توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اعمال مستحبیدانستنی ها مذهبیمذهبی

صله رحم چه مزایایی دارد؟

صله رحم و حفظ روابط خویشاوندی در اسلام بسیار تاکید شده اسـت کـه از آثار و برکات ان می‌توان افزایش رزق و روزی و افزایش طول عمر را نام برد.

صله رحم چه مزایایی دارد؟

صله رحم چه مزایایی دارد؟

آثار و برکات صله رحم در زندگی

صله رحم و حفظ روابط خویشاوندی در اسلام بسیار تاکید شده اسـت کـه از آثار و برکات ان می‌توان افزایش رزق و روزی و افزایش طول عمر را نام برد.

دین اسلام و بزرگان و پیشوایان دینی زیادی را برای تجربه یک زندگی خوب معرفی کرده اند زندگی خوبی کـه با صله رحم و حفظ و نگه‌داری روابط خویشاوندی میسر می‌شود بنابر این باید بدانید برای افزایش طول عمر و رزق و روزی دین اسلام بر صله رحم تاکید بسیاری داشته اسـت.

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

یکی از با ارزشترین و زیباترین اقدامات دینی و اخلاقی دید و بازدید از اقوام و آشنایان و توجه بـه نزدیکان می باشد کـه اینکار در طول سال از جمله کارهای شایسته ایرانیان اسـت چرا کـه بارونق یافتن این رفت و آمدها در ایام فراغت و تعطیلات طراوت، شادابی و نشاط خاصی بـه زندگی افراد بخشیده می‌شود.

 

یکی از راه هاي‌ مهم مهرورزی، ابراز محبت و همنوع دوستی برقراری ارتباط و بـه یاد داشتن اطرافیان می باشد پس با توجه بـه کارکرد مهم و اهمیت این واجب الهی در زندگی اجتماعی هر فرد برای گسترش دادن و تقویت این فرهنگ شایسته اسـت با برطرف کردن و شناسایی آسیب هاي‌ پیش روی ان اسباب بهره مندی از اینکار فرهنگی را فراهم کنیم.

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

دو واژه صِلِه و رَحِم مفهوم و معنای صله رحم در فرهنگ اسلامی را تشکیل داده اند.صله بـه معنی پیوستن دو چیز «لغت نامه دهخدا، ج7؛ ص10519.» از ریشه «وصل» می‌باشد و معنی اصطلاحی صله رحم، ارتباط گرفتن و دیدار با اقوام و یاری رساندن بـه آنهاست.« طاهری خرم آبادی، صلة الرحم و قطیعتها، ص12»

 

کلمه «ارحام» نیز جمع کلمه «رحم» می‌باشد در واقع رحم بـه معنی محل نشو و نمای جنین در شکم مادر اسـت اما بعد ها بـه عنوان استعاره و بـه علاقه ظرف و مظروف در معنای قرابت و خویشاوندی به کار برده شد، بخاطر این کـه خویشاوندان همه ی در این کـه از یک رحم خارج شده اند مشترکند بنابر این واژه ” رحم” بـه معنی نزدیک و ارحام بـه معنای نزدیکان انسان اسـت. «ترجمه المیزان، ج 4؛ ص220.»

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

در روایتی امام علی «علیه السلام» فرموده اسـت:

فَمَنْ أَتاهُ اللَّهُ مالًا فَلْيَصِلْ بِهِ قَرابَتَه

 

کسی کـه از سوی خدا ثروتی بـه دست آورد، باید بستگان خویش را بـه وسیله ان دستگیری کند. «نهج البلاغه ؛ خطبه 142 ؛ ص 432»

 

همانگونه کـه بـه ارزش و جایگاه صله رحم در روایات و آیات برای تقویت و حفظ بنیان هاي‌ اجتماعی و روابط خویشاوندی تاکید بسیاری شده اسـت بی تفاوتی و ترک ان نیز در فرهنگ و منطق اسلامی یکی از بزرگ ترین و زشت ترین گناهان کبیره محسوب میشود.

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

بی تفاوت بودن نسبت بـه ارحام بـه قدری در منطق قرآن مورد مذمت قرار گرفته اسـت کـه در آیاتی از سوی خداوند متعال بـه شکل آشکار و صریحی افرادی کـه نسبت بـه این واجب دینی بی توجه هستند را بـه شدت نکوهش کرده و مانع ترک رحم می‌شود:

 

« وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقیباً؛ [نساء، آیه1] و از خدایی کـه بـه نام او از یک دیگر تقاضای میکنید و از [بریدن با] خویشاوندان پروا داشته باشید، کـه خداوند بر شـما نگاهبان اسـت».

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

در نکوهش و شومی صله رحم با خویشاوندان همین روایت از امام محمد باقر «ع» کافی اسـت:

«مبادا با کسی کـه قاطع رحم اسـت رفاقت کنی، زیرا من وی را در سه موضع از قرآن خدای عز و جل یافتم کـه بـه او لعن شده اسـت». «الکافی، ج 2؛ ص 377»

 

خداوند متعال نیز در سوره محمد آیه 23 و 24 می فرماید:«بسا باشد کـه اگر پشت دادید در زمین تباهی بـه بار آورید و قطع رحم کنید آنهایند ان کسانی کـه خدا لعنتشان کرده اسـت و آن ها را از گوش و چشم هایشان کور نموده اسـت» ودر آیه 24 سوره رعد فرموده اسـت:

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

«ان کسانی کـه بشکنند پیمان خدا را پس از بستن ان و ببرند از انچه خدا فرمان داده کـه پیوست باشد و فساد کنند در زمین، آنانند کـه نفرین از ان انها اسـت و بد خانمانی» و همچنین در آیه 27 در بقره چنین آمده اسـت:«ان کسانی کـه بشکنند عهد و پیمان خدا را پس از بستن ان و ببرند آنچه را خدا فرمان داده کـه پیوست شود و فساد کنند در زمین هم آنانند زیان کاران».

 

رهایی از فقر با انجام دادن صله رحم

آیا تا بـه حال بـه ارتباط بین صله ارحام و توسعه روزی و فقرزدایی فکر کرده‌اید مگر چنین چیزی وجوددارد کـه بتوان فقر رابا این روش از خود دور کرد؟

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

این ارتباط شاید درنظر بعضی افراد مشکل بـه نظر برسد اما اگر فقط کمی دیدگاهمان را در خصوص عوامل گسترش رزق و روزی التیام ببخشیم و نگرش خودرا در مورد تاثیرگذار بودن عوامل مادی و محاسبات دنیوی اصلاح کنیم اراده ؛ قدرت و تقدیر الهی را در اینباره پر رنگتر و برجسته ملاحظه خواهیم کرد.

 

افرادی کـه روابطشان با دیگران قوی اسـت از روحیه بالاتری برخوردارند و بـه زندگی امیدوار تر هستند. در حقیقت می‌توان از این مطلب چنان برداشت کرد کـه ارتباط با خویشاوندان و ادامه صله رحم رحمت و برکت الهی در زندگی پر رنگ شود و قانون مشخص و ثابتی نیز در فرهنگ روایات اشاره شده اسـت.

 

صله رحم چه مزایایی دارد؟

 

از پیامبر اکرم «ص» در روایتی نقل شده اسـت:

« هیچ خانواده اي صله رحم نمیکند، جز این کـه خداوند روزی را بر آن ها جاری می‌نماید و آن ها در تحت حمایت خداوند هستند» «کنزالعمال، ج6؛ ص472»

 

همچنین در روایتی دیگر از امام علی «ع» آمده اسـت:

 

اِذا قَطَّعُوا الرحامَ جُعِلَتِ الموالُ فی أیدیِ الشرارِ

هرگاه مردم قطع رحم کنند، ثروت ها در دست افراد شرور قرار میگیرد. «کافی، ج 2؛ ص 348.»

تفسیری ابتدایی و ظاهری کـه از این روایت میشود کسب کرد ان اسـت کـه افرادی کـه اقدام بـه قطع صله رحم می‌کنند ممکن اسـت کـه مال و منال شان را از دست داده و بـه چنگ افراد ناسالمی هم چون کلاهبرداران و دزدان بیفتند.

 

بنابر این برای حفاظت از دارایی و نعمات زندگی‌تان ارتباط با خویشاوندان سفارش شده اسـت، همانگونه کـه امام علی علیه السلام فرموده اند:

حِراسَةُ النِّعَمِ فی صِلَةِ الرَّحِمِ

حفظ نعمت ها در صله رحم اسـت. «تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 406 »

 

در دین اسلام توصیه فراوانی بـه انجام صله رحم شده اسـت ؛ تمامی پیامبران و امامان همیشه توصیه اکید داشتند بر انجام صله رحم ؛ بالاتر چند تا از آثار و برکات صله رحم را برایتان آورده ایم امیدواریم کـه برایتان مثمر ثمر باشد.

talab.org

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا