توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزش

تغییرات بنیادی در سیستم آموزشی‌ فنلاند

فنلاند، یکی‌ از پیشروترین کشورها در رابطه با سیستم آموزشی‌، در آغاز روند تغییر بنیادی در سیستم آموزشی‌ مدرن قرار دارد.

فنلاند، یکی‌ از پیشروترین کشورها در رابطه با سیستم آموزشی‌، در آغاز روند تغییر بنیادی در سیستم آموزشی‌ مدرن قرار دارد. بنا است که در این کشور تا سال ۲۰۲۰ و در چند مرحله، آموزش مجزای دروس حذف و بجای آن آموزش بر اساس موضوع  یا پدیده‌های گسترده جایگزین شود، و از این طریق موضوعیت سوالاتی چون یاد گیری این درس به چه درد من میخورد از میان برداشته شود.

این تغییرات دقیقا به چه معنی‌ است؟ به طور کلی‌، بجای یک ساعت جغرافی و پس از آن تاریخ، دانش آموزان دو ساعت کلاس آموزشی‌ دارند که در بر گیرنده زبان،اقتصاد، تاریخ و جغرافی کشور یا قاره یی خواهد بود که موضوع درس روز میباشد.یا دانش آموزانی که رشته‌های خدماتی را دنبال میکنند،شاید بهتر است ارائه خدمات در کافه را آموزش ببینند، که در بر گیرنده دروسی چون ریاضی‌، زبان و مهارتهای ارتباطی‌ می‌باشد.با این روش کار، دانش آموزان همه موارد مهم تئوری را یاد میگیرند و آگاهیشان راجع به موضوعات درسی‌ در چار چوب عملی‌ شکل می‌گیرد،که در واقع بسیار جالب به نظر می‌رسد.

به گفته مدیر اداره پیشرفت هلسینکی آنچه که در این دوره نیاز داریم روشی‌ آموزشی است که افراد را برای زندگی‌ کاری آماده می‌سازد .جوانان امروزه از کامپیوترهای پیشرفته استفاده میکنند.در گذشته با نکها کارمندان زیادی در استخدام داشتند تا اعداد و ارقام را مرتب کنند. از اینرو لازم است که در سیستم آموزشی‌ تغییراتی ایجاد شود که مناسب صنعت و جامعه مدرن باشد.
سیستم جدید ،تغییرات در روش یاد گیری را نیز تشویق می‌کند، همچون حل مسائل یا مشکلات به کمک اینترنت،یا در قالب همکاری گروههای کوچک،و در نهایت یاری رسانی به دانش آموزان به توسعه‌ مهارت‌های کاری.ما به تجدید نظر در سیستم آموزشی‌ و طراحی مجدد آن احتیاج داریم، تا از این طریق فرزندانمان را به مهارت‌هایی‌ مسلح کنیم که نیاز امروز و فردای جامعه میباشند.
مدارسی وجود دارند که به روش قدیمی‌ و با نیّت سود دهی‌ در قرن ۱۹ تدریس میکنند، اما نیازهای امروز ما تغییر کرده و ما به چیزی احتیاج داریم که مناسب قرن ۲۱ باشد.

جابجایی دروس مجزا از دو سال پیش بطور مرحله یی برای گروه سنی‌ ۱۶ سال در هلسینکی پیاده شده و تا به اینجا نزدیک به ۷۰ درصد معلمان در شهرها به روش کار با آموزش  جدید تحصیلی مسلح شده‌اند.
نتایج اولیه نشان می‌دهد که دانش آموزان از هم اکنون از ثمرات این تغییرات بهر مند شده‌اند.گزارش تحقیقاتی‌ مستقلی با کنکاش در عملکرد دانش آموزان از پیشرفت در نتایج پروسه تحصیلی‌ از زمان شروع اجرای سیستم جدید خبر می‌دهد.از مطالب ارائه شده راجع به سیستم جدید چنین بر میاید که بناست تا سال ۲۰۲۰ سیستم جدید در سراسر فنلاند پیاده شود.

البته اعتراضاتی از سوی معلمانی که تمام عمرشان را در راه کسب تخصص رشته خاصی‌ صرف کرده‌اند ، وجود دارد.اما برنامه کار جدید بر این عقیده است که همکاری معلمان با پیش زمینه‌های مختلف با هدف پوشش موضوعات جدید درسی‌ نتیجتاً مهارت جدیدی را در رزومه معلمان اضافه و پرداخت دستمزد مناسب انگیزه مشارکت را ایجاد خواهد کرد.

فنلاند تا به حال یکی‌ از بهترین سیستمهای اموزشی در جهان را دارا بوده، و مرتبا در صدر لیست مسابقات معتبر بین‌ المللی در رشته‌های ریاضی،علوم‌ و خواندن قرار گرفته، این تغییرات احتمالا کمکی‌ خواهد بود در حفظ این جایگاه.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا