توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی کودکان

آیا واقعا تک فرزند ها به کودکانی لوس، لجباز و غرغرو تبدیل می شوند؟

سندرم تک فرزندان! سندرمی که می گوید تک فرزند ها لوس و غیر اجتماعی هستند و تمایل دارند مدیریت خانه را بر عهده بگیرند. ولی این باور عمومی واقعیت ندارد. شخصیت تک فرزند ها هم مشابه دیگر کودکان شکل می گیرد. البته روش هایی برای کم کردن رفتارهای منفی در کودکان وجود دارد که با هم مواردی را مرور می کنیم.

تعداد خانواده های تک فرزند از ۵۰ سال پیش تا به امروز شاهد رشد ۵۰ درصدی بوده است. چه رازی پشت این آمار نهفته است؟ تعدادی از زوج ها ترجیح می دهند فقط یک فرزند داشته باشند. همچنین ازدواج در سنین بالا، موقعیتی را به وجود می آورد که والدین سال ها محدودی بارور هستند و به ناچار فقط صاحب یک فرزند می شوند.

تک فرزند

این باور عمومی که تک فرزند ها لوس، تنها، خودخواه و بیش از حد وابسته هستند به اندازه ی گذشته پر رنگ نیست. به علاوه این کودکان ویژگی هایی دارند که سایر کودکان از آن ها محروم هستند. چون توجه و حمایت تمام و کمال والدین را دریافت می کنند. به این ترتیب اعتماد به نفس، بلوغ و هویت قدرتمندی دارند. با این حال گاهی اوقات برخورد والدین جرقه ای برای رفتارهای منفی می شود و بهتر است ما هم این رفتارها را بشناسیم.

بیش از حد از تک فرزند ها مراقبت نکنید

چنین والدینی تمام تخم مرغ هایشان را در یک سبد می گذارند. وقتی کودک شروع به راه رفتن می کنند از افتادن او جلوگیری می کنند، وقتی با دیگران وارد بحث می شود، او را نجات می دهند و اجازه نمی دهند با مشکلات روبرو شود. فرق مراقبت و مراقبت بیش از حد را بدانید.

اجازه بدهید با هم سن و سال هایش معاشرت کند

از آنجایی که تک فرزندان مرکز دنیای والدین هستند نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. معاشرت در سنین پایین به آن ها یاد می دهد که با دیگران شریک شوند، برای بازی های نوبتی منتظر بمانند و برای حل کردن مشکلات چاره اندیشی کنند. موقعیتی را فراهم کنید که فرزندتان ساعاتی را با سایر کودکان وقت صرف کند.

تک فرزند

انتظارات غیر واقعی را کنار بگذارید

بعضی از تک فرزند ها برای راضی کردن والدین به افرادی ایده آل طلب تبدیل می شوند. والدین از آن ها انتظارات بالا و غیر واقعی دارند. بالاخره این کودک تنها کسی است که می تواند ثابت کند، آن ها والدین خوبی بوده اند. بهتر است انتظارات شما با سن و توانایی ها کودک تطبیق داشته باشد. لازم نیست در هر زمینه ای بهترین باشد.

اجازه بدهید نظر بدهد و تصمیم بگیرد

وقتی مادر و پدر کارگردان زندگی فرزندشان می شوند، کودک پیش از هر تصمیمی به آن ها تکیه می کند. اگر همیشه به جای او فکر می کنید و تصمیم می گیرید، دیگر فرصتی برای تصمیم گیری به او داده نمی شود. بهتر است با تصمیم های کوچک شروع کنید. از او بپرسید دوست دارد امشب با عروسک خرسش به قصه گوش بدهد یا عروسک خرگوش؟ بهتر است حین بازی او گزینه های مختلف را پیشنهاد نکنید.

تک فرزند

با عشق شما و همراهی دوستانتان، فرزندتان به یک انسان فوق العاده و مستقل تبدیل خواهد شد.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا