توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسی

۱۰ راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟

حسادت از جمله ویژگی‌هایی است که تأثیرات منفی بسیاری بر خود فرد و همچنین کسانی می‌گذارد که مورد حسادت قرار می‌گیرند.

 

حسادت از جمله ویژگی‌هایی است که تأثیرات منفی بسیاری بر خود فرد و همچنین کسانی می‌گذارد که مورد حسادت قرار می‌گیرند. در برخی شرایط نیز افراد، حسادت نسبت به همسر خود را نشانه‌ای بر میزان علاقه خودشان نسبت به او می‌دانند. حال آن که این دسته از ویژگی‌های منفی ممکن است به تدریج منجر به از هم پاشیدن روابط دو طرف شود. حالا سوال اینجاست که چگونه حسود نباشیم؟ در این مقاله ۱۰ روش کاربردی به منظور دوری از حسادت را بررسی می‌کنیم.

چگونه حسود نباشیم؟

۱. حسادت خود را بپذیرید

از جمله نکات ضروری به منظور دوری از حسادت این است که در درجه اول این ویژگی منفی خود را بپذیرید. در واقع، برای درمان حسادت خود نباید برانگیخته شدن چنین احساسی را تقصیر دیگران بدانید. در حقیقت، برخی افراد ایجاد حس حسادت در خود را ناشی از رفتارهای اطرافیان می‌دانند! حال آن که ویژگی حسادت در افراد مختلف ناشی از افکارشان بوده و به منزله واکنشی به دستاوردها یا موقعیت‌های دیگران است. بنابراین با پذیرش احساس حسادت خود، می‌توانید آن را بخشی از نقاط ضعف خود دانسته و در جهت رفع چنین خصوصیتی اقدام کنید.

۲. بپذیرید که با دوست داشتن برخی آدم‌ها ممکن است صدمه ببینید

به طور معمول، وارد شدن در روابط عاشقانه تا حدودی ریسک آسیب‌زایی داشته و در چنین روابطی ممکن است که دچار شکست‌های عاطفی شوید. همچنین برخی افراد نیز یکسری اختلالات خود انتقادی از دوران گذشته زندگی خود به همراه دارند که این موضوع منجر به تشدید آسیب‌ها در چنین روابطی خواهد شد. در چنین شرایطی، طرد شدن از سوی طرف مقابل احتمال ایجاد احساس حسادت و ناامنی در افراد را بالا برده و موجب برانگیخته شدن احساسات قدیمی گذشته در آنان می‌شود.

البته باید توجه داشت که طرد شدن از جانب فرد مقابل ممکن است صدمات کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد. این در حالی است که اختلالات درونی همچون خود انتقادی در افراد موجب می‌شود تا احساس حسادت و سایر احساسات ناخوشایند آنان از دوران گذشته با شدت بیشتری برانگیخته شوند.

۳. خود را بشناسید

برای مقابله با حسادت نیاز است تا در ابتدا خودتان را بشناسید. به عبارتی، تنها در این صورت است که می‌توانید بی‌ارزش بودن حسادت را در خود و دیگران تشخیص دهید. همچنین بدون خودآگاهی ممکن است گمان کنید که چنین احساساتی در شما موقت بوده یا در بهترین حالت رفع شده‌اند؛ در حالی که چنین نیست و در صورت مواجهه با ویژگی‌های خوب دیگران به جای تمرکز روی بهبود نقاط قوتتان، زمان خود را صرف حسادت و تنفر از دیگران می‌کنید.

در چنین شرایطی، با مقایسه خود با دیگران همواره احساس حسادت داشته و به تدریج اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید؛ چرا که گمان می‌کنید اطرافیانتان از شما بهتر هستند. حال آن که با تمرکز بر شناخت خود می‌توانید پیشرفت‌های هر چند کوچکتان را دیده و به دنبال بهبود هر چه بیشتر آن‌ها باشید.

دوری از حسادت

۴. قدر خود را بدانید

قدردانی از دیگران و تمجید آنان خوب است اما به شرطی که تمجید از خود را فراموش نکنید. همان‌طور که اشاره شد، مقایسه مداوم خود با دیگران موجب می‌شود تا احساس ناامنی و افسردگی داشته باشید؛ چرا که همواره کسانی هستند که از شما بهتر باشند.

برای مثال، هنگامی که دوست خود را می‌بینید که در حرفه کاری یا ورزشی خود موفق است، به وی حسادت می‌کنید. این در حالی است که نیاز است تا در چنین شرایطی نقاط قوت و قدرت خود را به یاد داشته و قدردان مهارت‌های خودتان باشید. بنابراین به مهارت‌های خود افتخار کنید که در این شرایط دوست داشتن خودتان موجب می‌شود تا احساس بهتری نسبت به سایرین داشته باشید.

۵. گذشته را رها کنید

به احتمال زیاد همه ما در گذشته برخی اتفاقات ناخوشایند را تجربه کرده‌ایم. برخی از این اتفاقات منجر به شکل‌گیری حس حسادت در ما می‌شوند. با این حال، برای رهایی از چنین احساسی نیاز است تا گذشته و تمام احساسات ناخوشایند مرتبط با آن را رها کنید.

دوری از حسادت

۶. راه‌های کنترل خشم و نارضایتی را یاد بگیرید

آیا جزو افرادی هستید که کینه و خشم ناشی از رفتارهای نادرست افراد را همواره در خود نگه می‌دارید؟ آیا اجازه می‌دهید که اتفاقات چندین سال گذشته آزارتان دهند؟ پاسخ به چنین سؤالاتی زمینه‌ساز تلاش برای رهایی از احساسات منفی گذشته هستند. در واقع، زندگی با احساساتی همچون خشم، کینه و نفرت از افراد مختلف نمی‌توانند موجب تغییر گذشته شوند، بلکه صرفاً مانع پیشرفت و تلاش برای بهبود اوضاع خواهند شد.

به عبارت بهتر، عدم تلاش برای رهایی از خشم و کینه زمان‌های گذشته موجب می‌شود تا چنین احساساتی به بخشی از شخصیتتان تبدیل شوند و در نتیجه، در برخورد با سایر شرایط مشابه نیز رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشید. حال آن که تلاش برای رهایی گذشته موجب می‌شود تا کنترل بیشتری روی احساسات خود داشته باشید. در واقع، با تشخیص احساسات مختلف در خودتان به راحتی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با ۸ روش مدیریت احساسات آشنا شوید.

۷. احساسات منفی خود را با احساساتی متعالی جایگزین کنید

از جمله دیگر راه‌های دوری از حسادت این است که احساس حسادتتان را به منظور تأمین منافع شخصی خود به کار بگیرید! به عبارت بهتر، مشکلات احتمالی را شناسایی کنید، روی نحوه رفع آن‌ها تمرکز کرده و برای بهبود اوضاع به وجود آمده تلاش کنید.

برای مثال، هنگامی که به دستاوردهای کسی حسادت می‌کنید، به این موضوع بیندیشید فکر کردن به موفقیت‌های یک فرد و ناراحتی برای این مسئله نه تنها دستاوردی برایتان ندارد، بلکه امکان تلاش برای پیشرفت را از شما می‌گیرد. در چنین شرایطی، به راحتی می‌توانید احساسات منفی خود را کنار گذاشته و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.

دوری از حسادت

۸. به همسر خود بگویید که به او اعتماد دارید

اگر نمی‌توانید به همسر خود اعتماد کنید، باید چنین رابطه‌ای را رها کنید! فراموش نکنید ایجاد اعتماد متقابل بین دو طرف حائز اهمیت بوده و نیاز به صرف زمان دارد. در همین راستا، برای دوری از حسادت در رابطه خود باید این واقعیت را بپذیرید که همسرتان در زندگی با شما به احتمال زیاد به سمت افراد بسیاری جذب خواهد شد؛ اما زندگی با شما را به همه آن‌ها ترجیح خواهد داد!

در چنین شرایطی، می‌توانید از حسادت‌های عاشقانه دوری کرده، همسر خود را به دلیل رفتارهای نادرست آزار ندهید و به یکدیگر اعتماد بیشتری داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر عشق و احترامی واقعی به همسر خود بدهید، دیگر جایی برای رفتارهای حسادت آمیز و احساس ناامنی نخواهید داشت.

دوری از حسادت

۹. واکنش‌های از روی حسادت نداشته باشید

بروز احساس حسادت در روابط مختلف طبیعی است؛ به خصوص اگر طرف مقابل زمینه‌ساز بروز چنین احساساتی باشد. با این وجود نشان دادن واکنش‌هایی بر پایه حسادت‌ها و قضاوت کردن طرف مقابل بر اساس آن‌ها نادرست است.

هنگام بروز حسادت سعی کنید تا ریشه چنین احساسی را در خود پیدا کنید. در ادامه با طرف مقابل خود گفتگو کرده و دلیل حسادت خود را با او در میان بگذارید تا به کمک یکدیگر مشکلات احتمالی به وجود آمده را رفع کنید.

۱۰. به تنهایی خوشحال بودن را یاد بگیرید

به طور معمول، داشتن اعتمادبه‌نفس کافی و آگاهی از ارزش‌های خود موجب می‌شود تا کمتر به دیگران حسادت کنید؛ بنابراین سعی کنید تا راه‌های دوست داشتن و اهمیت دادن به خودتان را یاد گرفته و به نقاط قوتتان فکر کنید. در چنین شرایطی، به جای حسادت به اطرافیان، زمان خود را صرف رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت خودتان می‌کنید. به علاوه، کسانی که به اندازه کافی خودشان را دوست داشته باشد، می‌توانند روابط مناسب‌تری با دیگران برقرار کنند.

دوری از حسادت

جمع‌بندی

در این مقاله، ۱۰ راه مؤثر به منظور دوری از حسادت را برشمردیم و گفتیم که چگونه با خودآگاهی، تلاش برای رهایی از احساسات منفی و دوست داشتن خودمان می‌توانیم از رفتارهای حسادت آمیز اجتناب کنیم. بنابراین با مطالعه و به‌کارگیری چنین راه‌کارهایی می‌توانید از حسادت نسبت به دیگران دوری کرده و به دنبال پیشرفت خود باشید. گاهی ممکن است حسادتی در وجود شما نباشد اما به اشتباه تصور کنید که چنین مشکلی وجود دارد؛ به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم تست روانشناسی حسادت را انجام دهید و به نتیجه قطعی برسید. در پایان، اگر نظر یا پیشنهادی در مورد راه‌های دوری از حسادت دارید یا تجربه برخورد با افراد حسود را داشته‌اید، آن را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

Source link

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا