توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینی

حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب به شما دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت سیراف.

- حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

ملاک حلال و حرام بودن موسیقی و آهنگ

از مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای در مورد ملاک حلال و حرام بودن موسیقی و آهنگ سوال شد و ایشان در جواب چنین فرمودند:

هر موسیقی که به نظر عرفموسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.

 

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای (اجوبه الاستفتائات)

شاید برای شما سوال شود که آهنگ و موسیقی لهوی و مطرب چیست؟ و چگونه می توان تشخیص داد که یک موسیقی لهوی و حرام است؟ در جواب به این سوال نیز مقام معظم رهبری فرمودند:

ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای (اجوبه الاستفتائات)

حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

خوب حالا بریم سر موضوع اصلی که حکم گوش دادن به آهنگ و موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر.. است. فکر کنم خود شما تا اینجا به جواب رسیده باشید ولی من توضیح کامل تر رو خدمت شما عرض می کنم که یک جمع بندی نیز کرده باشیم:

پس همانطور که گفتیم اگر موسیقی لهوی باشد ، گوش دادن به آن حرام است ، چه در روز و شب شهادت و روزهای ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه باشد، چه در غیر روزهای محرم و … . چون ماه محرم از ماه های حرام می باشد، ممکن است گناه آن، در ماه محرم بیش تر باشد.

و همانطور که گتفیم موسيقي بر دو قسم است:

1- موسيقى مطرب که به نظر عرف مردم متناسب بامجالس لهو و لعب و عياشي و عيش و نوش باشد.نواختن و گوش دادن به اين قسم موسيقي و آهنگ حرام است .

2ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوانى وادار نمي‌كند؛ اين قسم موسيقي حرام نيست.(1)
معنای لهو: از نظر اصطلاح مراجع و فتوایی که در مورد لهو داده اند: عبارت است از سرگرمى و خوشگذرانى كه غالباً انسان را از ياد خدا و آخرت غافل مى‏سازد. منظور از مجالس لهو و لعب مجالسى است كه براى عياشى و هوس رانى و بى‏بند و بارى تشكيل شده است. به تعبير ديگر: به مجالسى گفته مى‏شود كه نزد عرف مؤمنان و متديّنان مجلس گناه محسوب شود.

بنابراین هر موسیقی که انسان را از یاد خدا غافل کند و یا از حال عادی انسان را خارج کند و یا موسیقی باشد که معمولا در مجالس لهو از آن استفاده می شود، گوش دادن به این نوع موسیقی در هرجا که باشد ،حرام است.
تشيخص اين که کدام موسيقي لهوي است و کدام موسيقي لهوي نيست، با عرف است . اگر از نظر عرف متدينان موسيقی لهوی و مطرب حساب شود ،حرام است.

بنابراین حکم گوش دادن به موسیقی در شب و روز شهادت را بیان کردیم امیدوارم که پاسخ سوالات خود را کامل گرفته باشید ان شاء الله که همه ما در زمره سیراف (هدایت یافتگان) و صالحین باشیم.

 

rashedoon.ir

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا