نماید و بر محمد درود فرستد و سپس حاجت خویش را درخواست نماید چنین خواستی به جا و به مورد است و چنین کسی محروم نگردد. 

11. دعای توأم با احسان به مستحقین:

پیامبر(ص) فرمودند:

اگر دعا با احسان به مستحقین توأم بود آن مقدار دعا کافی است که غذا به نمک نیاز دارد. 

12. دعای دیگران، امام علی(ع) فرمودند:

دعای هر کسی را کوچک مشمرید اگر یک نفر یهودی درباره شما دعا کند به اجابت رسد در صورتی که درباره خودش مستجاب نگردد. 

13. دعا در هنگام باران و جهاد و تلاوت قرآن … امام علی(ع) فرمودند:

در پنج مورد دعا را غنیمت بشمارید:

1ـ هنگام تلاوت قرآن

2ـ اذان

3ـ باریدن باران

4ـ جهاد با کفار

5ـ هنگامی که مظلومی به ظالمش نفرین می کند که در آن حال حجابی میان او و عرش خدا نباشد. 

14. امام صادق(ع) فرمود:

هنگامی که یکی از شما حاجتی از حوائج دنیا یا آخرت از خدا مسئلت دارد بایستی از مدح و ثنای پروردگار آغاز کند و بر محمد و آل محمد درود فرستد و سپس به گناه خویش اعتراف کند آنگاه حاجت خود را از خدا بخواهد.

چند دعای سریع الاجابه از امامان و پیشوایان دینی 

دعای سریع الاجابة:

دعای مقاتل بن سلیمان از امام سجاد (علیه السلام): 

امام سجاد (علیه السلام) به مقاتل بن سلیمان، دعایی را تعلیم داده، که مقاتل می گوید:هر کس این دعا را صد بار بخواند، دعایش مستجاب خواهد شد. ابتدا و انتهای این دعا چنین است:”الهی کیف ادعوک و انا…” ؛ خدایا چطور بخوانم تو را و حال من منم… . ” تفرج عنی فرجا عاجلا غیر اجل نفسک و رحمتک یا ارحم الراحمین” گشایش فوری بدون مدت دار، به من عطا کن به فضل و رحمت خودت، ای مهربان ترین مهربانان. 

کفعمی در بلدالامین دعایی از امام موسی کاظم (علیه السلام) نقل کرده و فرموده:عظیم الشأن و سریع الاجابة است که جملات صدر و ذیل آن چنین است:”اللهم انی اطعتک فی احبّ الاشیاء الیک و هو التوحید” ؛ خدایا من تو را اطاعت کردم در آن چه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تو است. ”و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه، انک ترزق من تشاء بغیر حساب” ؛ روزی ام ده، از آن جا که گمان می برم و از آن جا که گمان نمی برم؛ زیرا تو هر که را بخواهی بی حساب روزی می دهی؛ پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب. 

دعایی دیگر از امام جعفر صادق (علیه السلام) که هر کس یا رب یا الله بگوید به گونه ای که تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟ 

دعایی از امام صادق (علیه السلام) وارد شده که فرمود:هر کسی ده بار یا الله بگوید، به او گفته می شود، لبیک، حاجت تو چیست؟ 

دعا برای ازدواج از زبان امام صادق (ع) 

امام صادق (ع) به ابوبصیر می فرمایند:هرگاه خواستی ازدواج کنی ابتدا دو رکعت نماز بجا بیاور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو:«اللهم أنی اُرید أن أتزوّج، اللهم فاقدر لی مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لی فی نفس ها و فی مالی، و اوسعهن رزقا و اعظمهن برکه، و اقدر لی منها ولدا طیبا تجعله خلفا صالحا فی حیاتی و بعد موتی» 

دعا برای ازدواج از زبان آیت آلله بهجت 

از آیت الله بهجت جهت بخت گشایی دختران جوان دستوری خواستند. در جواب فرمودند:آیه «رَبّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتّقینَ إِمامًا» (سوره فرقان آیه 74) را زیاد بخوانند. 

بار دیگر هم از ایشان سوال کردند دستور دیگری فرمود:«نماز جعفر طیار بخواند و پس از آن دعایی که در کتاب زادالعماد مجلسی آمده که در این هنگام خوانده شود بخواند و بعد به سجده برود و تلاش کند که حتما گریه کند (هرچند کم) و همین که چشمش را اشک گرفت حاجت خود را از خدا بخواهد. این کار را تا زمانی که حاجتش روا شود انجام دهد.» 

توصیه ی حضرت آیت الله بهجت قدس سره برای رفع مشکلات در زندگی 

برای مؤمنین و مؤمنات در سرتاسر عالم دعا کنید 

سؤال:من یک مشکلی داشتم، که واقعا مشکل عجیبی است. برای رفع آن دستورالعملی بفرمایید.

حضرت آیت الله بهجت قدس سره:

خدا انشاالله مشکلات همه اهل ایمان را حل کند و رفع کند. شما دعاکنید برای مؤمنین و مؤمنات ، حتی آنهاکه در چین هم هستند، که مشکلاتشان رفع شود، ملائکه هم برای شما دعا می کنند، که مشکلات شما هم خدا رفع می کند، ولو به اضعاف مضاعفه(چندین برابر). یعنی اگر شما برای حل مشکلات اهل ایمان دعا کنید، چه بسا خداوند هم مشکلات شما را چندین برابر بیشتر از آنچه دعا کرده اید حل کند.

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید
دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

دعای سریع الاجابه برای هر آنچه آرزو دارید

اشک چشم در سجده، علامت استجابت دعا 

توصیه ی آیت الله بهجت برای رسیدن به حاجت های مهم 

لذا باید بدانند کسانی که حاجت مهمی لازم دارند یکی از همین نمازها، از این عبادت هایی که برای حاجت ذکر شده اگر بخواهند تثبیت بکنند، تأیید بکنند، برسند به حاجت خودشان بلاشک، ملتفت باشند بعد از طلب حاجت و دعاها و نمازها، بروند به سجود، در سجود سعی کنند بال مگسی تر بشود چشم.این آمدن اشک علامت این است که دعا و مناجات مورد قبول قرار گرفته، بله، چیزی که هست عینک ما درست و صاف نیست، ما نمی دانیم، ما از خدا فرض کنید خانه می خواهیم، خدا مصلحت نمی داند برای ما خانه ای را که ما می خواهیم، چکار می کند؟!

باطل می کند دعای این را؟! نخیر! بالاتر از آنرا می دهد! مثلا به ملک می فرماید چندسال بر عمر این بیفزا !، اما این بیچاره فکر می کند این همه زحمت کشیده آخر اثری (نتیجه ای) از خانه و از دعای خودش ندید!! و دعایش مستجاب نشد؛ نمی فهمد بالاتر از استجابت این دعا را به او داده اند. حین اجابت، حسن ظن به خدا باید داشته باشید عینکت باید واسع باشد، صاف باشد، کدورت نداشته باشد. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا