توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
زیارت نامهمذهبی

نحوه زیارت امام حسین ع در شب قدر

فضیلت خواندن زیارت امام حسین (ع) در ماه مبارک رمضان به ویژه شب اوّل و نیمه و آخر و در خصوص شب قدر بسیار است که با برخی از آنها می توانید آشنا شوید.

نحوه زیارت امام حسین ع  در شب قدر

 

نحوه زیارت امام حسین ع  در شب قدر زیارت امام حسین (ع) و فضیلت خواندن آن در شب های قدر زیارت امام حسین (ع) یکی از اعمالی که در شب های قدر بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. زیارت امام حسین از اعمال مشترکی است که در هر سه شب قدر سفارش شده است و فضیلت این زیارت در ماه رمضان به خصوص در شب های قدر بسیار است. در ادامه این بخش از دین و مذهب نمناک فضیلت و متن عربی و ترجمه زیارت امام حسین ( ع ) در شب قدر را می خوانید.

زیارت امام حسین

حدیث درباره فضیلت زیارت امام حسین ( ع ) در شب قدر

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ‏ نَادَی مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ‏ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ» (کامل الزیارات، ص 184).

امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در شب قدر فرمود:«هنگامی که شب قدر فرا برسد؛ یعنی شبی که در آن کارهای مصلحت ‏آمیز عباد توزیع و تفریق می ‏شود، از طرف عرش منادی ندا می ‏کند:خداوند متعال در این شب گناهان کسی را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السلام رفته می ‏آمرزد.

وَ رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْفَضْلِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ:مَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مَاتَ فِی اَلطَّرِیقِ لَمْ یُعْرَضْ وَ لَمْ یُحَاسَبْ وَ یُقَالُ لَهُ اُدْخُلِ اَلْجَنَّةَ آمِناً. (کامل الزیارات , جلد1 , صفحه330 )

و از محمّد بن مروان روایت شده که گفت:محمّد بن الفضل می گوید:از حضرت جعفر بن محمّد علیه السّلام شنیدم که می فرمودند:کسی که قبر حضرت امام حسین علیه السّلام را در ماه رمضان زیارت کند و در راه فوت شود در معرض عتاب و خطاب او را نیاورده و نسبت به اعمالش محاسبه صورت نگرفته بلکه، به او گفته می شود:داخل بهشت شو در حالی که در امان هستی.

زیارت امام حسین (ع)

نحوۀ زیارت امام حسین (ع) از راه دور در شب قدر

سَدیر گفت:حضرت صادق علیه السلام به من فرمود:ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم:خیر، فرمود:چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود:در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم:خیر، فرمود:در هر ماه زیارت می کنید؟ عرض کردم:خیر، فرمود:در هر سال زیارت می کنید؟ عرض کردم:گاهی زیارت می کنیم. فرمود:ای سدیر، چقدر به حسین علیه السّلام جفا می ‏کنید!

آیا نمی دانی خداوند 2 میلیون فرشته ژولیده موی و خاک آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه السلام گریه و قبر او را زیارت می کنند و خسته نمی شوند؟ ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی کنیکه هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم:بین ما و قبر او فرسخ ها فاصله است! فرمود:به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:

«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».

اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره است. سدیر گفت:گاهی می شد که در یک ماه بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم. (کافی، ج 4، ص 589)

خواندن زیارت امام حسین
نحوه زیارت امام حسین ع در شب قدر

فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در شب های قدر

شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، ضمن زیارات امام حسین (ع) تحت عنوان زیارت چهارم از زیارات مخصوص امام حسین (ع)، به فضائل زیارت ایشان در ایام ماه مبارک رمضان اشاره نموده و با ذکر متن زیارت این مطالب را می آورند:

بدان که احادیث در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رمضان خصوص شب اول و نیمه و آخر آن و در خصوص شب قدر بسیار است.

از حضرت امام هادی علیه السلام منقول است که هر که زیارت کند امام حسین علیه السلام را در شب بیست و سوم ماه رمضان و آن شبی است که امید هست شب قدر باشد و در آن شب هر امر محکمی جدا و مقدر می ‏شود مصافحه کنند با او روح بیست و چهار هزار ملک و پیغمبر که همه رخصت می ‏طلبند از خدا در زیارت آن حضرت در این شب و در حدیث معتبر دیگر از امام صادق علیه السلام مروی است:

که چون شب قدر می ‏شود منادی از آسمان هفتم از بطنان عرش ندا می ‏کند که حق تعالی آمرزید هر که را که به زیارت قبر حسین علیه السلام آمده.

در روایت است که هر که شب قدر نزد قبر آن حضرت باشد و دو رکعت نماز گزارد نزد آن حضرت یا آن چه که میسر شود و از حق تعالی سؤال کند بهشت را و پناه برد از آتش حق تعالی به او عطا فرماید سؤال او را و پناه دهد او را از آتش و ابن قولویه از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده:

که هر که زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در ماه رمضان و بمیرد در راه زیارت از برای او عرض و حسابی نخواهد بود و به او بگویند که داخل بهشت شو بدون خوف و بیم و اما الفاظی که زیارت کرده می ‏شود حضرت امام حسین علیه السلام به آن در لیله قدر پس چنان است که شیخ مفید و محمد بن المشهدی و ابن طاووس و شهید رحمهم الله در کتب مزار ذکر نموده ‏اند.

و آن زیارت را مختص به این شب و عیدین یعنی روز عید فطر و قربان قرار داده‏اند و شیخ محمد بن المشهدی به اسناد معتبر خود آن را از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده و گفته که آن حضرت فرمودند:

وقتی که اراده کردی زیارت کنی ابی عبدالله الحسین علیه السلام را پس برو به مشهد آن حضرت بعد از آن که غسل کرده باشی و پوشیده باشی پاکیزه ‏ترین جامه ‏های خود را پس چون ایستادی نزد قبر آن حضرت پس روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ‏

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ‏

سلام بر تو ای پسر صدیقه طاهره فاطمه زهرا بزرگ زنان اهل عالم

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مَوْلاَیَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ‏

سلام بر تو ای آقای من ای ابا عبدالله سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد

أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ

گواهی می ‏دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات به مستحقان دادی و امت را امر به معروف و نهی از منکر کردی

وَ تَلَوْتَ الْکِتَابَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ وَ جَاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ صَبَرْتَ عَلَی الْأَذَی فِی جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ‏

و کتاب خدا را به حق و حقیقت تلاوت فرمودی و در راه دین خدا حق جهاد و کوشش را به حد کمال فرمودی و بر اذیت و آزار امت صبر کردی و خالص برای طرف داری دین خدا مراقبت کامل تمام عمر تا هنگام رحلت و شهادت فرمودی

أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِینَ خَالَفُوکَ وَ حَارَبُوکَ وَ الَّذِینَ خَذَلُوکَ وَ الَّذِینَ قَتَلُوکَ مَلْعُونُونَ عَلَی لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِ‏

گواهی می ‏دهم که آنان که با تو به مخالفت و جنگ برخاستند و آنان که تو را یاری نکردند و آنان که تو را شهید کردند همه به زبان پیغمبر امی لعن شدند

وَ قَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَی لَعَنَ اللَّهُ الظَّالِمِینَ لَکُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَالْآخِرِینَ وَ ضَاعَفَ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِیمَ‏

و زیان و خواری بر کسانی که به شما افتراء بستند خدا لعنت کند آنان که در حق شما ظلم و ستم کردند از خلق اولین و آخرین بر همه لعنت ابد و عذابشان مضاعف شدید و دردناک باد

أَتَیْتُکَ یَا مَوْلاَیَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّکَ مُوَالِیاً لِأَوْلِیَائِکَ‏

ای آقای من ای فرزند رسول خدا با معرفت به حق امامتت و خلافتت بدین درگاه به زیارت حضرتت آمده ‏ام و دوست با دوستانت

مُعَادِیاً لِأَعْدَائِکَ مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَی الَّذِی أَنْتَ عَلَیْهِ عَارِفاً بِضَلاَلَةِ مَنْ خَالَفَکَ فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ‏

و دشمن با دشمنان توام و بدان راه هدایت و ایمان که تو بر آن بودی بصیر و معتقدم و عارف و واقفم به گمراهی مخالفانت پس مرا نزد خدا شفاعت فرما.

پس بچسبان خود را بر قبر و روی خود را بر آن گذار پس می ‏روی به جانب سر مقدس و می ‏گویی‏:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ سَمَائِهِ‏

سلام بر تو ای حجت خدا در همه زمین و آسمان

صَلَّی اللَّهُ عَلَی رُوحِکَ الطَّیِّبِ وَ جَسَدِکَ الطَّاهِرِ وَ عَلَیْکَ السَّلاَمُ یَا مَوْلاَیَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ‏

درود خدا بر روح پاک و جسم مطهرت باد و بر تو سلام باد ای آقای من و درود و رحمت و برکات خدای بر تو باد

پس بچسبان خود را به قبر و ببوس آن را و بگذار صورت خود را بر آن و بگرد به جانب سر پس دو رکعت نماز زیارت گزار و نماز کن بعد از آن دو رکعت آن چه میسر شود تو را پس از آن برو به سمت پا و زیارت کن علی بن الحسین علیهما السلام را و بگو:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مَوْلاَیَ وَ ابْنَ مَوْلاَیَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ‏

سلام بر تو ای آقای من فرزند آقای من (ای علی بن الحسین) رحمت و برکات خدا بر تو باد

لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ضَاعَفَ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِیمَ‏

خدا لعنت کند آن کس را که در حق تو ظلم و ستم کرد و خدا لعنت کند آن کس که تو را به قتل رسانید خدا عذاب دردناک‏او را مضاعف و شدید گرداند

و دعا کن به آن چه می ‏خواهی پس زیارت کن شهدا را در حالی که میل کنی از سمت پا به طرف قبله پس بگو:

السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الصِّدِّیقُونَ السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الشُّهَدَاءُ الصَّابِرُونَ‏

سلام بر شما ای راستگویان با ایمان کامل سلام بر شما ای شهیدان راه خدا که صبر و شکیبایی کردید

أَشْهَدُ أَنَّکُمْ جَاهَدْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَی الْأَذَی فِی جَنْبِ اللَّهِ‏

گواهی می ‏دهم که شما در راه خدا جهاد کردید و بر هر رنج و بلا صبر و تحمل نمودید

وَ نَصَحْتُمْ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّی أَتَاکُمُ الْیَقِینُ أَشْهَدُ أَنَّکُمْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّکُمْ تُرْزَقُونَ‏

در طرفداری دین خدا و در راه رضای خدا و رسولش همیشه نصیحت و خیرخواهی کردید تا هنگام شهادت و رحلت از دنیا گواهی می دهم که شما زنده ابدید نزد خدا و به رزق آسمانی متنعم شدید

فَجَزَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الْإِسْلاَمِ وَ أَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزَاءِ الْمُحْسِنِینَ وَ جَمَعَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی مَحَلِّ النَّعِیمِ‏

پس خدا از اسلام و اهل اسلام به شما پاداش بهترین نیکوکاران عالم را عطا فرماید و بین ما و شما در محل نعمت ابد جمع گرداند

پس می‏ روی به زیارت عباس بن امیرالمؤمنین علیه السلام همین که رسیدی آن جا و ایستادی نزد آن جناب بگو:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ‏

سلام بر تو ای پسر امیرالمؤمنین سلام بر تو ای بنده شایسته مطیع فرمان خدا و رسول خدا

أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ (جَاهَدْتَ وَ) نَصَحْتَ وَ صَبَرْتَ حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ‏

گواهی می ‏دهم که تو در راه خدا جهاد کردی و نصیحت و خیرخواهی در همه عمر تا هنگام رحلت و شهادتت فرمودی و صبر ورزیدی

لَعَنَ اللَّهُ الظَّالِمِینَ لَکُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَلْحَقَهُمْ بِدَرْکِ الْجَحِیمِ‏

خدا ظالمان در حق شما را از خلق اولین و آخرین لعنت کند و آن ها را به قعر دوزخ درافکند

پس نماز تطوع کند در مسجد آن جناب هر چه خواهد و بیرون رود

نحوه زیارت امام حسین ع در شب قدر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا