توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

مکروهات روزه چیست؟

مکروهات روزه، اعمالی هستند که موجب باطل‌شدن روزه نمی‌شوند اما از اوج معنوی روزه می‌کاهند. مواردی نظیر مصرف انفیه، بوییدن گیاهان معطر، استفاده از شیاف و... در این دسته قرار می‌گیرند. از طرفی دیگر برخی از مکروهات فاصله‌ی باریکی با باطل شدن روزه دارند.

سیرافیها| سرویس مذهبی – با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان همزمان با استقبال از این ماه پربرکت، به‌سراغ بررسی مجدد مبطلات روزه خواهند رفت. متاسفانه بعضی از مسلمانان، از آن دسته احکام که با عنوان مکروهات روزه در رساله‌ها نوشته شده‌اند بی‌خبر هستند، درحالی که بزرگان دین انجام‌دادن این اعمال را در این ماه شریف جایز ندانسته‌اند. در این مقاله قصد بررسی مکروهات روزه و احکام مربوط به آن را داریم؛ با ما همراه باشید.

معنای مکروه

در اصطلاح فقهی، به عملی که انجام‌دادنش سفارش نشده یا عملی که انجام‌ندادنش بهتر از انجام‌دادنش باشد درحالی‌که اگر کسی مرتکبش شود، گناهی بر گردنش نیست، مکروه می‌گویند. از جمله مکروهات می‌توان به پوشیدن جامه‌ی سیاه در هنگام اقامه‌ نماز اشاره کرد

نکته

بر انجام‌ندادنِ بعضی از مکروه‌ها، بسیار تاکیدشده که در اصطلاح فقهی با عنوان “مکروه شدید” بیان می‌شود.

مکروهات روزه

در مسئله‌ی مکروهات روزه، مراجع تقلید نظر‌های نسبتا متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها موردی را مکروه می‌دانند و بعضی دیگر، آن مورد را مکروه نمی‌دانند. در کل مواردی که در این مقاله به عنوان مکروهات روزه معرفی می‌شود، عمومی‌ترین مکروهات برای روزه‌دار است و ممکن است که مرجع تقلیدِ شما، نظر نسبتا متفاوتی در این زمینه داشته‌باشد. در نتیجه بهتر است برای کسب اطمینان، از طریق رساله‌ی توضیح‌المسائل، تماس با دفتر پاسخ‌گویی سوالات شرعی یا مراجعه به سایت شخصیِ مرجع موردنظرتان، نظر دقیق ایشان را جویا شوید.

انواع مکروهات روزه

۱. ریختن دارو به چشم، یا سرمه کشیدن

ریختن دارو به چشم یا سرمه کشیدن بصورتی‌ که مزه یا بوی آن دارو به حلق شما برسد در روزه‌داری مکروه است.

۲. هر عملی که موجب ضعف جسمی شود

هر عملی که موجب ضعف جسمی شود یا باعث شود که روزه‌دار برای ادامه‌دادنِ روزه با فشار مواجه شود از جمله مکروهات روزه است. از جمله این اعمال می‌توان به اهدای خون، استحمام و … اشاره کرد.

۳. مصرف‌کردن انفیه (یا هر داروی دیگری از طریق دماغ)

مصرف انقیه درصورتی که به حلق نرسد مکروه است و اگر به حلق برسد بنا به نظر برخی از مراجع محترم، حرام است و روزه را باطل می‌کند.

۴. بوییدنِ گیاهان معطر

برخی از مراجع تاکید کرده‌اند که بوییدن گیاهان معطر برای روزه‌دار جایز نیست مخصوصا اگر گل نرگس باشد. البته به‌خاطر داشته‌باشید که استفاده از عطر برای روزه‌دار اشکالی ندارد و مکروه هم نیست.

۵. نشستن بانوان در آب

این عمل، یعنی نشستن خانم‌ها در آب، بنابر نظر بسیاری از مراجع، بهتر است که در زمان روزه انجام نشود.

۶. خیس‌کردن لباسی که روزه‌دار بر تن دارد

مرطوب یا خیس کردن لباس روزه‌دار، چه توسط خودِ روزه‌دار انجام شود چه شخص دیگری آن را انجام دهد، مکروه است و بهتر است که انجام نشود.

۷. استفاده از شیاف

استفاده از شیاف که در اصطلاح فقهی با عنوان “اماله با جامد” بیان می‌شود از جمله مکروهات روزه است.

۸. هر کاری که به‌سبب آن، فضای دهان خون‌آلود شود

هرکاری که باعث شود فضای دهان شخص روزه‌دار آلوده به خون شود از جمله کشیدن دندان، عصب‌کشی و … مکروه است.

مکروهات روزه چیست؟

۹. مسواک با چوب تر

مسواک با چوب تر یا مسواک با چوبِ تازه، از جمله مکروهات روزه‌دار است. البته باید به این مسئله توجه داشته‌باشید که این حکم برای زمانیست که مسواک‌کردن دندان‌ها با چوب انجام می‌شده‌است.

۱۰. قرقره‌کردن آب در دهان بدون دلیل عقلایی

 مضمضه‌کردن یا قرقره‌کردن آب در دهان توسط روزه‌دار، بدون اینکه دلیل موجهی داشته‌ باشد مکروه است.

۱۱. ملاعبه میان زوجین بدون قصد خارج‌شدن منی

 چنانکه می‌دانیم، خارج‌شدن منی از بدن روزه را باطل می‌کند ولی درصورتی‌ که مبالعه انجام شود، (رابطه‌ جنسی منجر به دخول یا خارج‌شدن منی نشود نظیر لمس‌کردن، بوسیدن و …) روزه باطل نیست. البته همین عمل، حتی اگر به خارج‌شدن منی از بدن یا دخول منجر نشود مکروه است. در کل برای روزه‌دار هر عملی که موجب روشن‌ شدن شهوت شود مکروه است. بهتر است این مسئله را بدانید که اگر روزه‌داری، بدون قصد خارج‌شدن منی از بدن این مکروه را انجام دهد و منی از بدنش خارج شود روزه‌اش باطل خواهد بود.

۱۲. فروکردن سر در آب، بصورت کامل

 فروکردن سر در آب به صورتی که سرتان به طور کامل در احاطه آب باشد، جزو مکروه‌های شدید است و بهتر است که از انجام‌دادنش دوری شود.

۱۳. سفر به قصد فرار از روزه

 برخی از مراجع محترم، مورد دیگری راهم به این مورد‌ها اضافه کرده‌اند و سفر به قصد فرار از روزه را نیز مکروه می‌دانن

نظر شما راجع به مکروهات روزه چیست؟ بنظر شما بهترین راه برای فاصله‌گرفتن از مکروهاتی که بصورت ناخودآگاه انجام می‌شوند چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر مخاطبان سایت سیرافی ها از طریق قسمت “ارسال نظرات”به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا