توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیدانستنی ها مذهبیمذهبی

هدف خلقت انسان چیست؟

هر انسان حکیم و عاقل که کاری انجام می دهد، از انجام آن، هدف و منظوری دارد و حال خداوند از همه عالم تر و حکیم تر بوده و وجود وی از هر نظر کامل و نیز غنی بالذات می باشد؛

هر انسان حکیم و عاقل که کاری انجام می دهد، از انجام آن، هدف و منظوری دارد و حال خداوند از همه عالم تر و حکیم تر بوده و وجود وی از هر نظر کامل و نیز غنی بالذات می باشد؛ ضمن اینکه پروردگار که وجودی بی نهایت و دارای همه کمالات است، فیاض بوده و آفریدن وی فیض می باشد، این ویژگی خداوند اقتضا می کند، آنچه را که لایق آفریده شدن است را خلق نماید، بنابراین چرایی و هدف آفرینش مرتبط با فیاضیت وی است، و از آنجا که صفات ذاتی خداوند چیزی خارج از ذات او نیست، لذا می توان هدف خلقت انسان را ذات خداوند معرفی کرد.

 آشنایی با هدف خلقت انسان

هدف از خلقت و آفرینش یکی از مسائل مهم و مورد سوال بشر در طول زندگی وی بوده که همواره به دنبال پاسخ آن می باشد؛  هدف از خلقت که گاه با معنای هدف خالق از خلقت بیان می شود، به این صورت معنی می شود که انگیزه خالق از خلقت چه چیزی بوده و چه عاملی محرک وی برای این کار می باشد که در این صورت خلقت با این معنا نمی تواند دارای هدف باشد، زیرا فاعل (خداوند) را دارای نقص و کمبود می داند، در صورتی که این  موارد در خداوند مصداق نداشته و از جمله ویژگی های مخلوقات می باشد.

هدف خلقت انسان+عکس

اما زمانی که هدف فعل می باشد که در این صورت، هر کاری که در نظر گرفته می شود، به سوی هدف و کمالی می باشد و به دلیل آن آفریده شده تا به آن کمال برسد، مانند گیاهی که از زمین روییده و شروع به رشد می کند و به سوی کمال پیش می رود و این غایت فعلی می باشد.

هدف از خلقت انسان به این موضوع که ماهیت انسان چیست، ربط پیدا می کند و اینکه انسانها دارای چه استعداد های نهفته ای بوده و چه کمالاتی دارند.

انسان این موضوع را درک می کند که آفرینش انسان برای رسیدن به کمال بوده، اما کمال انسان در چه چیز است؟ عده ای کمال انسان را در استفاده هر چه بیشتر از لذت های مادی می دانند، ضمن اینکه اصالت اجتماعی این کمال را در برخورداری جمعی ار مواهب طبیعی به شمار می آورد، در صورتی که گروهی معتقدند کمال انسان در کسب معنویات و روحانیت بدست آمده از طریق ریاضت و مبارزه با لذت های مادی می باشد و نیز برخی کمال را در ترقی و پیشرفت عقلانیت که از طریق فلسفه و علم بدست می آید، می دانند.

هدف آفرینش انسان+تصویر

بنابراین برای رسیدن به جواب درست در این زمینه باید به سراغ عقل و قرآن کتاب الهی که تامین کننده سعادت بشر بوده و خداوند آن را به عنوان حجت باطنی و راهنمای انسان در همه دورانها در اختیار انسانها قرار داده است، بروید.

هدف از خلقت انسان از دیدگاه عقلی

از دیدگاه عقل خلقت، تفضل و احسان خداوند به موجودات و هر آنچه که امکان آفرینش آنها وجود دارد، می باشد و در آفرینش آنها خساست و بخل نمی کند، این نوع آفرینش نشات گرفته از حسن ذاتی خداوند است، ضمن اینکه خداوند واجب الوجود بالذت بوده و بنابراین امکان ندارد، موجودی را خلق کند و نسبت به آن تفضل نکرده و وی را به حال خود واگذارد.

از دیددگاه عقل، هر نوع موجود که امکان آفریده شدن برای وی وجود داشته باشد، از طریق زیان حالش در پی وجود و کمال است و در واقع پاسخ این خواسته های ذاتی و طبیعی اشیا، خلقت جهان آفرینش می باشد.

پروردگار وسایل و امکانات کمال و رشد همه موجودات را در اختیار آنها قرار داده و اراده حکیمانه اش به این صورت می باشد که هر موجودی به شکل طبیعی و جبری به سوی کمال خود حرکت کند و موجوداتی مثل انسان با آزادی عمل و داشتن اختیار، کمالات خود را بدست آورند.

هدف از خلقت انسان از دیدگاه عقلی، در واقع گام تکاملی بزرگی را شامل می شود، به این دلیل که چیزی را از نیست خلق کردن و آن را هستی و وجود بخشیدن است که تمامی برنامه های الهی و دینی در ادامه و در راستای این مسیر بوده و برای رسیدن به تکامل می باشد.

هدف از خلقت در قرآن

بینش عمیقی که در کتاب قرآن وجود دارد، هدف از آفرینش جهان، خلقت انسان و نیز سرنوشت آنها مورد بررسی قرار گرفته و هدف مشخصی برای آن بیان کرده است.

آفرینش این جهان عظیم و موجود با عظمتی مثل انسان نمی تواند بیهوده و بی هدف باشد، همانطور که در آیه شریفه ای از قران آمده است :

«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آیا می‌پندارید که شما را بیهوده آفریده‌ایم و به سوی ما باز نمی‌گردید؟»

هدف آفرینش انسان

 و در جای دیگری، در رابطه با آفرینش و خلقت جهان هستی می فرماید :

«یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.»

همچنین قرآن کریم اهداف آفرینش انسان را نیز بیان کرده است که در زیر به برخی از این موارد که می تواند اصلی، تبعی و ابزاری و نیز بعضی به منزله نتیجه می باشد، اشاره می کنیم.

ابتلا و امتحان

برخی از آیات قرآن کریم، هدف از خلقت انسان را امتحان و آزمایش وی معرفی می کند، به طوری که در آیه شریفه زیر نیز مشاهده می کنید :

«الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛ خداوند مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید و او شکست‌ناپذیر و بخشنده است.»

و همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره کرده ایم، این آزمایش و امتحان به بروز و ظهور کمالات انسانی بر می گردد.

علم توحید

در آیه شریفه آمده است: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ؛ خداوندی که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند را، فرمان او پیوسته فرود آید، تا بدانید خداوند (یگانه) و بر همه چیز توانا است.»

این آیه، هدف از آفرینش انسان را آگاهی وی به یگانگی خداوند و علم به قدرت بی پایان الهی معرفی می کند، چرا که معرفت داشتن به خدا و آگاهی به علم توحید زمینه ساز دست یافتن به بالاترین درجات کمال بوده و فایده آن شامل خود آدمی شده نه پروردگار، زیرا خداوند غنی مطلق است.

عبودیت

در اینجا، هدف از آفرینش جن و انس، عبادت معرفی شده است، به طوری که در این آیه می خوانید : «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛ من جنس و انس را نیافریدم جز برای این‌که عبادتم کنند.» تا بدین وسیله تکامل یافته و به قله کمالات راه پیدا کنند.

دست یافتن به رحمت پرودگار

بعضی از آیات قرآن از جمله «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّهً واحِدَهً وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ؛ اگر پروردگارت می‌خواست، همه مردم را یک امت قرار می‌داد، ولی آن‌ها همواره مختلفند، مگر کسی که مورد رحمت الهی قرار گیرد، و برای همین (پذیرش رحمت) خداوند آن‌ها را آفرید»، هدف از خلقت انسان را، رسیدن به رحمت بی انتهای خداوند معرفی می کند.

هدف خلقت انسان
در این آیات ذکر شده، ۴ هدف مهم و اساسی برای خلقت انسان ذکر شده است که بعضی اصلی، برخی ابزاری و به منظور رسیدن به هدف اصلی بوده و برخی دیگر به منزلت نتیجه می باشد.

  • امتحان بشر
  • آگاهی و علم به قدرت بی پایان پروردگار
  • عبودیت
  • دست یابی به رحمت الهی

حال، دست یابی به کمال و نزدیکی به خداوند، بالاترین و برترین هدف آفرینش می باشد، زیرا هدف از بندگی، دست یابی (رسیدن) به بالاترین درجه کمال و قله سعادت می باشد و بشر وقتی کامل می شود که به آستان قرب الهی راه پیدا کرده و از رحمت بی انتهای خداوند بهره برده باشد.
در واقع بهرمندی از رحمت پروردگار نیز در نتیجه عبادت و دست یابی به مرتبه کمال انسانی حاصل می شود، در حالی که امتحان بندگان و عبادت از جمله اهداف ابزاری و متوسط و به منظور دست یابی به یک هدف عالی یعنی کمال می باشد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که هدف کلی از آفرینش انسان، عبودیت و دست یابی (رسیدن) به مرتبه کمال و بهره گیری از رحمت های بی انتهای پروردگار می باشد، حال تفضل رحمت از سوی خداوند نیز به مقتضای ذات او می باشد. امیدواریم این مطلب برای شما دوستان عزیز سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر مطالب مفید در این زمینه می توانید به قسمت دانستنی های مذهبی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا