توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزشخانه داری

ترمیم پارگی شلوار با روش‌ های کاربردی

برای ترمیم پارگی شلوار بسته به نوع و میزان پارگی روش‌هایی مانند رفو کردن پارچه شلوار و استفاده از یک تکه پارچه همرنگ و متناسب با جنس شلوار برای وصله زدن شلوار وجود دارد.

ترمیم پارگی شلوار با روش های مختلف

سیرافی ها| سرویس خانه‌داری حتماً برای شما نیز پیش آمده که قسمت‌هایی از شلوار‌های خود و یا کودکانتان در اثر زمین خوردن، سوختگی و دیگر موارد پاره شده باشد. در این صورت می‌توان برای ترمیم پارگی شلوار از روش‌هایی مانند رفو کردن و دوختن وصله در قسمت پارگی استفاده کرد. در این مقاله به توضیحاتی درباره رفو کردن و نیز روش صحیح وصله زدن برای ترمیم پارگی شلوار پرداخته شده است.

رفو کردن پارگی‌های کوچک شلوار

به وسیله رفو کردن لباس می‌توان سوراخ‌ها و منافذ بسیار ریزی که در پارچه شلوار به وجود آمده است را ترمیم کرده و آن‌ها را برطرف کرد. برای انجام این کار بایستی از نخی متناسب با جنس اصلی پارچه استفاده شود. رفوی کردن پارگی‌های کوچک شلوار در موارد زیر کاربرد دارد:

ترمیم پارگی شلوار با روش های مختلف

رفوی شلوار در اثر سوراخ شدن

برای ترمیم پارگی شلوار در اثر سوراخ شدن، ابتدا باید محل سوراخ شدن را با قیچی صاف کرده و سپس از پشت پارچه الیافی منظم را به صورت تار جدید بدوزید. این الیاف را از زیر و رو لبه‌ها رد کنید. توجه کنید که برای این کار نه تنها باید خود سوراخ بلکه مقداری از پارچه را نیز در بر بگیرد.

رفوی شلوار در قسمت‌های نازک شده

برای ترمیم پارگی شلوار در اثر نازک شدن، باید در قسمت پشت پارچه و دورتادور قسمتی که نازک شده است را به وسیله بخیه‌های ریز و در امتداد پود پارچه کاملا بدوزید؛ و سپس روی بخیه‌ها را دوخت دندان موشی کار کنید. این کار باید به گونه‌ای انجام شود که از قسمت روی شلوار دیده نشود.

رفوی پارگی‌های کوچک L شکل در شلوار

برای ترمیم پارگی شلوار که به صورت یک خط صاف یا ال شکل است، می‌توان با انجام بخیه به شکل زیگزاگ ترمیم کرد به طوریکه دو لبه پارچه شلوار را در کنار هم قرار داده و به تدریج آن‌ها را زیگزاگ کنید.

ترمیم پارگی‌های بزرگ در شلوار به وسیله وصله زدن

ترمیم پارگی شلوار با روش های مختلف
برای ترمیم پارگی شلوار که در اثر ایجاد حفره‌های بزرگ با حاشیه‌های نامنظم در شلوار به وجود آمده است باید به وسیله وصل زدن اقدام شود. در ادامه روش انجام این کار به صورت کامل توضیح داده شده است:

ترمیم پارگی شلوار با روش های مختلف

روش انجام وصل زدن در قسمت پارگی شلوار

  • برای انجام وصله زدن به جهت ترمیم پارگی شلوار باید پارچه‌ای انتخاب شود که از لحاظ جنس و رنگ کاملا هماهنگ و متناسب با جنس پارچه شلوار باشد. برای این کار می‌توان از لباس‌های قدیمی و غیر قابل کاربرد استفاده کنید و در صورتی که چنین لباس‌هایی با پارچه مورد نظر خود را پیدا نکردید، می‌توانید از قسمت جیب شلوار برای این کار بهره ببرید.
  • در ادامه ترمیم پارگی شلوار ابتدا کناره‌های ناصاف و ریش ریش شده قسمت پارگی را به وسیله قیچی صاف کنید. این کار باعث می‌شود که پارچه وصل زده شده به صورت تمیز و اصولی بر روی کار قرار گیرد. توجه کنید که در این مرحله افراط نکنید چرا که موجب پارگی بیشتره شلوار خواهد شد.
  • قسمت بعدی، بریدن اندازه‌ای متناسب از پارچه وصله است. دقت کنید که اندازه پارچه وصله باید به گونه‌ای باشد که کل پارگی را پوشش داده و همچنین حدود ۲ الی ۲ و نیم سانتی متر نیز از قسمت پارگی بزرگتر باشد. همچنین شکل پارچه وصله نیز باید متناسب و شبیه با قسمت پارگی باشد. به این صورت که اگر پارگی به شکل مثلث باشد پارچه وصل نیز باید دقیقاً به شکل مثلث برش داده شود.
  • سپس باید پارچه وصله را در قسمت داخلی شلوار بدوزید تا در هنگام استفاده از لباس مشخص نباشد.

 

نکات قابل توجه در هنگام دوختن وصله شلوار

  • هنگامی که برای ترمیم پارگی شلوار شروع به دوختن پارچه وصله می‌کنید توجه کنید که پارچه وصله به دقت روی قسمت پاره شده قرار گیرد. برای این منظور می‌توانید قبل از اقدام به دوختن وصله به وسیله سوزن ته گرد یا سنجاق آن را در محل خود ثابت کنید.
  • برای آنکه کار بسیار تمیز ترانجام گیرد بهتر است شلوار و پارچه وصله را قبل از اقدام به ترمیم پارگی شلوار اتو کنید.
  • برای دوخت پارچه وصله می‌توان هم از چرخ خیاطی استفاده کرد و هم با استفاده از نخ سوزن و با دست اقدام به این کار کرد.
  • برای محکم شدن کار می‌توان دو یا سه بار اقدام به دوخت پارچه وصله کرد.
  • در انتهای کار ترمیم پارگی شلوار نخ‌های اضافه را بریده و کار را تمیز کنید.

 

استفاده از وصله‌های آماده موجود در بازار برای ترمیم پارگی شلوار

ترمیم پارگی شلوار با روش های مختلف
در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم خیاطی وصله‌های آماده به شکل نوشته، اشکال و مارک‌های زیبایی موجود است که می‌توان از آن‌ها برای رفو کردن قسمت‌های پاره شلوار به خصوص پارگی در قسمت زانو و یا جیب استفاده کرد.
روش دوخت این نوع وصله‌ها برروی قسمت پارگی شلوار همانند دوخت وصله معمولی است. به این روش که پس از ثابت کردن این نوع از وصله های، به وسیله سوزن و یا چسب بر روی پارچه شلوار از قسمت داخلی شلوار اقدام به دوختن آن‌ها کنید.

نکته مهم

برای دوخت وصله‌های آماده بر روی شلوار بهتر از از دوخت زیگزاگ استفاده شود چرا که دوخت زیگزاگ لبه‌ها را به شکلی ظریف و زیبا به دیگر وصل می‌کند.

شما چه روش‌های دیگری برای ترمیم پارگی شلوار سراغ دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این باره با ما و دیگر مخاطبان سیرافی ها در پایین صفحه و در قسمت “ارسال نظر” در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا