توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیدانستنی ها مذهبیمذهبی

طریقه تیمم گرفتن و اصولی که باید رعایت کنید

در دین اسلام و در دانش فقه تیمم کردن عملی است که در آن فرد با قرار گرفتن در شرایط خاص که توانایی و شرایط لازم برای وضو گرفتن با آب پاکیزه وجود ندارد می تواند از این طریق وضو بگیرد و برای اقامه نماز آماده شود.

طریقه تیمم گرفتن و اصولی که باید رعایت کنید

در دین اسلام و در دانش فقه تیمم کردن عملی است که در آن فرد با قرار گرفتن در شرایط خاص که توانایی و شرایط لازم برای وضو گرفتن با آب پاکیزه وجود ندارد می تواند از این طریق وضو بگیرد و برای اقامه نماز آماده شود. طریقه تیمم کردن دارای اصولی است که با رعایت این اصول می توانید این عمل را برای پاکیزه شدن انجام دهید.

آشنایی با طریقه تیمم گرفتن:

تیمم کردن دارای دو نوع است یک نوع آن برای وضو گرفتن انجام می شود و در نوع دیگر نیز برای غسل کردن است که هر دوی آنها در شرایطی که فرد توانایی و یا شرایط انجام غسل و وضو را ندارد اسلام این حق را به فرد می دهد که با استفاده از خاک مسطح و پاکیزه این کار را انجام دهد.

شرایطی که در آن فرد می تواند به جای وضو گرفتن و یا غسل کردن از تیمم استفاده کند: در صورت نبود آب، بیماری که فرد نباید به بدنش آب بخورد، زمان کافی نداشتن برای غسل کردن و وضو گرفتن، کمبود آب و خطر جان، نبودن آب پاکیزه و مباح، جنگ و نیاز داشتن به غسل و تطهیر

دلایل تیمم گرفتن

مراحل تیمم کردن:

طریقه انجام دادن تیمم به شکل تقدم و تاخر که رعایت این ترتیب ها واجب و اصولی است:

  • ابتدا برای تیمم کردن باید یک سطح که دارای خاک تمیز و مباح باشد را انتخاب کنید این سطح می تواند خاک موجود در بیابان، خاک کف فرش و … باشد.
  • سپس دستان خود را همزمان بر روی سطح خاک قرار داده و هر دو دست خود را از بالا  و از قسمتی که موی سر رشد کرده است بر روی تمام سطح پیشانی خود قرار دهید. دستان خود را تا ابروها و بینی خود بکشانید. در اینجا کشیدن دست ها به طور همزمان از واجبات است.
  • در مرحله دوم از این فریضه باید دست چپ خود را بر روی دست راست بکشانید و از قسمت مچ تا سر انگشتان دست خود را بکشانید. در مرحله دیگر باید این کار را بر عکس و با استفاده از دست راست خود انجام دهید.

طریقه تیمم گرفتن چگونه است

در آخرین مرحله طریقه تیمم گرفتن نیز می تواند برای از بین رفتن شک و شبهه مجدد این کارها را انجام داده و صورت و دست های خود را با خاک دوباره مسح کنید.

چهار چیز که انجام آن در تیمم واجب است.

  • نیت
  • زدن کف دست ها با هم بر چیزی که تیمم به آن صحیح می باشد.
  • کشیدن کف دو دست بر روی تمام پیشانی از جایی که مو روییده است تا ابرو ها و بالای بینی. بنا بر احتیاط واجب است که دست ها را بر روی ابرو ها نیز بکشید.
  • کشیدن کف دست چپ بر روی تمام پشت دست راست و سپس کشیدن کف دست راست روی تمام پشت دست چپ.

توجه به نکاتی مهم در تیمم

طریقه گرفتن تیمم بدل از وضو و تیمم بدل از غسل با هم تفاوت دارند.

برای تیمم؛ می توان بر سنگ گچ، سنگ مرمر سیاه و نیز سایر اقسام سنگ این کار را انجام داد، اما تیمم بر سنگ عقیق و سنگ فیروزه صحیح نبوده و باطل است و نیز احتیاط واجب است که در صورت در دسترس بودن خاک یا هر چیز دیگری که تیمم بر آن صحیح است از گچ یا آهک پخته شده برای تیمم استفاده نکنید.

 

آموزش تیمم گرفتن
طریقه تیمم گرفتن و اصولی که باید رعایت کنید

به هنگام تیمم باید کف دست ها، پشت دست ها و نیز پیشانی پاک باشد، اما در صورتی که کف دست نجس باشد و شخص به هر دلیلی نتواند آن را آب بکشد باید با همان دست نجس تیمم کرد.

اگر غسل بدل از تیمم کنید و سپس کاری که وضو را باطل کند، پیش آید، در صورتی که برای نماز های بعدی نتوانید غسل نمایید، باید وضو بگیرید و اگر نمی توانید وضو بگیرید باید تیمم بدل از وضو کنید.

در صورتی که شخصی نتواند برای نماز وضو بگیرد و امکان تیمم هم وجود نداشته باشد، نماز ساقط می باشد، اما بنا بر احتیاط، مستحب است بدون طهارت بخواند و بنا بر احتیاط واجب قضای آن را به جا آورد.

در صورتی که به واسطه یقین یا ترس ضرر داشتن آب برای بدنش، تیمم کند اما قبل از نماز خواندن بفهمد که آب برایش ضرری نداشته است، تیمم وی باطل است اما اگر بعد از خواندن نماز بفمد، نمازش صحیح است.

روش تیمم گرفتن
طریقه تیمم گرفتن و اصولی که باید رعایت کنید

در پایان مطلب طریقه تیمم گرفتن، امیدواریم مطالعه این بخش برای شما خوانندگان گرامی سودمند بوده باشد و در صورت تمایل برای آشنایی با حکم وضو گرفتن با آرایش و تلفظ اشتباه در نماز می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا