توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
ترفند های خانه داریخانه داریهنر در خانه

علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

نمی توان گفت که دلیل اصلی صدای ماشین لباسشویی چیست، صدا دادن ماشین لباسشویی علت های مختلفی دارد و حتی نوع ماشین لباسشویی در این موضوع دخیل می باشد.

علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

دلیل و علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

هیچ تاریخچه ای وجود ندارد که به ما نشان دهد صدای ماشین لباسشویی دقیقا از چه زمانی به یک معضل تبدیل شد. نوع ماشین لباسشویی همیشه در این صداها دخیل است. لوازم دیگری هم هستند که باعث ایجاد صداهای ناهنجار می شوند اما لباسشویی همیشه در صدر قرار دارد. در این قسمت از نمناک اطلاعاتی را در مورد علت های مختلف صدا دادن ماشین لباسشویی جمع آوری کرده ایم که در اختیار شما قرار می دهیم.

علت صدای ماشین لباسشویی

نوع صدایی که می شنوید ، چیست ؟

برای این که راحت تر تشخیص دهید ، این صداها را به چند دسته تقسیم کرده ایم ، صدای ویبره یا لرزش ، تیکاف هواپیما ، صدای فشار امواج و صدای آسیاب شدن چیزی. حال برای این تشخیص مجبور نیستید که کل دل و روده ماشین لباسشویی را بیرون بریزید تا نوع صدا را تشخیص دهید. بسته به نوع صدای تولید شده می توانید علت را تشخیص دهید. فقط باید در تشخیص نوع صدا دقت کنید.

بنابراین اگر :

– مشکلاتی با صدای ماشین لباسشویی خود دارید؛

– خواهان فهمیدن تفاوت نوع صداهای هستید؛

– دوست دارید که علت این صدا را پیدا کنید؛

به خواندن این مقاله ادامه دهید.

علت صدای لباسشویی

صدای آسیاب کردن یا خرد شدن

همه ماشین های لباسشوییکه تشتی در میانه خود دارند که با چرخیدن آن اقدام به تمیز کردن لباس ها می کنند. برای این چرخش یک یاطاقان به شکل یک جسم ریز دایره ای شکل وجود دارد که تعداد زیادی توپ فلزی در آن قرار گرفته است و همگی سر جای خود ثابت می باشند. آن ها با چرخش لباسشویی شروع به حرکت می کنند. گاهی اوقات شاید دیده باشید که این یاطاقان می شکند و تمام توپ های فلزی در اطراف ماشین به بیرون می ریزند و صدایی شبیه به آسیاب کردن و یا خرد شدن چیزی را ایجاد می کنند.

یکی دیگر از مشکلات مربوط ، کمبود روغن و نرمی در ماشین لباسشویی است که این مشکل معمولا با یک صدایی شبیه به جیغ همراه است. در این مورد تنها چیزی که نیاز دارید ، این است که از روغن مکانیکی به اجزای ماشین لباسشویی بزنید.

گاهی اوقات کافی است که در ماشین لباسشویی را باز کنید و خودتان صفحه آن را با دست بچرخانید. در این وضعیت صدا تغییر می کند و جیغی آن می افتد و صدای جدید شبیه به صدای مالش و یا غلطک می شود. اگر هر کدام از این دو صدا را شنیدید ، احتمالا باید این یاطاقان را عوض کنید.

به یاد داشته باشید که یاطاقان کاملا بلا مصرف و فاسد باعث می شود که کل ماشین لباسشویی درگیر شود و باید کلا یک ماشین دیگر جایگزین آن کنید.

علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی
علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

آسیب دیدگی همزن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دارای بخشی است که فعالیت همزنی را رهبری می کند. این بخش شبیه قطره اشک است و اهداف مختلفی را دنبال می کند ، از جمله:مدیریت دندانه های داخلی سطح همزن ، مخصوصا زمانی که در یک جهت می چرخند و سپس آزاد کردن آن با عوض شدن جهت چرخش.

این سگک های همزن معمولا راحت خراب می شوند زیرا از پلاستیک ساخته شده اند و در نتیجه سطح این قسمت نرم می شود و نمی تواند همزن را به خوبی کنترل کند. یکی دیگر از مشکلات این سگک این است که باعث حرکت غیر ثابت و پایدار همزن می شود. این بخش از ماشین لباسشویی در چنین شرایطی به نرمی و آرامی از کار کردن می ایستد. اگر می خواهید که این بخش پلاستیکی را چک کنید تا ببینید که نیاز به تعویض دارد یا خیر ، باید بخش نوک همزن را در بیاورید و آن را بررسی کنید. 

صدای فشار امواج

یک جاذب شوک در ماشین لباسشویی وجود دارد که حفره فلزی را درون ماشین لباسشویی نگه می دارد. هدف این حفره، درست کار کردن تشت ماشین لباسشویی است. این بخش می تواند هنگام چرخش ماشین آزادانه حرکت کند و جابجا شود. این قسمت شبیه به یک آچار فرانسه ای است که فنرهایی به آن چسبیده اند. برای چک کردن پوزیشن صحیح این جاذب باید پنل جلویی ماشین لباسشویی را بردارید.

این بخش ها معمولا در هر گوشه از ماشین لباسشویی جای گرفته اند و تشت را در مرکز کابین ماشین کنترل می کنند. آن ها لرزش تشت را در طول چرخش ماشین کاهش می دهند که همگی از پلاستیک هستند و می توانند در زمان استفاده کش بیایند. این موضوع می تواند باعث برخورد تشت با کابین ماشین لباسشویی شود و یک صدای نا به هنجار را ایجاد کند. کاملا ساده است ، هرچقدر که لباس بیشتری را درون تشت بیاندازید ، احتمال آسیب دیدگی در این قسمت بیشتر می شود. حال برای بررسی آسیب دیدگی می توانید بخش بالایی را بالا داده و بررسی کنید. اگر هرگونه پارگی در قسمت پلاستیک دیدید ، یعنی این که باید آن را عوض کنی و بهتر است که هرچهار تا را با هم عوض کنید.

علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی
علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

صدای تیکاف هواپیما

حتما دیده اید که بعضی از ماشین لباسشویی ها صدایی شبیه به ماشین سنگین ها دارند. علت آن هم این است که بیشتر ماشین لباسشویی ها قسمت های مسدودکننده ای در داخل دارند و نقش آن ها این است که وزن غلطک را پایین بیاندازند ، وگرنه ماشین پرواز می کند. این روزها همه ماشین لباسشویی ها دو عدد وزنه غلطک دارند که داخل آن ها نصب شده است. یکی از این وزنه ها در بالای درام یا غلطک است و دیگری در زیر و یا اطراف آن قرار دارد. هر دو بلوک حدود 25 کیلوگرم وزن دارند که این وزنه ها به تعادل موتور سنگین نیز کمک می کنند.

در بعضی از موارد این بلوک ها شل می شوند و ماشین شروع به تولید صداهایی شبیه به تیکاف هواپیما می کند. در این شرایط اصلا نترسید. ماشین لباسشویی شما تیکاف نمی کند.

برای بررسی وضعیت وزنه ها باید ماشین را از برق بکشید و در بالای آن را بردارید. به اطراف غلطک های بیرونی نگاهی بیاندازید و سپس قسمت جلویی را بررسی کنید و در صورت شل بودن ، آن را سفت کنید.

صدای ویبره یا لرزش

درایو موتور نیز در قسمت جلویی ماشین و بسته به نوع آن وظیفه های متفاوتی دارد. این موتور پمپ، انتقال جریان و کیسه چرخش را هدایت می کند . کمربند ماشین لباسشویی نیز وابسته به این قسمت است. حال اگر موتور با مشکل مواجه شود ، صدایی شبیه به وزوز به گوش می رسد که بوی سوختگی ناخوشایندی نیز به همراه دارد. این وضعیت نیرو را از پره هایی که باعث کار کردن درایو موتور شده است ، می گیرد و آن را خاموش می کند.

اولین مشکل می تواند به باطری یا خازن مربوط باشد. معمولا می توانید با دنبال کردن سیم موتور به درایو برسید و می توانید اتصال موتور را چک کنید. گاهی اوقات ممکن است که باطری متورم شده باشد که باید آن را تعویض کنید و فراموش نکنید که قبل از این بررسی ها حتما ماشین لباسشویی را خاموش کنید و بعد به سیم دست بزنید.

دومین کاری که باید انجام دهید ، این است که به اجزای داخل موتور نگاه کنید. باید پمپ و گیربکس ماشین لباسشویی را نیز بررسی کنید. بررسی کردن سبد ماشین را فراموش نکنید. پمپ معیوب ، گیر کردن لباس بین تشت و یا آشغال می تواند مشکل موجود باشد.

بعضی از ماشین لباسشویی ها در قسمت موتور دو جزء دارند که یکی از آن ها به پروانه موتور وصل است و دیگری به بخش ورودی گیربکس چسبیده است. زمانی که موتور شروع به چرخیدن می کند ، این دو قسمت نیروی پیچشی را به خود جذب می کنند و مانع از شکستن این قسمت می شوند.

علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی
علت صداهای مختلف ماشین لباسشویی

چرا باید از یک فرد متخصص برای برطرف کردن مشکل ماشین لباسشویی کمک بگیرید ؟

همانطور که می بینید برطرف کردن مشکل ماشین لباسشویی کار یک فرد معمولی و بدون تخصص نیست. پس به جای این که وقت خودتان را صرف ور رفتن با ماشین کنید و در آخر نیز به هیچ نتیجه ای نرسید یا این که به خودتان آسیب بزنید ، بهتر است که در همان وهله اول از یک فرد متخصص و خبره در تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید تا با توجه به مدل و برند ماشین لباسشویی شما سعی در برطرف کردن مشکل کند.

به طور کلی عامل تولید صدای ماشین لباسشویی میتواند از :

خرابی بلبرینگ های موتور ماشین لباسشویی باشد.

پارگی تسمه دستگاه باشد.

خرابی پمپ تخلیه لباسشویی باشد.

خرابی فنرهای نگهدارنده یا کمک فنرها یا پایه های لرزش گیر باشد.

خرابی بلبرینگ های سه نظام یا دیگ دستگاه باشد.

آسیب دیدگی وزنه های مهار کننده باشد.

طراز نبودن دستگاه باشد، می توانید با رگلاژ پایه های زیر عملیات طراز کردن را انجام دهید. گاهی اوقات صداهای دستگاه در زمان خشک کردن ناشی از برخورد سگک یا کمربند و یا دگمه های لباس به شیشه یا آبکش لباسشویی شما باشد.

خرابی فولی چرخاننده دستگاه باشد.

خرابی شفت آبکش دستگاه باشد.

سایر نکات مهم

– قبل از هرگونه بررسی ماشین لباسشویی را خاموش کنید.

– اگر قصد جایجایی داشتید ، از یک یا چند فرد دیگر کمک بگیرید.

– هنگام کار کردن با سیم ها دقت کنید.

– اگر سوختگی در ماشین دیدید ، حتما هرچه سریع تر با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا