توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
شب قدر

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

بهترین انشا درباره شب های قدر 

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

بهترین انشا درباره شب های قدر 

اگر درباره شب هاي قدر دنبال متن هاي انشای زیبا هستید ما بشما بهترین انشا را در ادامه معرفی میکنیم. مهمترین مناسبت ماه رمضان، شب قدر است که همواره مورد توجه زیادی بوده و خواهد بود. تعدادی از معلمان مدارس از دانش آموزان می خواهند در آستانه شب قدر انشا درباره شب قدر و فضیلت هاي آن بنویسند.

 

بهمین دلیل ما در این پست از حیاط خلوت متن نمونه انشا و متن زیبا درباره شب قدر را برای شما عزیزان آماده کرده ایم تا در نوشتن انشا درباره فضیلت هاي شب قدر و متن زیبا درباره شب هاي قدر کمکتان کند.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

انشا درباره شب قدر و فضیلت های آن

شب قدر شب ارتباط خداوند با انسان است. زمانی که قرآن را بر پیامبرش حضرت محمد «ص» نازل کرد. اهمیت و ارزش شب قدر بین مسلمانان جهان بسیار بالاست و بهمین دلیل این شبها را تا صبح بیدار مانده و به پرستش و راز و نیاز با پروردگار می گذرانند.

 

مراد از قدر، تقدیر و اندازه‌گیری است و شب قدر شب اندازه‌گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یکسال را تقدیر میکند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری ازاین قبیل را در این شب مقدر می‌گرداند.در قرآن کریم آیه‌اي که به صراحت ‌بیان کند شب قدر چه شبی است دیده نمی شود.

 

ولی از جمع‌ بندی چند آیه از قرآن کریم میتوان فهمید که شب قدر یکی از شب‌هاي ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می‌فرماید: « انا انزلناه فی لیله مبارکه.‌»«دخان / ۳» این آیه گویای این مطلب است که قرآن یکپارچه دریک شب مبارک نازل شده است و از سوی دیگر می‌فرماید: « شهررمضان الذی انزل فیه القرآن.‌»«بقره / ۱۸۵»و گویای این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است.

 

ودر سوره قدر می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیله القدر.»«قدر/۱»از مجموع این آیات استفاده میشود که دریک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نزول قرآن کریم اتفاق افتاده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما این‌که کدام یک از شب‌هاي ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزی برآن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می توان آن شب را معین کرد.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

در بعضی از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است ودر برخی دیگر از انها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم ودر روایات دیگری متعین در شب بیست و سوم است. «۱»وعدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.

 

پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب‌هاي ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت‌ به طورعجیبی باهم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولی مشهور بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است «۲»ودر آن شب قرآن نازل شده است.

 

شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن درآن نازل شد نیست ‌بلکه با تکرار سال ها، آن شب نیز تکرار میشود. یعنی درهر ماه رمضان شب قدری است که درآن شب امور سال آینده تقدیر میشود. دلیل براین امر این است که:

 

اولا: نزول قرآن به‌طور یکپارچه در یکی از شب‌هاي قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده درآن شب بی‌ معنی است.

 

ثانیا: کلمه «یفرق»‌ در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.‌»«دخان / ۶» در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را میرساند و نیز کلمه «تنزل»‌ درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر»«قدر / ۴» بدلیل مضارع بودنش دلالت ‌بر استمرار دارد.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.‌»«بقره / ۱۸۵»چنین برمی‌آید که مادامی که ماه رمضان تکرار می شود آن شب نیز تکرار میشود. پس شب قدر منحصر دریک شب نیست ‌بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار میشود.

 

در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت‌ شده که گفت: به رسول خدا «ص» عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبی است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل می‌شده و چون از دنیا می‌رفتند نزول امر درآن شب تعطیل می‌شده است؟ فرمود: « نه بلکه شب قدر تا قیامت هست.‌»«۳»

 

طبق آیه‌اي از قرآن کریم شب قدر از هزار ماه که در آن شب قدری وجود ندارد، برتر و بالاتر است. ائمه اطهار «علیهم السلام» در مقام تفسیر و تبیین آیات قرآن، دلیل این برتری حیران کننده را، برتری پرستش و انجام عمل صالح برای بندگان در این شب دانسته‌اند.

 

اگر لحظه‌اي درنگ کنیم و کمی با خود بیاندیشیم خواهیم دید که در بین ۳۶۵ شب سال تنها شبی از شبها‌ست که اینچنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است. بنابر این با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر‌خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است که میتوانیم با توجه و همتی که بکار می‌بندیم بهره بسیار زیادی ازآن ببریم.

 

با رجوع به بیانات ائمه اطهار می توان از اعمال و عباداتی که مورد توصیه قرارگرفته‌اند، با خبر شد. از جمله این اعمال میتوان به احیاء این شب و تفکر و تحصیل علم در باب مسایلی که انسان رابه خدا نزدیکتر می‌گرداند اشاره کرد. مثلا مناسب است در این شب مقداری با خود خلوت کنیم، عملکرد سال گذشته خودرا مرور کنیم. اعمال و رفتار خودرا در این سال زیر ذره‌بین قرار دهیم و ببینیم درسال گذشته کجا بوده و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟

 

با پرداختن به این افکار می توانیم مقدمه استفاده بیشتر از این شب را مهیا کنیم. از خداوند تقدیر بهتری را درسال آینده طلب کنیم. از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند. همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی‌هاي خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم وی را بیش از پیش اطاعت کنیم.

 

همچنین زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین نیز از جمله اعمال سفارش شده هستند.بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، میتواند هر چه بیشتر خودرا مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد. به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌اي شایان ببریم.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

انشا درباره فضیلت شب قدر

یکی از برکات ماه رمضان وجود لیله القدر در شب هاي آن است. به احتمال بسیاری قوی لیله القدر در ماه رمضان و مشهور در نیمه دوم و مشهور آن دهه سوم آن در شب هاي بیست و یک، بیست و سه و یا بیست و هفتم است. البته برخی نیز شب نوزدهم را نیز یکی از احتمالات قوی دانسته اند.

 

عده اي از عالمان و اهل علم و عمل برای دست یابی به احیای شب قدر که از اعمال شب قدر است تمامی سال را احیای نگه می دارند که این خود بیانگر جایگاه و ارزش شب قدر و احیا و شب زنده داری در آن است .مراد از شب قدر، تقدیر و اندازه ‏گیری است و شب قدر شب اندازه‏ گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یکسال را تقدیر می‏کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‏گرداند.

 

عظمت شب قدر

در سوره قدر می‏خوانیم: «انا انزلناه فی لیلة القدر وما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر». خداوند متعال برای بیان عظمت‏شب قدر با این‌که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر» یعنی با این‌که می‏توانست در آیه دوم و سوم بجای کلمه «لیلة القدر» ضمیر بیاورد،

 

خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این‌که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت پرستش است. چه این‌که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه ی عنایت قرآن در این است که مردم رابه خدا نزدیک و به وسیله پرستش زنده کند. و احیاء یا پرستش آن شب از پرستش هزار ماه بهتر است.

 

انشا درباره وقایع انجام شده در شب قدر

۱- نزول قرآن
۲- تقدیر امور
۳- نزول ملائکة و روح
۴- درود و امنیت
قرآن و شب قدر

 

در عده اي از احادیث آمده است که راوی به امام جعفر صادق «علیه السّلام» میگوید:درباره شب قدر، به من اطلاعاتی بدهید! آیا این شب، فقط در روزگاران گذشته مثلا روزگار حیات پیامبر «صلّي الله علیه و آله و سلّم» [ بوده است ] و اکنون دیگر نیست ، یا این‌که شب قدر، در هر سال، هست؟ امام می فرماید: لو رفعت لیله القدر، لرفع القرآن – اگر شب قدر را بردارند، قرآن را نیز بر می دارند.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

شعر در مورد شب قدر

شب وصل است و خوش قرآن ناطق
نیایش مى‏کند تا صبح صادق

 

سر شب تا سحر او ناله کرده
به یک شب طى رهى صد ساله کرده

 

لبانش مى‏خورد آهسته بر هم
که گویا عرش و فرش گردیده در هم
نظریکی از علما درموردشب قدر

 

ما معتقدیم «و این جزء بدیهیات اسلام، بلکه بدیهیات همه ی ادیان است» که انسان، فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می تواند به تکامل و تعالی دست پیدا کند. البته فرصت ماه رمضان، یک فرصت استثنایی است. این، چیز کمی نیست که خدای متعال در قرآن بفرماید: “لیله‌القدر خیر من الف شهر”. یک شب، از هزار ماه بهتر و با فضیلت‌تر ودر پیشرفت انسان موثرتر، در ماه رمضان است.

 

این، چیز کمی نیست که رسول اکرم «صلی‌ا…‌علیه‌وآله» این ماه را ماه ضیافت الهی به حساب بیاورند. مگر ممکن است که انسان وارد سفره کریم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ مگر وارد نشوی. آن کسانی که وارد سفره غفران و رضوان و ضیافت الهی در این ماه نشوند، البته بی‌بهره خواهند ماند و واقعا این محرومیت به معنای حقیقی است. محروم واقعی، آن کسی است که نتواند در ماه رمضان، غفران الهی رابه دست بیاورد.

 

سوره قدر و معنی آن

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ «*»وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ «*»لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ «*»تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ «*»سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ «*» «سوره قدر – آیات ۱-۵»

 

ما، آن «قرآن» را در شب شب قدر نازل کردیم و تو چه می دانی شب قدر چیست؟

 

شب قدر، از هزار ماه بهتر است، فرشتگان و روح در این شب به اذن پروردگار خود، برای تقدیر هر کاری نازل میشوند، آن شب انباشته از سلا‌مت و برکت و رحمت، تا طلوع صبح است.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

اعمال شب قدر

۱- غسل شب‌ قدر
۲- احیا و شب‌ زنده‌ داری
۳- قرآن بر سرگرفتن ‌
۴- نماز و دعا ‌
۵- استغفار و توبه ‌

 

یک داستان

«عبداللّه نیشابوری» می‌گوید: بین من و «حمید بن قحطبه» رفافتی بود. در ماه رمضان روزی از نیشابور به طوس رفتم. حمید بن قحطبه که حاکم طوس بود از آمدن من با اطلاع شد و شبی از شبهای قدر ماه رمضان، مرا به خانه خود دعوت نمود. قبل از افطار به خانه او رفتم. وقتی که وارد شدم دیدم برای پذیرایی از من سفره اي انداخت و غذایی آماده کرد. من تعجب کردم. حمید به من غذا تعارف کرد و من به او گفتم: من نه مریض هستم،

 

نه مسافر و نه علیل و بی جهت روزه خودرا باز نمی‌کنم. از او پرسیدم چرا او روزه نمیگیرد. امیر شروع به گریه نمود. من تعجب کردم و علّت گریه وی را پرسیدم. او گفت:وقتی که هارون الرشید در طوس بود، شبی مرا طلبید. نزد او رفتم و دیدم که عصبانی ایستاده و شمشیر عریان اي در دست اوست.

 

به من گفت: اطاعت تو از من چقدر است؟ جواب دادم: با نفس و مال از تو حمایت میکنم. آن گاه مرا مرخص نمود. هنوز بیرون نرفته بودم که مجدداً مرا خواست و با همان حالت بلکه عصبانی تر همان سؤال را از من پرسید. من گفتم: من با جان و مال و اهل و اولاد از تو اطاعت میکنم. سپس اذن مراجعت به من داد.

 

وقتی که به منزل خود رسیدم غلامش را دنبالم فرستاد و گفت: خلیفه تو را فراخوانده است. برای بار سوم به دربار رفتم و او باز همان سؤال را از من کرد. من برای رضای خاطر و خاطرجمعی او گفتم: من با جان و مال و فرزندان و دینم از تو حمایت میکنم. این راکه گفتم خندید و به من گفت: این شمشیر را بگیر و هر جا که این غلام رفت برو و هر چه به تو امر کرد، امر من است.

 

غلام مرا با خود به زندانی برد که در یکی از سیاه چالهای مخوف آن بیست نفر از سادات علوی زندانی بودند. از مو هاي بلند آنان معلوم بود که مدت زیادی است که زندان هستند. غلام رو به من کرد و گفت: فرمان امیرالمؤمنین این است که این بیست نفر را گردن بزنی. من هم اطاعت کردم و انها را یک به یک گردن زدم و او بدن انها را در بین چاهی انداخت.

 

سپس به سیاه چالی دیگر رفتیم که در آنجا نیز بیست نفر از سادات بنی الزهرا زندانی بودند که همگی لاغر و نحیف شده بودند. غلام به من رو کرد و گفت: دستور خلیفه این است که این ها را هم گردن بزنی. اطاعت کردم و انها را نیز گردن زدم و غلام دوباره بدنهای آن ها رابه چاه انداخت.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

بعد به سیاه چال تاریک دیگری رفتیم که در آن نیز بیست زندانی از سادات وجود داشت و مأمور شدم که انها را نیز بکشم. اما نفر آخر پیرمردی بود که بدن لاغر و مو هاي بلندی داشت. وقتی خواستم وی را بکشم به من گفت: مرگ بر تو اي رو سیاه! فردای قیامت جواب جدم علی و مادرم فاطمه را چه خواهی داد؟ بدنم لرزید اما بالاخره وی را هم کشتم و غلام بدنش رابه چاه انداخت. حالا تو بگو دیگر نماز و روزه و شب زنده داری به درد من میخورد؟».

 

سخنی درباره شب قدر

مهمترین مناسبت ماه مبارک رمضان، شب قدر است که همواره مورد توجه مومنین بوده و خواهد بود. انچه در پیش روی دارید بحثی پیرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبایی رحمت‌الله در تفسیر شریف المیزان است که در دو سوره « قدر» و «دخان»‌ مطرح گردیده است.

 

– شب قدر یعنی چه؟

مراد از قدر، تقدیر و اندازه‌گیری است و شب قدر شب اندازه‌گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یکسال را تقدیر میکند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری ازاین قبیل را در این شب مقدر می‌گرداند.

 

– شب قدر کدام شب است؟

در قرآن کریم آیه‌اي که به صراحت ‌بیان کند شب قدر چه شبی است دیده نمی شود. ولی از جمع‌ بندی چند آیه از قرآن کریم می توان فهمید که شب قدر یکی از شب‌هاي ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می‌فرماید: « انا انزلناه فی لیله مبارکه.‌»«دخان / ۳» این آیه گویای این مطلب است که قرآن یکپارچه دریک شب مبارک نازل شده است و از سوی دیگر می‌فرماید: « شهررمضان الذی انزل فیه القرآن.‌»«بقره / ۱۸۵»و گویای این است

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. ودر سوره قدر می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیله القدر.»«قدر/۱»از مجموع این آیات استفاده می شود که قرآن کریم دریک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما این‌که کدام یک از شب‌هاي ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزی برآن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می توان آن شب را معین کرد.

 

در بعضی از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است ودر برخی دیگر از انها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم ودر روایات دیگری متعین در شب بیست و سوم است. «۱»وعدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده

 

تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند. پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب‌هاي ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت‌ به طورعجیبی باهم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولی مشهور بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است «۲»ودر آن شب قرآن نازل شده است.

 

– عظمت‌ شب قدر

در سوره قدر می خوانیم: «انا انزلناه فی لیله القدر وما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر.» خداوند متعال برای بیان عظمت ‌شب قدر با این‌که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر» یعنی با این‌که می‌توانست در آیه دوم و سوم بجای کلمه «لیله القدر» ضمیر بیاورد،

 

خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه « لیله القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این‌که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت پرستش است. چه این‌که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه ی عنایت قرآن در این است که مردم رابه خدا نزدیک و به وسیله پرستش زنده کند. و احیاء یا پرستش آن شب از پرستش هزار ماه بهتر است.

 

از امام صادق علیه السلام سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ « با این‌که در آن هزار ماه درهر دوازده ماهش یک شب قدر است. »حضرت فرمود: « پرستش در شب قدر بهتر است از پرستش درهزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»«۴»

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

– وقایع شب قدر

الف» نزول قرآن.

ظاهر آیه شریفه « انا انزلناه فی لیله القدر» این است که همه ی قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل، که ظاهر در نزول تدریجی است.

 

قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:

۱» نزول یک‌باره دریک شب معین.

۲» نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم «ص. »

 

آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث ونزلناه تنزیلا.»«اسراء / ۱۰۶» نزول تدریجی قرآن را بیان میکند.در نزول دفعی «و یکپارچه»، قرآن کریم که مرکب از سوره‌ها و آیات است ‌یک دفعه نازل نشده است ‌بلکه بهصورت اجمال همه ی قرآن نازل شده است چون آیاتی که درباره وقایع شخصی و حوادث جزئی نازل شده

 

ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه‌اي دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتی درست در نمی آید مگر این‌که زمان و مکانش و واقعه‌اي که درباره‌اش نازل شده رخ دهد به طوری‌كه اگر ازآن زمان‌ها و مکان‌ها و وقایع خاصه صرف نظر شود

 

و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف میشود و دیگر بر انها تطبیق نمیکنند، پس قرآن بهمین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی که درآیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر.»«هود / ۱»به آن اشاره شده است. ودر شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم «ص» نازل شد ودر طول بیست و سه سال به تفصیل و بتدریج و آیه به آیه نازل گردید.

بهترین انشا درباره شب های قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

ب» تقدیر امور

خداوند متعال در شب قدر حوادث یکسال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت ‌یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و… تقدیر میکند.در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله القدر»«قدر / ۱» کلمه «قدر» دلالت‌ بر تقدیر و اندازه‌گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.‌»«دخان / ۶»که در وصف شب قدر نازل شده است‌

 

بر تقدیر دلالت میکند. چون کلمه «فرق»‌ به معنای جدا سازی و مشخص کردن دو چیز از یک دیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه‌اي که باید رخ دهد رابا تقدیر و اندازه‌گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله‌اند، یکی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوریکه از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم.»‌ برمی‌آید شبی است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می آیند.

 

ج» نزول ملائکه و روح

بر اساس آیه شریفه « تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.»«قدر / ۴» ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل میشوند. مراد از روح، آن روحی است که از عالم امر است و خدای متعال درباره‌اش فرموده است « قل الروح من امر ربی.‌»«اسراء / ۸۵» در این که مراد از امر چیست؟ بحث‌هاي مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث ‌به دو روایت در مورد نزول ملائکه و این‌که روح چیست ‌بسنده می شود.

 

۱» پیامبر اکرم «ص» فرمود: وقتی شب قدر می شود ملائکه‌اي که ساکن در «سدره المنتهی»‌ هستند و جبرئیل یکی از ایشان است نازل میشوند در حالیکه جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم‌هایي رابه همراه دارند.یک پرچم بالای قبر من، و یکی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طورسینا نصب میکنند و هیچ مومن و مومنه‌اي در این نقاط نمیماند مگر آنکه جبرئیل به او درود میکند، مگر کسیکه دائم الخمر و یا معتاد به خورد گوشت ‌خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد.«۵»

 

۲» از امام صادق علیه السلام در مورد روح سوال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگ تر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح ازآن سنخ نیست. مگر نمیبینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئکه والروح»‌ پس معلوم میشود روح غیر از ملائکه است. «۶»

 

د» درود و امنیت

قرآن کریم در بیان این ویژگی شب قدر می‌فرماید: «درود هی حتی مطلع الفجر.»«قدر / ۵» کلمه درود و سلامت ‌به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «درود هی»‌ اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلق گرفته است‌ به این‌که رحمتش شامل همه ی آن بندگان بشود که به سوی او روی می‌آورند و نیز به این‌که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابی جدید نفرستد.

 

و لازمه این معنا این است که در این شب کید شیطان‌ها هم موثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.البته بعضی از مفسرین گفته‌اند: مراد از کلمه «درود»‌ این است که در شب قدر ملائکه از هر مومن مشغول به پرستش بگذرند، درود می دهند.

 

بهترین انشا درباره شب هاي قدر | موضوع انشا شب قدر | انشا نوشتن درمورد شب قدر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا