توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی عمومی

تفسیر زبان بدن چشم ها در ۱۲ حالت مختلف

خواندن زبان بدن چشم ها را نباید آن قدرها نیز خالی از ریسک بدانیم! زمانی که به چشمان کسی نگاه کرده و سعی می‌کنید چیزی که در ذهن اوست را دریابید، باید این را در نظر بگیرید که وی نیز می‌تواند چشمان شما را دیده و احیانا پیام ضمنی آن را دریابد.

اکثر مردم این مساله عجیب را تجربه کرده‌اند. برای خواندن نگاه کسی، باید به چشمان وی نگاه کنید و قطعا نگاه شما در نگاه شخص مقابل گره خواهد خورد. راه فراری نیست! نمی‌توانیم بدون نگاه کردن به چشمان کسی، به ذهن خوانی وی از روی نگاه بپردازیم.
اما اگر به شناخت زبان بدن چشم‌ ها علاقه‌مند هستید، در ادامه حرکات اساسی چشم‌ها که به واقع زبان بدن آن‌ها هستند را مرور می‌کنیم.

تفسیر زبان بدن چشم ها

۱. مستقیم به روبرو نگاه کردن

وقتی کسی مستقیم به سمت شما نگاه می‌کند، این معمولا نشانه خوبی است. اکثر ما سعی می‌کنیم که با نگاه کردن مستقیم، توجه فرد مقابل را به خود جلب کرده و علاقه خود را بروز دهیم. این نکته را در نظر بگیرید که افراد معمولا وقتی در حال پردازش صحبت‌های شما در ذهن خود هستند، به دوردست‌ها می‌نگرند و انتظار داریم حین مکالمه با شخص مقابل، وی گاهی نگاه خود را از حالت مستقیم نزدیک به دوردست‌ها انتقال دهد.

بنابراین اگر کسی در حال نگاه کردن به شماست و به هیچ وجه چشمان خود را از نگاه مستقیم تکان نمی‌دهد، نمی‌توانیم پیام ضمنی رفتار چشم وی را آن قدرها مثبت بدانیم؛ احتمالا او به صحبت‌های شما توجهی ندارد! به یاد داشته باشید که وقتی فردی در حال دروغ گفتن است، غالبا می‌داند که حرکات چشمش ممکن است راز او را برملا کند، بنابراین مستقیم به چشمان شما نگریسته و نگاه خود را حرکت نمی‌دهد. در حقیقت دروغگوها از این زبان بدن چشم ها برای اثبات صحبت‌های خود استفاده می‌کنند!

زبان بدن چشم ها - مستقیم به روبرو نگاه کردن

۲. به بالا و سمت چپ نگاه کردن

نگاه کردن به بالا در زبان بدن چشم‌ ها، نشان دهنده تفکر شخص است. اگر نگاه به سمت چپ نیز تمایل پیدا کند، احتمالا این فرد در حال پردازش اطلاعات است و یک تجربه در گذشته یا احساسی عاطفی را در ذهن خود حلاجی می‌کند.
اگر در حال صحبت کردن با شخصی در این وضعیت نگاه هستید، احتمالا نشانه خوبی است. بعضی افراد این حالت نگاه را با دروغگویی مرتبط می‌دانند، اما باید گفت که دروغگوها معمولا مستقیم به شما نگاه می‌کنند و نگاه خود را از چشمان طرف مقابل برنمی‌گیرند. به واقع آن‌ها از این تکنیک برای پنهان ساختن دروغ خود استفاده می‌کنند.

معنای به بالا و سمت چپ نگاه کردن

۳. نگاه به سمت چپ

نگاه کردن به سمت چپ، زبان بدن چشم هایی است که معمولا با تلاش برای به خاطر سپردن صدا همراه است. در حال حرف زدن با شخصی هستید و او به سمت چپ نگاه می‌کند؟ خب جای خوشحالی دارد، وی در حال گوش دادن به صحبت‌های شما و به خاطر سپردن آن‌هاست. همین طور ممکن است او به گوش‌های شما نگاه کند، که باز نشانه به خاطر سپردن کلماتی است که ادا می‌کنید.

تفسیر زبان بدن چشم ها در نگاه به سمت چپ

۴. نگاه کردن به سمت راست و بالا

زمانی که شخصی به سمت راست و بالا نگاه می‌کند، احتمالا در حال به یادآوری چیزی یا تجربه‌ای خاص (حال خوشایند یا تلخ) از گذشته است. همین طور این احتمال وجود دارد که این فرد در حال ارزیابی چیزی است که به او می‌گویید و زوایای آن را بررسی می‌کند. اگر در حال صحبت کردن با شخصی هستید که به سمت راست و بالا نگاه می‌کند، معمولا نشانه خوبی است و شما موفق به جلب توجه وی شده‌اید.

نگاه کردن به سمت راست و بالا در زبان بدن چشم ها

۵. به سمت بالا نگاه کردن

اگر کسی در حال نگاه کردن به سمت بالاست، وی در حال فکر کردن عمیق نسبت به چیزی است که شما می‌گویید. اگر در همین حین وی بازوهای خود را بالا برده و دست‌ها را پشت سر گره می‌کند، باز هم نشانه خوبی است. اگر در این میان آهی کشیده و باز به بالا نگاه کرد، احتمالا خداوند را در بهشت صدا زده و از او طلب یاری می‌نماید، که اغلب نشانه یاس و ناامیدی وی از شرایط موجود است. او از هضم مساله موجود ناتوان شده و به کمک نیاز دارد.

زبان بدن چشم ها و نگاه به بالا

۶. به سمت پایین نگاه کردن

نگاه کردن به سمت پایین، بدون آن که به چشمان طرف مقابل نگاه شود، معمولا نشان دهنده فروتنی است. البته ممکن است این شخص که مقابل شما قرار گرفته و به سمت پایین نگاه می‌کند، در حضور شما خیلی راحت نبوده و یا نسبت به چیزی احساس گناه داشته باشد. همین طور نگاه کردن به سمت پایین بدون تلاقی نگاه دو طرف، به معنای عدم علاقه نسبت به طرف مقابل و ترجیح به ترک موقعیت خواهد بود. از طرفی دیگر ممکن است او اطلاعات شما را بی فایده و گوش دادن به صحبت‌هایتان را اتلاف وقت بداند!

تفسیر نگاه به پایین در زبان بدن چشم ها

۷. تماس چشمی طولانی مدت با تغییر حالت مردمک

نگاه طولانی مدت که حین آن مردمک باز شده و دوباره تنگ شود، می‌تواند نشانه ای از علاقه طرف مقابل باشد. وی با تصویر یا شخصی روبرو شده که برایش جذاب و هیجان انگیز است و با نگاه خود، او را به سمت خویش می‌کشاند. به خاطر داشته باشید که یک نگاه خیره و مستقیم کوتاه با باز شدن مردمک چشم‌ها و سپس بازگشت نگاه به وضعیت قبلی و نرمال، حاکی از تعجب و حیرت شخص است. تنگ کردن مردمک چشم‌ها نیز در شرایطی صورت می‌گیرد که فرد در حال بررسی و ارزیابی وضعیت است. او احتمالا در حال آنالیز چیزی است که به وی گفته‌اید و آن را در ذهن خود سبک و سنگین می‌کند تا به زوایای واقعی و حقیقت نهفته در آن پی ببرد. در این شرایط، اگر دروغ گفته باشید؛ ممکن است طرف مقابل در حال پی بردن به آن باشد، پس کمی محتاط‌تر رفتار کنید.

۸. باز کردن چشم‌ها به همراه ابروهای بالا برده

زنانی که چشم‌های خود را بیشتر باز کرده و در ضمن ابروها را بالا می‌برند، در حال خلق چهره‌ای کودکانه یا همان Baby Face هستند. این فرد احتمالا قصد تسخیر قلب مردی را دارد و از این تکنیک برای به دست آوردن احساسات وی استفاده می‌کند. با فعال کردن کودک درون خود توانمندی های زیادی در ارتباطاتتان به دست خواهید آورد.

باز کردن چشم‌ها به همراه ابروهای بالا برده

۹. نگاه‌های منقطع

نگاه‌های منقطع یا همان نگاه هایی که با پلک زدن‌های مداوم همراه است، یک معنای خاص دارد؛ این فرد تحت استرس قرار دارد و از صحبت کردن و معاشرت با شما احساس آرامش نمی‌کند. احتمالا وی در خود ضعف احساس کرده و یا حتی ریسک این وجود دارد که در حال گفتن مطلبی کذب باشد. او از پلک زدن به صورت غیرعادی برای آرام ساختن خود استفاده می‌نماید.

نکته: البته این زمانی مصداق پیدا می‌کند که فرد پیوسته پلک بزند، اما یک پلک زدن همراه با مکث؛ نشان دهنده شگفت زدگی و تعجب فرد است. احتمالا او با واقعه و یا سخنی روبرو شده که برایش ناباورانه بوده و قادر به هضم یکباره آن نیست.

۱۰. چشمک زدن

چشمک زدن عملی آشنا و احتمالا جذاب است. چشمک زدن را می‌توان در دو نوع الگوی مثبت و منفی تعبیر کرد. فردی که چشمک می‌زند، ممکن است این کار را به عنوان نشانه‌ای از دوستی و صمیمیت با شخص مقابل به کار برده و آن را علامتی از تفاهم بداند. از طرفی می‌توان چشمک زدن را نوعی تهدید و بانگ توطئه و بدنیتی نیز قلمداد کرد. به هر صورت چشمک زدن یک نشانه است که بسته به موقعیت افراد نسبت به یکدیگر و شرایطی که در آن قرار دارند، قابل تعبیر و نشانه‌یابی است.

تفسیر چشمک در زبان بدن چشم ها

۱۱. بسته نگاه داشتن چشم

زمانی که با شخصی در حال صحبت کردن هستید و او چشمان خود را می‌بندد؛ متاسفانه احتمالا با این عمل می‌خواهد به شما بگوید که علاقه‌ای به دیدن شما و گوش دادن به صحبت‌هایتان ندارد.
اگر از او درخواستی دارید و حین صحبت‌های خود در حال انتقال آن درخواست هستید؛ احتمال دارد که وی با بسته نگاه داشتن چشم‌هایش، سعی در آنالیز آن داشته و نمی‌خواهد با دیدن چهره شما، تحت تاثیر احساسات تصمیم گیری کند.

۱۲. تفسیر خیره شدن در زبان بدن چشم ها

خیره شدن یک فرد به شیء یا شخص، نشان دهنده دقت و توجه وی به آن موضوع است. البته این خیره شدن می‌تواند علاقه‌مندی را نیز نشان دهد. اما توجه داشته باشید که خیره شدن بدون تمرکز چشم‌ها، کاملا مفهوم دیگری دارد. حتما مواردی را در مورد خود یا دیگران مشاهده کرده‌اید که بدون توجه واقعی به موضوع، به آن خیره شده و ذهن و خیال در جای دیگری پر می‌کشد. در این حالت چشمان فرد بدون اراده روی نقطه‌ای ثابت مانده و ذهن در حال پردازش موضوع دیگری است. معمولا این افراد صدای اطرافیان خود را نیز نشنیده و در افکار شخصی خود غوطه‌ور هستند.

البته گاهی نیز فرد در حالی که به صحبت‌های شما گوش می‌دهد، بی‌اراده به نقطه‌ای بی‌ربط خیره می‌ماند؛ این نیز نشان دهنده فعالیت مغزی و درگیر بودن ذهن وی است.

زبان بدن چشم ها

سخن آخر

شما معمولا از چه نوع حالت چشمی برای برقراری ارتباط با سایرین استفاده می‌کنید؟ چه نوع رفتارها و زبان چشمی دیگر را می‌‌شناسید که در لیست بالا جای نگرفته است؟ آن‌ها را در قسمت نظریات با دیگر خوانندگان مجله اینترنتی انگیزه در میان بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا