توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بناهای تاریخیسیرافگردشگری و دیدنیمستند

علت سقوط سیراف

علت سقوط سیراف:

بعد از وقوع زمین لرزه ی ویران کننده ی هفت شبانه روزی یکشنبه 7 ذیقعده 367 هجری قمری ، سیراف بزرگ بکلی رو به ویرانی نهاد و قسمت اعظم این شهر زیر امواج دریا مدفون شد .عصبیت وکوشش مردم برای بازسازی و برگرداندن شهر به حالت عادی بی نتیجه ماند در نتیجه دریانوردان و بازرگانان متمول، این شهر را به مقصد جزایر کیش ، قشم و هرمزترک کردند  .مرگ عضدالدوله دیلمی در سال372هجری قمری و نزاع برسر جانشینی و ایجاد هرج و مرج در کشور، سقوط این شهر افسانه ای را تسریع کردو در قرون بعدی جزایر و بنادر شرقی خلیج فارس نقش بلامنازعی را در اقتصاد ایران ایفا کردند و بدین ترتیب سیراف با آنهمه  ابهت برای همیشه در انزوای تاریخی خود فرو رفت.

بندر طاهری:

برحسب اخبار وارده بعد از ویرانی سیراف، مرد ماهیگیری به نام “طاهر” در مجاورت ویرانه های این شهر خانه ای ساخت و به ماهیگیری مشغول شد . ساحل زیبا  و وجود صید گاههای فراوان دریایی(اعم از ماهی و مروارید) باعث مهاجرت مردمان زیادی از دیگر روستاها به این بندر شد و به تدریج این روستا بندر طاهری نام گرفت.این بندر زیبا در سال 1387 در پی درخواست مردم به سیراف تغییر نام داد و اکنون دارای جمعیتی افزون برپنج هزار نفر است که به علت وجود آثار باستانی زیاد و چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا و موقعیت استراتژیکی اش به یکی از جاذبه های توریستی استان تبدیل شده که هر ساله پذیرای هزاران مهمان است.هرچند که سیراف یک شهر است اما از حد اقل امکانات شهری برخوردار است و امکانات  اندک موجود جوابگوی این همه مهمان بخصوص در ایام نوروز نمی باشد.عدم وجود بازاری متمرکز ووسایل رفاهی اعم از حمام و سرویس های بهداشتی کافی در پارکها ومحل آثار باستانی ونبود هتل و حتی یک مهمانپذیر باعث نارضایتی مهمانان را فراهم آورده است.

هدف اساسی اینجانب از رقمی این همه سطور، نوشتن مطالبی هرچند کوتاه در مورد فرهنگ عامه مردم سیراف کنونی است و جا دارد پس از این همه مقدمه سازی بحث اصلی را شروع کرده وشمه ای از سنت های رایج در این شهر زیبای به ظاهر کوچک را باز گو نمایم.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا