توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مذهبی

حکم شرعی بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین اولین شبکه ارزی اینترنتی در دهکده جهانی می باشد و به دلیل برخی مزایای آن که مهم ترینش تبادل و جا به جایی ارز بدون هیچ گونه واسطه ای است در سرتاسر جهان بسیاری از افراد خواهان بیت کوین و استفاده از این پول دیجیتال هستند.

بیت کوین اولین اولین شبکه ارزی اینترنتی در دهکده جهانی می باشد و به دلیل برخی مزایای آن که مهم ترینش تبادل و جا به جایی ارز بدون هیچ گونه واسطه ای است در سرتاسر جهان بسیاری از افراد خواهان بیت کوین و استفاده از این پول دیجیتال هستند. البته در این بین سودجویانی هستند که به دلایل مختلفی همچون نادیده گرفتن حق حاکمیت، پولشویی و … طرفدار بیت کوین می باشند. مسلمانان در مواجه با این مسائل و اطلاع از حرام یا حلال بودن وارد شدن به حوزه بیت کوین نیاز به فتوای حاکم شرع دارند. از این رو در ادامه این نوشتار حکم شرعی بیت کوین را از دیدگاه برخی از فقها ارائه می کنیم.

حکم شرعی پول الکترونیکی

حکم شرعی بیت کوین یا پول دیجیتال

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افراد زیادی در ایران تمایل به استفاده از بیت کوین یا همان پول دیجیتال دارند، این میزان علاقمندی به جایی رسید که وزارت نیرو علت مصرف زیاد برق را انجام این کار بیان کرد. این ارز دیجیتال از سوی هیچ دولتی در جهان به رسمیت شناخته نشده است و جایگاه حقوقی بیت کوین در برخی از کشورها تنها به عنوان «ابزار پرداخت» شناخته می شود، با این وجود ارزش بیت کوین در در بازارهای جهانی و بخصوص در کشور آمریکا رو به افزایش بوده و از چند صدم دلار به صدها هزار دلار رسیده است. بیت کوین از پدیده ها و تکنولوژی های جدیدی می باشد که فقها نیز به آن پرداخته اند و افراد برای دانستن حکم شرعی بیت کوین باید به مرجع تقلید خود مراجعه کنند و نظر ایشان را در این رابطه جویا شوند.

در اینجا می توانید از نظرات برخی مراجع عظام تقلید مطلع شوید.

آیت الله العظمی آقای سید علی خامنه ای (مدظله) :

دفتر معظم له در این زمینه اظهار نظری نداشه اند و نفیا و اثباتا نظری داده نشده است.

بدین معنا که نه حکم به حرمت میدهند و نه اجازه ی فعالیت را می دهند. لذا وظیفه مقلدین معظم له این است که:

از آنجا که مرجع تقلید نظر نداده، وظیفه عمل به احتیاط است، لذا ورود به این معامله برای مقلدین معظم له حرام بوده و نباید وارد شوند یا می توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع نمایند.

آیت الله العظمی آقای ناصر مکارم شیرازی :

«با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد.»

آیت الله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی :

«اجازه فعالیت در بیت کوین را ندارید و این‌گونه معاملات حرام است.»

آیت الله العظمی آقای حسین نوری همدانی :

«ورود در معامله پول‌های مجازی اشکال شرعی دارد.»

آیت الله العظمی آقای حسین وحید خراسانی :

«خرید و فروش آن باطل است.»

آیت الله العظمی آقای لطف الله صافی گلپایگانی :

«حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم».

آیت الله العظمی آقای سید موسی شبیری زنجانی :

«چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.»

حکم شرعی بیت کوین

برای مطالعه احکام شرعی در رابطه با دیگر موضوعات و پدیده های مختلف امروزی می توانید از قسمت دانستنی های مذهبی دیدن کنید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا