توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزشترفند های خانه داریخانه داری

پاک کردن لکه چای از روی ظرف، لباس و فرش

چای به خاطر رنگدانه‌هایی که دارد بر روی سطوح لکه ایجاد می‌کند. پاک کردن لکه چای با آب سرد، پوست لیمو و سرکه امکان پذیر است که می‌توانید روش‌های آن را در ادامه بخوانید.

پاک کردن لکه چای

سیرافی ها| سرویس خانه‌داری – چای حاوی عصاره تانن یا گسه است که می‌تواند پارچه، ظروف و حتی دندان‌ها را لکه دار کند. پاک کردن لکه چای نیاز به مواد اسیدی و ساییدن دارد. روشی را انتخاب کنید که خیلی سریع عملی باشد و از تثبیت لکه جلوگیری کند. اگر سریع عمل کنید معمولا می‌توانید لکه چای را به طور کامل از بین ببرید. ببینیم چگونه می‌توان این کار را انجام داد

پاک کردن لکه چای از ظروف

پاک کردن لکه چای از روی ظرف
  • پوست لیمو ترش و نمک: بخشی از پوس لیموترش با ببرید و کمی نمک روی قسمت بیرونی آن بریزید. سپس برای پاک کردن لکه چای از روی ظرف، آن را به صورت دایره‌ای روی قسمت لکه دار بمالید. اسیدیته پوست لیمو و اسیدیته نمک، لکه چای را کاملا از بین می‌برند.
  • خمیر جوش شیرین: اگر پوست لیمو و نمک کارساز نبود، از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید. به اندازه‌ای خمیر درست کنید که بتوانید آن را به یک حوله یا پارچه بمالید. سپس با پارچه‌ی آغشته به جوش شیرین و همراه با کمی فشار، روی لک‌های چای بکشید.

  • شستشوی ظرف: بعد از پاک کردن لکه چای از روی ظروف با استفاده از روش‌های بالا، ظرفتان را به خوبی با آب و مواد شوینده بشویید تا جوش شیرین یا لیمو و نمک به خوبی پاک شوند.

پاک کردن لکه چای از پارچه

پاک کردن لکه چای از پارچه

ابتدا برچسب پشت پوشاک را برای موارد شستشوی خاص بررسی کنید. اگر روی آن ذکر شده که لباس باید خشک شویی شود، حتما آن را به خشک شویی تحویل دهید. لکه را به متصدی نشان دهید تا آن‌ها لکه برمناسبی برای آن درنظر بگیرند. درصورتی که نیازی به خشک شویی نبود، از دستورالعمل‌های زیر برای پاک کردن لکه چای استفاده کنید:

  • شستشو با آب سرد: اگر لکه تازه است می‌توانید با آب سرد و یک تکه پارچه تمیز شروع به پاک کردن لکه کنید. لباس را زیر آب بگیرید و همزمان با یک تکه پارچه روی لکه بکشید و از قسمت‌های مختلف پارچه برای این کار استفاده کنید. قبل از خشک شدن لکه چای و تازمانی که کاملا اثر آن از بین برود به این کار ادامه دهید.
  • خیساندن در آب سرد: اگر لکه برای مدتیست که روی لباس ریخته است و محدودیت خشک شویی ندارید، لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد بخیسانید. درصورتی که لکه همچنان از بین نرفت می‌توانید در طول شب لباس را در آب بگذارید و روز بعد با یک تکه پارچه تمیز مانند روش قبل آن را تمیز کنید. می‌توانید کمی پودر لباسشویی نیز به آب اضافه کنید.

  • محلول سرکه: پارچه‌های نخی را می‌توانید در محلول آب و سرکه خیس کنید. سه فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب سرد را در تشت بریزید و پارچه یا لباس نخیتان را به مدت ۳۰ دقیقه در آن رها کنید. همچنین می‌توانید سرکه را روی لکه اسپری کنید و پس از نیم ساعت لباس را با آب سرد بشویید؛ و یا اگر لکه چای بعد از خیس خوردن همچنان پاربرجا بود، کمی نمک نیز به ترکیب اضافه کنید و با انگشت شروع به مالیدن پارچه کنید.
  • زمانی که لکه را از بین بردید، لباس را مانند همیشه بشویید تا مواد پاک کننده را حذف کنید.
  • خشک کردن لباس: پارچه را بردارید و قبل از خشک کردن بررسی کنید که پاک کردن لکه چای موفقیت آمیز بوده است یاخیر. اگر لکه کاملا از بین رفته بود می‌توانید آن را در معرض نور آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

پاک کردن لکه چای از روی فرش
  • جذب چای: یک حوله یا پارچه تمیز و با جذب بالا بردارید و روی لکه فشار دهید تا چای اضافی را به خود جذب کند. این کار را تاجایی ادامه دهید که دیگر هیچ چای اضافه‌ای به پارچه جذب نشود. همچنین می‌توانید با اضافه کردن کمی آب، میزان بیشتری از چای ریخته شده را جذب کنید.
  • لکه بر مخصوص فرش: اگر فرش شما رنگیست، برچسب پشت فرش را بخوانید تا مطمئن شوید پاک کننده‌ها آسیبی به آن نمی‌زنند. سپس لکه بر مخصوص را روی لکه چای اسپرس کنید و دستورالعمل‌های مربوط به آن را دنبال کنید. معمولا لازم است لکه بر مدتی روی فرش بماند و سپس با یک تکه پارچه شروع به جذب آن از روی فرش کنید. اگر این روش کارساز نبود، به مرحله‌ی بعد بروید.

  • ترکیب چند ماده تمیزکننده: سرکه سفید و آب را به نسبت ۲ به ۴ ترکیب کنید و با یک اسفنج آن را روی فرش بمالید. اجازه دهید اسفنج ده دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را را بشویید.
درباره لکه ها و نحوه تمیز کردن آنها بیشتر بخوانید:
  • روش صحیص تمیز کردن فرش پشمی و فرش پرزدار
  • تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات از روی لباس، فرش و موکت
تجربه شما در زمینه لکه‌ها چیست؟ آیا روش‌های بالا برای شما کارساز هستند؟ چه روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟
برگرفته از:  How to Remove Tea Stains

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا