توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیدانستنی های ازدواجمشاوره خانواده

۱۵ نشانه افراد حساس

۱۵ نشانه افراد حساس

۱۵ نشانه افراد حساس

آیا در روابط خود بسیار حساس هستید؟ آیا در روابط کاری یا شخصی شما کسی هست که بسیار حساس باشد؟ حساسیت بالا می‌تواند به عنوان واکنش‌های فیزیکی، روانی و احساسی شدید نسبت به محرک‌های خارجی یا داخلی باشد. با این که حساس بودن در روابط می‌تواند نکته مثبتی باشد (مثل قابلیت بالا برای گوش کردن،همدردی و درک بالاتر)، در این مطلب روی جنبه‌هایی از حساسیت بالا تمرکز می‌کنیم که روی سلامت و شادی روابط تاثیر سوء می‌گذارند.

۱۵ نشانه حساسیت بالا در روابط را در زیر برای شما آورده‌ایم. با این که بسیاری افراد گاهی این نشانه‌ها را دارند، یک شخص با حساسیت بالا این نشانه‌ها را بسیار و عمیقا در خود می‌بیند. برخی افراد ممکن است نسبت به یک یا دو محرک واکنش بیش از حد نشان دهند، ولی بقیه نسبت به موارد بیشتری در این فهرست حساسیت نشان دهند.

۱-اغلب به افکار دیگران می‌اندیشد و نگران می‌شود.

۲-معمولا همه چیز را شخصی می‌کند.

۳-از جواب رد شنیدن می‌ترسد، حتی در شرایط نسبتا بی‌اهمیت.

۴-معمولا هنگام برقراری ارتباط با دیگران انتظارات منفی دارد.(مثلا: از من خوششون نخواهد اومد.)

۵-معمولا هنگام برقراری ارتباط با دیگران، احساسات منفی تجربه می‌کند. (مثل استرس و اضطراب)

۶-هنگام برخورد با کوچک‌ترین مسئله ناخوشایند، نمی‌تواند رهایش کند.

۷-به سادگی احساساتش جریحه دار می‌شود و ناامید می‌شود.

۸-خودش را بسیار با دیگران مقایسه می‌کند و از این مقایسه، احساس ناخوشایندی به او دست می‌دهد.(در زمینه‌های فیزیکی، ارتباطات، اجتماعی، کاری، اقتصادی و … )

۹-اغلب احساسات منفی خود را پنهان می‌کند. چرا که معتقد است این احساسات شدیدتر، خجالت‌آورتر و حساس‌تر از آن هستند که با کسی به اشتراک بگذارند.

۱۰-در مقابل، ممکن است با دیگران بسیار درمورد احساسات منفی حرف بزند.

۱۱-به سختی بازخورد منفی را قبول می‌کند، حتی اگر منطقی و سازنده باشند.

۱۲-حتی وقتی که هیچ مدرکی برای اثباتش نباشد، معتقد است دیگران قاضی و منتقد هستند.

۱۳-معمولا نسبت به تحقیرها و تحریک‌های واقعی یا خیالی، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

۱۴-در جمع‌ها راحت نیست و نمی‌تواند خودش باشد.

۱۵-در شرایط نزدیک عاطفی راحت نیست. به شدت نگران تایید شدن توسط شریک عاطفی خود است. به طور غیرمنطقی از قضاوت شدن یا پذیرفته نشدن هراس دارد.

برای بسیاری از افراد بیش از حد حساس، کلید مدیریت استفاده از مصونیت عاطفی و استراتژی‌های ایمنی احساسی است تا هوشمندانه تحریک بیش از حد خود را آرام کنند و تحت کنترل خود قرار بدهند.برای کسانی که با افراد بسیار حساس زندگی یا کار می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی موثر برای ایجاد روابط مثبت و سازنده اهمیت بسیاری دارد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا