توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
کتاب مذهبی

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 (در فوائد دعا برای حضرت قائم عج) در چهار نسخه

مکیال‌ المکارم (به عربی: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم) کتابی است که سید محمد تقی موسوی اصفهانی معروف به فقیه احمد آبادی به عربی نوشت و ترجمه شده و چندین بار تجدید چاپ شده‌ است. …

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 (در فوائد دعا برای حضرت قائم عج)

دانلود کتاب مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (در فوائد دعا برای حضرت قائم عج)

» کتابی که به دستور امام زمان (عج) تالیف شد «

نویسنده : آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی

ترجمه : سید مهدی حائری قزوینی

موضوع : این کتاب در مورد فوائد دعا کردن شیعیان برای فرج امام دوازدهم نوشته شده است.

ارائه شده در چهار نسخه اندروید ، جاوا ، Pdf و نسخه آنلاین

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 (در فوائد دعا برای حضرت قائم عج)

مکیال‌ المکارم (به عربی: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم) کتابی است که سید محمد تقی موسوی اصفهانی معروف به فقیه احمد آبادی به عربی نوشت و ترجمه شده و چندین بار تجدید چاپ شده‌ است. …

مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» است و نام کتابی است که به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) نوشته شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است.

نویسنده‌ ی این کتاب گرانقدر، «سید محمد تقی موسوی اصفهانی» ماجرای نوشتن مکیال المکارم را چنین تعریف می‌ کند:

«…تا این که کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دل شکسته‌ ام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روح انگیز چنین فرمود: «این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم.» همچون تشنه‌ ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم…»

او در ادامه تعریف می‌ کند که به دلیل مشکلات زندگی تا مدتی نمی‌ تواند کتاب را بنویسد تا اینکه در سفر حج، مبتلا به وبا می‌ شود و با خدا عهد می‌ بندد که اگر خوب شود، کتاب را به اتمام برساند. پس از اتمام سفر و رهایی از بند بیماری، کتاب مکیال المکارم را نوشت و به قول خودش این کتاب: «همچون بهشتی بالا بلند و عالی مرتبه است و ثمراتش در دسترس و نزدیک به فهم، هیچ سخن بیهوده ای از آن نشنوی، در آن چشمه ها (ی علم و معرفت) جاری است.»

و به راستی، هیچ کتابی همچون مکیال المکارم، شما را با وظایف و حقوق بنده نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) آشنا نمی‌ کند. از طرف دیگر، الطاف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نسبت به بندگان در کتاب به طور مفصل بیان شده است که باعث می‌ شود وقتی آن را می‌ خوانید احساس کنید این کتاب زنده است و نفس می‌ کشد. احساس می‌ کنید برگ برگش آنقدر برایتان مهم است که می‌ خواهید همیشه آن را دسترس داشته باشید و هر از چند گاهی نگاهی به خطوط نورانی‌ اش بیندازید.

ترجمه‌ ی این کتاب در دو جلد منتشر شده است و تعداد باب های کتاب مکیال المکارم، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است:

1- شناختن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)،
2- اثبات امامت ایشان،
3- قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما،
4- لزوم دعای ما برای امام،
5- نتایج دعا برای فرج،
6- بهترین اوقات دعا،
7- چگونگی دعا برای فرج و
8- تکالیف منتظران.

این کتاب از جمله کتب مفید و ضرورhttps://sirafiha.ir/54394/%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%a8-%d9%be%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%af%db%8c%d8%af/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%da%a9%db%8c%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%85-%d8%ac%d9%84%d8%af-1-%d9%88-2-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d9%88%d8%a7-2/ی برای هر شیعه محسوب می‌ شود و خواندن این کتاب برای تمامی شیعیان منتظر توصیه می‌ شود.

جهت مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود در ادامه با ما همراه باشید …

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 (در فوائد دعا برای حضرت قائم عج)

معرفی اجمالی :

آیت‌ الله سید محمد‌ تقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمد آبادی فرزند سید عبدالرزاق از علمای بزرگ اصفهان و مولف کتاب ارزشمند “مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم” است.

از مقدمه‌ ای که مرحوم سید محمد تقی بر مکیال نوشته، چنین بر می‌ آید که از شدت عشق و علاقه ای که به حضرت حجت (عج) داشته، شبی آن حضرت را در خواب می‌ بیند. امام (ع) تألیف کتاب مکیال المکارم را به وی توصیه و تأکید می‌ فرماید و حتی نام آن را نیز «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» تعیین می‌ کند.

مؤلّف کتاب مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم بسیاری از مطالب مربوط به عقیده مهدویت و موضوع حضرت حجّت علیه آلاف الصلاه والسلام را تحت عنوان:

«دعا برای آن حضرت و تضرّع به درگاه الهی برای حفظ وجود شریفش از ناملایمات و آفات» مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب هشت بخش دارد:

• 1. وجوب شناخت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ؛

• 2. امام زمان ما حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛

• 3. بخشی ازحقوق‏ امام ‏مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر ما؛

• 4. ویژگی‌‏ های حضرت که مستوجب دعای مردم در حق او است؛

• 5. فواید دعا برای فرج صاحب الزّمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ؛

• 6. اوقات و حالاتی که در آنها دعا برای حضرت و تعجیل فرج تأکید شده است؛

• 7. چگونگی دعا برای تعجیل فرج و پاره ‏ای از دعاهای مأثور؛

• 8. در بقیه اموری که سبب قرب به حضرت می‌ ‏شود و حضرت را خوشحال می‌ ‏کند و نزد او پر ارزش است.

در بخشی از این کتاب شریف به قلم مؤلف آمده است:

بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت: انتظار فرج آن بزرگوار و دعا کردن برای تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودی آن جناب و مقرّب شدن در آستان او است.

در باب هشتم کتاب «ابواب الجنّات فی آداب الجمعات» هشتاد و چند فایده از فواید دنیوی و اخروی دعا کردن برای فرج آن حضرت – صلوات اللَّه علیه – را ذکر کرده‏‌ ام.

سبب تألیف کتاب:

سپس به فکر افتادم کتاب جداگانه ‏‌ای در این باره بنگارم که آن فواید را دربر گیرد، و به سبک جالبی آن را به رشته تحریر در آورم. ولی حوادث زمان و رویدادهای دوران و ناراحتی ‏های پی در پی، مانع از انجام این کار می‏شد. تا این‏که کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دلِ شکسته ‏ام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روح ‏انگیز چنین فرمود:

این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم»

همچون تشنه ‏‌ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم ولی توفیق یاری ‏ام نکرد، تا این‏که در سال گذشته (1330 ه.ق) به مکّه معظّمه سفر کردم و چون آنجا وبا گرفتم با خداوند – عزّوجلّ – عهد بستم که هرگاه مرا از مهلکه نجات دهد و بازگشتم را به سوی وطن آسان گرداند، تألیف این کتاب را شروع نمایم؛ پس خداوند بر من منت نهاد و مرا به سلامت به وطن بازگرداند؛ همچنان‏که همیشه مواهب و الطافش شامل حال من بوده است، پس به تألیف اقدام نمودم تا به عهدی که با خداوند بسته بودم، عمل کرده باشم…

اینک کتابی برگیر که همچون بهشتی بالا بلند و عالی مرتبه است و ثمراتش در دسترس و نزدیک به فهم، هیچ سخن بیهوده‏‌ ای از آن نشنوی، در آن چشمه‏‌ ها جاری است. هشت باب دارد، تا مایه تذکّری برای شما قرارش دهیم و البته گوش شنوای هوشمندان آن را خواهد شنید.


آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی

شرح حال و زندگینامه مولف، چگونگی تالیف کتاب و معرفی بخش های آن :

مؤلف کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عج)» مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی فرزند سید عبدالرزاق از علمای بزرگ اصفهان است. وی سال 1301ق در اصفهان به دنیا آمد. مقدمات علوم اسلامی را نخست نزد پدر و پسر عمه اش سید میرزا اسدالله و سید محمود حسینی گلشادی اصفهانی آموخت. سطوح عالی را نیز از محضر سیدابوالقاسم دهکردی و شیخ عبدالکریم گزی و حاج آقا منیرالدین بروجردی، حاج میرزا بدیع درب امامی و آقا محمد کاشانی استفاده کرد و از بعضی از آنها اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرد.[1]

او علاوه بر کتاب مکیال، کتب دیگری از جمله: تذکره الطالبین فی ترجمه آداب المتعلمین، ابواب الجنات فی آداب الجمعات، بساتین الجنان فی المعانی و البیان، آداب صلاه اللیله وظیفه الانام فی زمن غیبه الامام، سراج القبور، توضیح الشواهد، ترغیب الطلاب، انیس المتأدبین، کتاب المنابر، محاسن الادیب فی دقایق الاعاریب و دیوان اشعار دارد و در شعر به تقی یا شرعی زاده تخلص می کند.[2]

از مقدمه ای که مرحوم سید محمد تقی بر مکیال نوشته، چنین بر می آید که از شدت عشق و علاقه ای که به حضرت حجت (عج) داشته، شبی آن حضرت را در خواب می بیند. امام (ع) تألیف این کتاب را به وی توصیه و تأکید می فرماید و حتی نام آن را نیز «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» تعیین می کند. سید از خواب بیدار می شود، ولی توفیقی برای تألیف آن برایش حاصل نمی شود. تا اینکه در سال 1330ق عازم سفر حج شد. در این سفر بسیاری از حاجیان گرفتار مرض وبا شدند و از دنیا رفتند. آیت الله سید محمد تقی با خدای خویش عهد بست اگر از این سفر سالم برگردد، کتابی را درباره حضرت ولی عصر (عج) به رشته تألیف درآورد.[3] چون از سفر برگشت، به عهد خود وفا کرد و کتاب مکیال المکارم را که حاوی موضوعات مهم در شناخت امام زمان و وظایف شیعیان در قبال آن حضرت است، به رشته تحریر درآورد.

این کتاب ارزشمند دارای هشت بخش مهم است که درآن مؤلف ژرف اندیش با استناد به آیات و روایات متعدد، موضوعات بسیار اساسی و سرنوشت سازی را که اغلب جنبه کاربردی است و مورد ابتلای شیعیان و مسلمانان می باشد، مورد کاوش و دقت نظر و تأکید قرار داده است.

در بخش اول به موضوع وجوب شناخت امام زمان (عج) از دیدگاه عقل و نقل می پردازد.

بخش دوم کتاب اختصاص به اثبات وجود حضرت حجت (عج) دارد که خود شامل سه فصل جداگانه می شود و هر کدام با استناد به آیات و روایات و معجزات و کرامات، ابحاث گران سنگی را تقدیم حضور خوانندگان می کند.

بخش سوم در بیان پاره ای از حقوق و توجهات آن حضرت بر شیعیان است که به صورت مختصر و مفید ارائه شده است.

بخش چهارم که از بخش های مهم و مفصل کتاب به شمار می آید، اختصاص به توضیح درجات و ویژگی های آن حضرت دارد که سبب دعای ما شیعیان به آن امام غایب می گردد. جالب اینکه این درجات و خصوصیات به طرز ابتکاری و به ترتیب حروف الفبا تنظیم و از حرف الف آغاز شده و در حرف ی پایان پذیرفته است.

مثلاً در حرف «شین» موضوعاتی از قبیل: شجاعت، شفاعت، شهادت و شرافت آن حضرت و در حرف «غین» غیبت، غربت آن حضرت و غلبه و پیروزی و غنا و بی نیازی مؤمنان به برکت ظهور آن حضرت با استناد به آیات و روایات، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم نیز که از فصول مفصل کتاب به شمار می آید، به ثمرات و پیامدهای گوارای دعا برای فرج حضرت حجت (عج) اختصاص یافته است و مؤلف محقق در این بخش نیز با استناد به آیات و روایات، بحث های جذاب و جالبی را برای خوانندگان ارائه می دهد و بدین ترتیب، جلد اول کتاب مکیال المکارم به پایان می رسد.

جلد دوم کتاب با بخش ششم آغاز می شود. در این بخش مؤلف کتاب با تحقیق فراگیر خود که از میان آیات و روایات استخراج کرده، به پنجاه زمان و هشت مکان مشخص اشاره می کند که دعا برای آن حضرت در این زمان ها و مکان ها مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است؛ از جمله زمان ها: بعد از نماز های واجب، در حال سجده، روز پنجشنبه، شب جمعه، در خطبه نماز جمعه، شب و روز نیمه شعبان، هنگام غم و اندوه، بعد از ذکر مصیبت امام حسین (ع)، روز غدیر، روز عرفه، روز عاشورا، روز عید نوروز، روز دحوالارض، و …، و از جمله مکان ها: مسجد الحرام، عرفات، سرداب، حرم سید الشهدا (ع)، حرم امیرمؤمنان و سایر ائمه اطهار (ع) است.

بخش هفتم، به چگونگی دعا برای تعجیل ظهور امام مهدی (عج) اختصاص دارد. این بخش از سه مقصد تشکیل یافته است. در مقصد اول، مؤلف کتاب در ضمن بیست تذکر، به آداب کلی دعا می پردازد. آنگاه در مقصد دوم با مطرح کردن بیست تذکر دیگر، به چگونگی دعا برای تعجیل به صورت آشکار یا به کنایه بسنده می کند و در نهایت در مقصد سوم، دعاهایی را که در این مورد از جانب امامان معصوم (ع) نقل شده است (با توضیح و دفع اشکال از بعضی از آنها)، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

بخش هشتم که آخرین بخش کتاب است، در تبیین وظایف و تکالیف بندگان به خصوص شیعیان و مسلمانان در برابر ساحت مقدس حضرت حجت، امام مهدی (عج) است. در این بخش باز با استناد به آیات و روایات متعدد که حکایت از اشراف و تبحر مؤلف به کتب روایی و حدیثی دارد، تعداد هشتاد وظیفه مورد دقت و تأمل قرار گرفته است که از جمله آن می توان به موضوعاتی مانند: شناخت صفات و آداب و خصوصیات امام، رعایت ادب در مورد ایشان، انتظار فرج، اظهار اشتیاق به دیدار، درخواست معرفت آن حضرت، هدیه نماز مخصوص، اهتمام به یاری آن حضرت، صله دادن برای امام، خشوع در هنگام یادآوری، تهذیب نفس، تأسی به اخلاق و اعمال امام، حفظ زبان از اغیار، تکذیب مدعیان نیابت خاصه و … در آن اشاره کرد.

این کتاب گران سنگ در نوع خود کم نظیر است و از ابتکار عمل و نوآوری مؤلف حکایت دارد و به همین سبب مورد استقبال رجال علمی، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته است.

در انتهای کتاب بنابر نوشته آقای سید محمد موسوی اصفهانی، فرزند مؤلف، مرحوم مؤلف در آخر عمر شریف خویش، قصد داشت خاتمه ای بر این کتاب اضافه کند، ولی با کمال تاسف اجل مهلت نداد[4] و او در ماه رجب 1348ق برای زیارت عتبات عالیات عازم عراق شد. ماه شعبان به اصفهان بازگشت. بی درنگ کسالت بر وی عارض شد و در بستر بیماری افتاد، تا اینکه در 25 رمضان همان سال چشم از جهان فروبست و در قبرستان تخت فولاد اصفهان جنب مقبره پدر اندیشمندش آرام گرفت.[5]

آرامگاه آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی - صاحب مکیال

آرامگاه آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی - صاحب مکیال

1 . شرح حال وی در مقدمه ترجمه مکیال المکارم، به قلم سید محمد علی روضاتی، ص 16 17.

2 . همان، ص19.

3 . همان، مقدمه مؤلف، ص26.

4 . مکیال المکارم، ج2، ص489.

5 . همان، ج1، ص32.


بخشی از کتاب مکیال المکارم (جلد دوم)

» وظایف منتظران در عصر غیبت «

در این کتاب گران سنگ 80 وظیفه و تکلیف ما نسبت به حضرت مهدی در عصر غیبت بیان شده است که به شرح زیر است:

1. تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی‌ های آن حضرت

2. رعایت ادب نسبت به او

3. اظهار محبت نسبت به آن حضرت به طور خاص

4. محبوب نمودن او در میان مردم

5. انتظار فرج و ظهور آن حضرت

6. اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار

7. ذکر مناقب و فضائل آن حضرت علیه السلام

8. اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت

9. حضور در مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت

10. تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت

11. سرودن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت

12. خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت

13. قیام به هنگام یاد شدن نام و یا القاب آن حضرت

14. گریستن بر فراق آن حضرت

15. گریاندن بر فراق آن حضرت

16. خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت

17. درخواست معرفت امام عصر علیه السلام از خداوند عزوجل

18. تداوم درخواست معرفت آن حضرت

19. مداوت به خواندن دعای غریق (یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)

20. دعا در زمان غیبت آن حضرت

21. شناختن علامت‌ های ظهور آن حضرت

22. تسلیم بودن و عجله نکردن

23. صدقه دادن به نیابت آن حضرت

24. صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت

25. رفتن به حج به نیابت آن حضرت

26. فرستادن نایب که از طرف آن حضرت حج کند

27. طواف بیت الله الحرام به نیابت آن حضرت

28. نایب ساختن دیگری تا از طرف آن حضرت طواف نماید

29. زیارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومین (علیهم السلام) به نیابت از مولایمان

30. استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت علیه السلام

31. سعی در خدمت کردن به آن حضرت

32. اهتمام ورزیدن به یاری آن حضرت

33. تصمیم قلبی بر یاری کردن آن حضرت در زمان حضور و ظهور او

34. تجدید بیعت با آن حضرت علیه السلام بعد از فرایض همه روزه و هر جمعه

35. صله آن حضرت علیه السلام به وسیله مال

36. صله شیعیان و دوستان صالح امامان علیهم السلام به وسیله مال

37. خوشحال کردن مؤمنین

38. خیرخواهی برای آن حضرت علیه السلام

39. زیارت کردن آن حضرت علیه السلام

40. دیدار مؤمنین صالح و سلام کردن بر آنان

41. درود فرستادن بر آن حضرت علیه السلام

42. هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت علیه السلام

43. هدیه نماز مخصوص

44. نماز هدیه به آن حضرت به گونه مخصوص در وقت معین

45. اهداء قرائت قرآن به آن حضرت

46. توسل و طلب شفاعت از خداوند به وسیله آن حضرت

47. دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت به آن حضرت

48. دعوت کردن مردم به آن حضرت

49. رعایت حقوق آن حضرت و مواظبت بر ادای آنها و رعایت وظایف نسبت به آن بزرگوار

50. خشوع دل هنگام یاد آن حضرت

51. عالم باید عملش را آشکار سازد

52. تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار

53. صبر کردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنت‌ها

54. درخواست صبر از خدای تعالی

55. سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت آن حضرت

56. پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت علیه السلام در آنجا مورد تمسخر باشد

57. تظاهر با ستمگران و اهل باطل

58. ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن

59. تهذیب نفس

60. اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت

61. موفق شدن بر توبه واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها

62. پیوسته به یاد آن حضرت بودن

63. به آداب آن حضرت عمل نمودن

64. دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسیان یاد آن حضرت علیه السلام

65. اینکه بدنت نسبت به آن حضرت خاشع باشد

66. مقدم دانستن خواسته آن حضرت بر خواسته خود

67. احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت (مانند سادات علوی و علمای دینی)

68. بزرگ داشتن اماکنی که به قدوم آن حضرت علیه السلام زینت یافته‌اند

69. وقت ظهور را تعیین نکردن

70. تکذیب و دروغ شمردن وقت گذاران ظهور

71. تکذیب کردن مدعیان نیابت خاصه آن حضرت علیه السلام در زمان غیبت

72. درخواست دیدار آن حضرت با عافیت و ایمان

73. اقتدا و تأسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت

74. حفظ زبان از یاد غیر خدا و مانند آن

75. خواندن نماز آن حضرت

76. گریستن در مصیبت مولایمان شهید مظلوم حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام

77. زیارت قبر مولایمان آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

78. بسیار لعنت کردن بر بنی امیه در آشکار و پنهان

79. اهتمام و همت کردن در ادای حقوق برادران دینی

80. مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن حضرت (منظور آماده باش بودن)

برگرفته از کتاب گرانسنگ “مکیال المکارم” تالیف مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (جلد دوم)

منبع: besuyezohur.ir


لینک های دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 حجم کل : 10.0 مگابایت

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 تعداد صفحات : 610 صفحه

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 نسخه PDF با لینک مستقیم

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 حجم: 7.18 مگابایت

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 نسخه اندروید با لینک مستقیم

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 حجم: 1.43 مگابایت

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 نسخه جاوا با لینک مستقیم

دانلود کتاب مکیال المکارم جلد 1 و 2 حجم: 1.38 مگابایت

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا