توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اعمال مستحبیدانستنی ها مذهبیمذهبی

نحوه گرفتن استخاره و بهترین زمان آن

همانطور که می دانید وقتی افراد بر سر دوراهی قرار می گیرند استخاره به آن ها کمک می کند تا تصمیم درستی بگیرند و معمولا هم استخاره گرفتن به دو روش همراه با تسبیح و یا قرآن انجام می گیرد.

نحوه گرفتن استخاره و بهترین زمان آن

همانطور که می دانید وقتی افراد بر سر دوراهی قرار می گیرند استخاره به آن ها کمک می کند تا تصمیم درستی بگیرند و معمولا هم استخاره گرفتن به دو روش همراه با تسبیح و یا قرآن انجام می گیرد. معمولا نحوه استخاره گرفتن چندان سخت و پیچیده نیست و با دانستن اصول آن می توانید این کار را انجام دهید.

آشنایی با نحوه گرفتن استخاره

بهتر است بدانید که در واقع استخاره در لغت به معنی طلب خیر از خداوند است خداوندی که جهان آفرینش در قبضه قدرت اوست، آفریدگاری که سرنوشت تمام موجودات جهان از او سرچشمه می گیرد و می تواند بنده خود را به سوی نیکی ها هدایت نماید. حجم الاسلام و المسلمین مهدی شهرباف سخنران و کارشناس مسائل مذهبی در خصوص چگونگی استخاره و صحت استخاره های اینترنتی گفت در باب استخاره بایستی ابتدا معنی آن واژه را جستجو نمایید و از آنجایی که استخاره از باب استفعال در کلام عرب از ریشه خیر و طلب کردن می آید به همین خاطر کلمه استخاره به معنی طلب خیر کردن است.

وی همچنین با اشاره به برخی از روایات مختلف در زمینه استخاره بیان کرد از امام صادق روابتی هست که در یکی از آن ها طلب خیر آمده یعنی دو رکعت نماز بخوانید و پس از آن در پیشگاه خداوند طلب خیر کنید و بگویید تا آنچه که خیر است برایتان اتفاق بیافتد. توجه داشته باشید که در برخی از امور زندگی ممکن است انسان در انجام امور زندگی دچار تردید و سردرگمی شود و حتی تردیدشان یا مشورت با افراد اگاه نیز ادامه پیدا کند که در چنین مواقعی استخاره واجب می شود تا انسان ها را از این سردرگمی نجات دهد.

در واقع روش استخاره به معنی خواستن خیر و خوبی از خداوند است که انسان های مومن هنگامی که در کاری درنگ و تامل دارند و خیر و صلاح خود را نمی دانند به استخاره متوسل می شوند. جالب است بدانید که استخاره در اسلام انواع مختلفی مانند استخراه مطلق، استخاره قلبی، استخاره مشورتی، استخاره با تسبیح، استخاره با قرآن و استخاره با کاغذ دارد که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم.

اصول و نحوه گرفتن استخاره
نحوه گرفتن استخاره و بهترین زمان آن

انجام استخاره با تسبیح:

توجه داشته باشید که برای نحوه گرفتن استخاره با استفاده از تسبیح در ابتدا بایستی سه مرتبه صلوات بفرستید و سه مرتبه بگویید استخیر الله برحمتۀ خیرۀ فی عافیۀ و سپس قبضهای تسبیح را گرفته و بشمارید.

اگر در پایان دو تا بماند بد است اما اگر یکی بماند خوب است. جالب است بدانید که این استخاره دنباله ای دارد که به شما نرسیده و آن این است که هرگاه یکی باقی بماند فورا حکم به خوبی استخاره ندهید بلکه دوباره بر ترک عمل استخاره نمایید.

مجددا انجام دهید و اگر زوج به دست آمد استخاره اول خوب است اما اگر یکی آمد نشان می دهد که استخاره اول میانه بوده است.

روش دوم انجام استخاره با تسبیح:

به طور کلی از مرحوم شیخ بهایی نقل شده است که از اساتیدمان شنیدیم که شفاها از حضرت اما زمان نقل شده که در استخاره با تسبیح بایستی تسبیح را به دست گیر و سه مرتبه بر محمد و آب محمد صلوات بفرستید.

سپس یک مشت از تسبیح را جدا کرده و دو دانه دو دانه بشمارید و در پایان اگر یکی ماند کارت را انجام نده اما اگر دوتا باقی ماند با خیالی راحت به کارتان ادامه دهید.

روش های انجام استخاره

انجام استخاره با قرآن:

توجه داشته باشید که از حضرت محمد روایت شده اگر می خوای به قرآن استخاره کنی در ابتدا بایستی سه مرتبه قل هوا الله احد بخوانید و سه مرتبه بر محمّد و آل او صلوات بفرستید.

سپس بگویید اللّهم تفالّت بکتابک و توکّلت علیک فارنی من کتابک ما هو مکتوب من سرّک المکنون فی غیبک

حال باید قرآن را باز کنید و مطلب خود را در سطر اول صفحه دست راست ببینید. البته کسی که با قرآن استخاره می کند باید معنی قرآن را بلد باشد و آیاتیش را بفهمد تا مطلبش را از قرآن تجزیه نماید.

مرحوم شیج عباسی در حاشیه مفاتیج الجنان در مورد زمان استخاره گفته است بنا به مشهور ساعاتی از ایام هفته برای استخاره با قرآن خوب است گر چه در این باره حدیثی از اهل بین یافت نشده اما ساعاتی که در ادامه بیان کرده ایم برای این کار مناسب خواهند بود:

اصول استخاره با قرآن
نحوه گرفتن استخاره و بهترین زمان آن

روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر

روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب

روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ناهار تا ظهر و از عصر تا وقت عشا

روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر و از پس عصر تا وقت نماز عشا

روز چهار شنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا

روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهر تا نماز عشا

روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهر تا عصر

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا