توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسی

مزایای آشپزی روی بهبود سلامت روانی و درمان افسردگی

اگر روز بدی را پشت سر گذاشته اید محققان به شما توصیه می کنند که سری به کتاب های آشپزی بزنید چون مزایای روانی آشپزی بی شمار هستند. در سراسر جهان برنامه هایی به نام آشپزی درمانی با هدف کمک به بیماران مبتلا به اختلالات خلقی، تنظیم شده است.

اختلالات خلقی از جمله افسردگی شرایطی را به وجود می آورند که انرژی و اشتهای بیماران کاهش پیدا می کند. از این رو تمایلی به آشپزی وجود ندارد. آشپزی نه تنها محرک خلاقیت است، بلکه موجب افزایش انرژی، افزایش تمرکز و بالا رفتن مهارت های فردی می شود. شما هم می توانید با همین هدف و در محیط منزل از مزایای  آشپزی بهره ببرید. در این مطلب قصد داریم به تعدادی از مزایای آشپزی بپردازیم:

 

در انتها یک پاداش خوشمزه منتظر شماست

آشپزی و شیرینی پزی دو جنبه ی مختلف از سلامت روانی را فعال می کند: فعالیت جسمی و نتیجه ی نهایی خوشمزه. دلیل نتیجه بخش بودن دوره های آشپزی درمانی این است که بیماران می بینند تمام فعالیت هایی که انجام داده اند ثمر بخش بوده است. در نتیجه متوجه می شوند که انجام هر فعالیتی می تواند سودمند باشد و نتیجه ای قابل توجه داشته باشد. از این رو به فعالیت بیشتر تشویق خواهند شد.

 

شیر مادر یا شیر خشک؟ کدام شیر غذای کامل تری است؟

خلاقیت و تمرکز شما تقویت می شود

در طول روند آشپزی بدون هیچ اضطرابی تمرکز می کنید، خلاقیت به خرج می دهید و شاد می شوید. محققان به این نتیجه رسیده اند که تمرکز کردن روی آشپزی و شیرینی پزی منجر به بالا رفتن احساس شادی و اعتماد به نفس بیماران می شود.

 

آشپزی باعث آرامش می شود

اگر درگیر تفکرات منفی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، شک، ترس و شرم هستید، آشپزی موقعیتی به وجود می آورد که ذهن شما از هر حسی تهی شود. به طوریکه فقط و فقط روی آشپزی و ترکیب مواد غذایی تمرکز می کنید. این مسئله نه تنها زمینه ی آرامش ذهنی شما را فراهم می کند بلکه از نظر جسمی هم آرامش پیدا می کنید.

 

۱۰ ماده غذایی که با افسردگی مبارزه می کند

یک قدم برای دیگران بر می دارید

به غیر از فواید آشپزی و نتیجه ی دلچسبی که در نهایت نصیب شما می شود، پخت و پز جنبه ی دیگری هم دارد که به سلامت روانی کمک می کند: برای دیگران کاری انجام می دهید و با اعضای خانواده ارتباطات عاطفی تشکیل می دهید. ما برای مراقبت از دیگران در بیماری، جشن گرفتن مراسم ها، سرگرم شدن یا سیر کردن اعضای خانواده آشپزی می کنیم و این ارتباط عاطفی عمیقی که تشکیل می شود بی حد و حساب است.

آیا بدغذایی کودکان چاره ای دارد؟

غذای خانگی و گرم، اعضای خانواده را گرد هم می آورد. همچنین تماشای لذت بردن آنها، تمجید از غذا و تشکر کردن از زحماتی که کشیده اید به شما احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس خواهد داد.

 

وضعیت اقتصادی و عاطفی خانواده بهبود پیدا می کند

محققان معتقدند که آشپزی در خانه موجب صرفه جویی در مخارج می شود. در مجموع وضعیت اقتصادی خانواده بهبود پیدا می کند. به این ترتیب فشار مالی که بر روابط وارد می شود کمتر خواهد شد. از آنجایی که یکی از متداول ترین تعارض های موجود در روابط خانوادگی از مشکلات مالی سرچشمه می گیرد، آشپزی در محیط خانه به بهبود روابط عاطفی کمک خواهد کرد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا