توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیاعمال مستحبیدانستنی ها مذهبیمذهبی

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی

در این مطلب تمامی فواید و تاثیرات چشمگیر و عالی نماز خواندن و خواندن آن در اول وقت بر روی جسم و روح و همچنین موفیقت و خوشبختی انسان گرداوری شده اسـت این نکات بسیار مهمی برای تمامی مسلمانان اسـت که بدانند و اگاه شوند چرا خداوند بـه خواندن نماز مخصوصا در اول وقت توصیه های‌ فراوانی کرده اسـت همراه سایت تالاب باشید.

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی

تاثیر چشمگیر نماز خواندن بر سلامت جسم و روان و خوشبختی انسان + فواید خواندن اول وقت نماز

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی در این مطلب تمامی فواید و تاثیرات چشمگیر و عالی نماز خواندن و خواندن آن در اول وقت بر روی جسم و روح و همچنین موفیقت و خوشبختی انسان گرداوری شده اسـت این نکات بسیار مهمی برای تمامی مسلمانان اسـت که بدانند و اگاه شوند چرا خداوند بـه خواندن نماز مخصوصا در اول وقت توصیه های‌ فراوانی کرده اسـت همراه سایت تالاب باشید.

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

اصول مهم در نماز خواندن 

نماز یکی از 5 رکن اصلی اسلام اسـت، که پایه و اساس زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد و بـه جا آوردن آن واجب محسوب می‌شود. این پنج رکن اصلی اصول دین یا پنج ستون اسلام نامیده میشوند. خود نماز از حرکات و بیاناتی بنام رکعت تشکیل می‌شود که تکرار میشوند. اصولا «بـه ترتیبی مشخص» یک رکعت نماز تشکیل می‌شود از:

 اقامه «ایستادن»

خم شدن «رکوع»

 اقامه دوم «دوباره ایستادن»

 بـه خاک افتادن «سجود/سجده»

 نشستن

 بـه خام افتادن دوباره «سجود/سجده‌ی دوم»

دوباره نشستن

 

تمام این حرکات یک رکعت محسوب میشوند. بخاطر تفاوت‌ در تفسیرهای صورت گرفته از اسلام چندین مکتب «مذهب» در این دین وجود دارد، و هر یک احتمالا در جزئیات مربوط بـه آیین نیایش تفاوت‌های اندکی با هم دارند. بر مسلمانان واجب اسـت پنج وعده در روز نماز بخوانند، و هر وعده از چند رکعت تشکیل شده اسـت. این پنج وعده نماز روزانه عبارتند از:

 

 فجر «نماز صبح»؛ در سپیده دم یا طلوع آفتاب، ۲ رکعت نماز واجب

 ظهر، بعد از میانه‌ی روز، ۴ رکعت نماز واجب

 عصر، در بعدازظهر، ۴ رکعت نماز واجب

 مغرب، بعد از غروب آفتاب، ۳ رکعت نماز واجب

عشاء، لحضاتی بعد از غروب آفتاب یا فرا رسیدن شب، ۴ رکعت نماز واجب

 

تعداد رکعت‌های غیر واجب یا مستحب در مذاهب مختلف متفاوت اسـت، و اگر مسلمانی یکی از این نمازها را ادا نکند، باید بعدا قضای آن را به جا آورد. سوای نمازهای واجب، مسلمانان نمازهای مستحب «اختیاری» نیز دارند، مانند نماز سنت، نماز نافله، نماز استغفار و غیره. هر مسلمانی که همه ی ی‌ی این‌ها را به طور منظم بـه جا بیاورد مسلما فایده‌های زیادی نسیبش خواهد شد، هم بـه لحاظ معنوی و هم بـه لحاظ جسمی.

 

فواید خواندن نماز از نظر جسمانی برای انسان

همان طور که همه ی ی میدانیم، هدف از ورزش منظم آن اسـت که توانایی‌های جسمی بدن‌مان را بهبود ببخشیم. بخاطر مقدار بالای فعالیت‌های جسمی لازم و ماهیت تکرارپذیر آن، نماز خواندن قطعا مثل یک نوع ورزش کردن منظم اسـت. بنابراین، هرچند نماز بـه معنی آیین عبادت اسـت، اما میتواند همان فوایدی را برای جسم شما داشته باشد که ورزش منظم دارد.

 

کمک به سلامتی قلب و عروق

هر ورزشی، وقتی که منظم انجام شود، سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد که بـه نوبه‌ی خود، سلامت کلی دستگاه قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

چون انجام رکعات نماز شبیه بـه ورزش کردن اسـت، و مجبور هستید بیش از یکبار آن را تکرار کنید، این امر میتواند تاثیر چشمگیری بر افزایش سلامت قلب و عروق‌تان داشته باشد.

 

افزایش انگیزه برای نظافت و آراستگی

مرسوم اسـت که قبل از نماز خواندن آیین وضو گرفتن انجام شود. شما می توانید از آب «وضو» یا خاک «تیمم» برای وضو گرفتن استفاده کنید. وضو گرفتن برای تمیزی بدن از هر گونه آلودگی مانند میکروب‌ها، گرد و خاک و غیره لازم اسـت.

شخصی که وضو می‌گیرد باید دستان، دهان، بینی، دست‌های «تاآرنج» خود را بشوید، و موی سر، و پاها را مسح بکشد، تا این که در بالاترین سطح بهداشتی قرار بگیرند.

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

کمک به بهداشت دهان و دندان

از آنجایی که بسیاری از مردم هنگام وضو گرفتن کمی دهان خود را با آب غرغره می‌کنند و می‌شویند، این کار می‌تواند بـه تقویت و بهبود سلامت دهان و گلو نیز کمک کند. غرغره کردن خطر عفونت‌های ویروسی را کاهش میدهد و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

 

درد مفاصل را تسکین می‌دهد

حالت و وضعیت بدن در رکعت‌ها شامل خم شدن، بـه خاک افتادن و دولا شدن میشود. اگر مفاصل‌تان آسیب دیده باشد یا مشکل داشته باشد هنگام انجام این کارها با دشواری‌ بسیاری مواجه خواهید شد. اقامه‌ی نماز بـه صورت منظم مطمئنا بـه تسکین این دردها کمک میکند.

 

کاهش و پیشگیری از درد کمر

انجام حرکات نماز بـه ویژه رکوع درد کمر را نیز کاهش خواهد داد، و بـه مانند یوگا بـه آرامسازی رباط‌ها و عضلات کمک خواهد کرد. بسیاری از تمرین‌های ورزشی نیز شامل این حرکت‌ میشوند چون حرکت دو لا شدن برای ستون فقرات و باسن مفید اسـت.

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

عضلات شکمی بهتری می‌سازد

بسیاری از حالت‌‌ها و ضعیت‌ها در نماز بـه عضلات شکمی خوب و قوی نیاز دارند. به عنوان مثال موقع خم شدن برای رکوع باید هر دو دست روی کاسه‌های زانو گذاشته شود و بـه جلو خم شویم.

بـه منظور حفظ صاف نگه داشتن پاها و ستون فقرات باید بعضی از عضلات شکم‌تان کشیده شود و کش بیاید. تغییر حرکات بین حالات مختلف نیز عضلات شکم‌تان را تمرین می‌دهد.

 

خواندن نماز و بهبود بخشیدن به جریان خون

مجموعه حالات و حرکات بـه خصوص سجده کمک خواهد کرد خون بـه نحو بهتری در بدن‌تان جریان پیدا کند. همین که بدن تان را رو بـه جلو خم می‌کنید تا پیشانی‌تان مهر را لمس کند، خون بـه بخش‌های فوقانی بدن مانند چشم‌ها، گونه‌ها و … جاری میشود.

 

دستگاه گوارشتان را تقویت می‌نماید

حالت نشستن در نماز حرکات لوله‌ی گوارش را در امحا و احشاء‌تان تحریک میکند، و از این طریق باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش‌تان میشود. این حرکت همچنین بـه عملکرد سم‌زدایی بدن نیز کمک میکند.

 

فرم و حالت بدن را بهبود می سازد

اکثر آدم‌ها بخاطر عادات روزانه‌شان، مثل حمل کردن بار سنگین روی پشت‌شان در تمام طول روز شکل بدنی نادرستی به خود می‌گیرند و ممکن اسـت دچار گوژپشتی شوند.

حالت نشستن در نماز حرکات لوله‌ی گوارش را در امحا و احشاء‌تان تحریک میکند، و از این طریق باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش‌تان میشود. این حرکت همچنین بـه عملکرد سم‌زدایی بدن نیز کمک میکند.

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

نماز خواندن نوعی ورزش یوگا به حساب می اید!

هر حرکت و تمام حرکات موجود در رکعات نماز فایده‌های خاص خودشان را دارند، مـن جمله وضعیت ایستادن. اجرای یک حالت صاف و ایستاده برای یک مدت مشخص با تقویت ستون فقرات‌تان باعث خواهد شد حالت بدنی بهتری پیدا کنید.

 

باعث تمیزی صورت و پیشگیری از اکنه می‌شود

در نتیجه، یکی از قواعد وضو گرفتن ۳ بار شستن صورت اسـت، که با این کار، چربی روی صورت‌تان پاک خواهد شد و از جوش یا آکنه پیش گیری میشود.

 

از لحاظ معنوی بر روانمان تاثیر می گذارد.

هدف اصلی نماز عبادت خداوند اسـت. بنابراین، این کاملا طبیعی اسـت که بـه جا آوردن منظم نماز بـه لحاظ معنوی نیز برای مـا خوب باشد.

 

تواضع و فروتنی را در انسان افزایش می‌دهد

در مطالعه‌ای آشکار شده اسـت که نماز خواندن بـه صورت روزانه میتواند منیت و خود پرستی را در انسان‌ها کاهش و خشوع و فروتنی را افزایش دهد

یعنی اگر بـه شیوه‌ی درست انجام شود، نماز میتواند آگاهی فرد را نسبت بـه خوب مطلق و وجود برتر افزایش دهد و از این رو از خودخواهی بکاهد. بـه این ترتیب مرتبا نماز خواندن هر روز که می‌گذرد خشوع را در انسان بیشتر افزایش میدهد.

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

 

بصیرت را در انسان افزایش می‌دهد

با آرام شدن ذهن‌تان و قدرت تفکر شفاف‌تر، نسبت بـه بسیاری از چیزها صاحب بینش و بصیرت بخصوصی خواهید شد. بصیرت فقط برای کسانی اتفاق خواهد افتاد که ذهنی مه‌آلود و غبارآلوده نداشته باشند یا قضاوت‌های غیر منطقی نکنند، در نتیجه بینش و بصیرت شما هنگام نماز خواندن قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.

 

کاهش احساس خشم و عصبانیت

هدف اصلی نماز یا عبادت عبادت خداوند اسـت. هر کسی که عقل سلیم داشته باشد میداند که با خشم و خشونت نمیتواند بـه آن دست پیدا پیدا کند. قبل از آنکه کسی نماز بخواند، باید تدارکاتی فراهم آورد مانند از بین بردن خشونت و غضب در دل و مغز خود.

 

مهارت‌ های اجتماعی را بهبود می‌بخشد

اکثر مسلمانان برای نماز خوان بـه مسجد یا مصلی می‌روند. بـه خصوص در روز جمعه، که هر هفته نماز جمعه اقامه می‌شود. با انجام منظم نماز، قطعا با آدم‌های بسیاری آشنا خواهید شد و بر اثر تعامل با مسلمانان دیگر مهارت‌های اجتماعی‌تان بهبود پیدا میکند.

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

 

افزایش نگرش مثبت در انسان

کسانی که مدام نیایش می‌کنند و این کار را به درستی انجام می‌دهند بـه نوعی از احساس هدفمندی در زندگی دست پیدا میکنند. این احساس به شما اجازه میدهد خوشبین‌تر باشید و جهان را از منظر مثبت تری بنگرید.

 

پشتکار را افزایش می‌دهد

به عنوان یک مسلمان خوب، قطعا نمی‌توانید انسان تنبلی باشید. پنج وعده‌ی نماز واجب روزانه، که هر وعده رکعت‌های واجب مخصوص بـه خودش را دارد پشتکار خوبی را می‌طلبد. فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی لازم بـه ذکر نیست که نمازهای مستحب دیگری نیز داریم. این مسئله ممکن اسـت در ابتدا خسته کننده به نظر برسد، اما از طریق پشتکار، ثابت خواهد شد این کارهای روزمره اصلا خسته کننده نیستند.

 

مراقبه‌ شخصی و فردی

فارغ از چیستی آن، نماز خواندن بهترین راه برای تمرین مراقبه‌ی فردی اسـت. در طول گذر زمان ممکن اسـت متوجه شوید که غرق در تفکر و اندیشه در مورد خود هستید تا بـه انسان بهتری تبدیل شوید.

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

 

در کل برای سلامتی مفید است

هدف از نماز داشتن آرامش، هارمونی، و تعادل در زندگی اسـت.

 

نماز خواندن نوعی مراقبه‌قلبی  است

همچنین، نماز خواندن ممکن اسـت راه دیگری برای نگاهی عمیق بـه قلب‌تان باشد تا بتوانید پاسخ هر چیزی را در آن بیابید. مهمترین چیزی که باید یادتان باشد آن اسـت که هدف اصلی از نماز خواندن عبادت خداوند اسـت، نه این که فایده‌هایی مانند تسکین درد مفاصل، و غیره از آن بـه دست آوریم. با همه ی ی‌ی این ها، و علم بـه تمام فایده‌های نماز خواندن قطعا مسلمانان بـه ادای منظم و سر وقت این فریضه‌ی الهی بیشتر ترغیب خواهند شد.

 

 فواید نماز اول وقت و تاثیر آن بر خوشبختی

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

نماز اول وقت از جمله اعمال مستحبی اسـت که توصیه زیادی بـه آن شده اسـت. بـه طوریکه می‌توان سعادت دنیا و آخرت را در خواندن نماز اول وقت دانست. نماز اول وقت از جمله اعمالی اسـت که توصیه های فراوانی بـه آن شده اسـت. روایات متفاوتی وجود دارد که هر کدام بـه یکی از فضائل و برکات خواندن نماز در اول وقت اشاره دارد. در ادامه بـه عده ای از این روایات می پردازیم:

 

رضایت و خوشنودی خداوند از انسان

امام صادق «ع»: «اول وقت، خشنودی خدا و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه. و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا كه پیامبر اكرم «ص» بـه حضرت علی «ع» فرمودند: نماز را با وضوی كامل و شاداب در وقتش به جای آور كه تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار اسـت.»

 

دور کردن شیطان از خود

پیامبر «ص»: «شیطان تازمانی كه مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت كند، پیوسته از او در هراس اسـت؛ پس چون آنها را ضایع نمود بر وی جرأت پیدا كرده و را در گناهان بزرگ می اندازد.»

امام صادق «ع»: «ملك الموت در هنگام مردن، شیطان را از محافظ بر نماز دور می كند و شهادت بـه یگانگی خدا و نبوت پیامبرش را در آن هنگامه بزرگ بـه او تلقین می نماید.»

 

بر آورده شدن حاجات و دعاها با خواندن

امام حسن عسکری «ع»: «خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود: خدای مـن! كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چـه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.»

 

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

رفع گرفتاری ها و باز شدن گره مشکلات

پیامبر «ص»: «بنده ای نیست كه بـه وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه مـن سه چیز را برای او ضمانت می كنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی بـه هنگام مردن و نجات از آتش.»

 

بهشتی شدن انسان

امام باقر «ع»: «هر كس نماز واجب را در حالی كه عارف بـه حق آن اسـت در وقتش بخواند، بـه گونه ای كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می‌نویسد كه او را عذاب نكند و كسی كه در غیر وقتش بـه جا آورد در حالی كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند میتواند او را ببخشد یا عذابش كند.»

 

رفع خطر و بلاها در زندگی انسان

پیامبر «ص»: «هنگامی كه خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت كنندگان خورشید یعنی كسانی كه وقت های نماز را محافظت می كنند و كسانی كه مساجد را آباد می نمایند.» از دیگر برکات نماز اول وقت بـه این شرح اسـت:

 

 زیاد شدن عمر

 زیاد شدن مال و اولاد صالح

مرگ آسان

 نورانی شدن چهره

آسان شدن حساب روز محشر

 رضایت خدا و سلام دادن خدا بـه او

نماز اول وقت در قرآن

 

خداوند در آیه 238 سوره بقره می فرماید:

«حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَ الصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَ قُومُوا لِلَّهِ قَآنِتِينَ» «در انجام همه ی ی نمازها «بـه خصوص» نماز وسطی [=نماز ظهر] کوشا باشید و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید»

 

فضیلت نماز اول وقت از زبان آیت الله بهجت

از آیت الله بهجت سوال کردند: چـه کنیم که نماز صبح مان قضا نشود؟ ایشان جواب داد: «کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.»

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی 

 

تاثیرات نماز اول وقت بر ازدواج

جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی پرسید: سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می‌خواهم! قفل اول این اسـت که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم این که دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم این که دوست دارم عاقبت بخیر شوم.

 

شیخ نخودکی پاسخ داد: برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان و برای قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان! جوان با تعجب پرسید: سه قفل با یک کلید؟! شیخ جواب داد: نماز اول وقت «شاه کلید» اسـت.

 

نماز اول وقت در رساله توضیح المسائل

علمای دینی بر این عقیده اند که اول وقت بودن نماز یک امر عرفی اسـت، یعنی زمانی که وقت نماز داخل شد، فرد شروع بـه نماز کند. در رساله توضیح المسائل می خوانیم: «مستحب اسـت انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه بـه اول وقت نزدیک‌تر باشد بهتر اسـت، مگر آن که تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، مثلاً صبر کند که نماز را به جماعت بخواند.»

تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی
تاثیر نماز خواندن بر سلامتی جسم + تاثیر نماز خواندن در خوشبختی

 

نماز اول وقت در چه زمانی است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که منظور از نماز اول وقت دقیقا چـه زمانی اسـت؟ یعنی از موقعی که اذان گفته میشود تا کی اول وقت محسوب میشود؟ مـا این سوال را بر اساس نرم افزار نجومی آیت الله سیستانی به شما پاسخ خواهیم داد:

 

وقت فضیلت نماز صبح
از اذان صبح بـه مدت 21 دقیقه

 

وقت فضیلت نماز ظهر
از اذان ظهر بـه مدت یک ساعت و 40 دقیقه

 

وقت فضیلت نماز عصر
2 ساعت و 50 دقیقه بعد از اذان ظهر بـه مدت 42 دقیقه اسـت.

 

وقت فضیلت نماز مغرب
از اذان مغرب بـه مدت 51 دقیقه

 

وقت فضیلت نماز عشا
51 دقیقه بعد از نماز مغرب بـه مدت 3 ساعت و 10 دقیقه

 

سپاس ازهمراهیتان برای دریافت اطلاعات و مطالب بیشتر بـه سایت تالاب مراجعه فرمایید.

talab.org

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا