توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیعشق و ازدواجمشاوره خانواده

آیا همسر شما خیانت کار است؟

آیا همسر شما خیانت کار است؟

آیا همسر شما خیانت کار است؟

برای یک زن یا مرد در رابطه عاشقانه، سخت‌ترین لحظات دچار تردید شدن دربره وفاداری همسر و فکر کردن به احتمال خیانت وی در رابطه است. مقوله خیانت، نه تنها به دلیل خارج از عرف بودن آن، بلکه به دلیل تاثیرات بسیار مخرب و ماندگار آن بر روی فرد مورد خیانت واقعا شده، موضوعی بسیار مهم در تحقیقات روانشناسی‌ بوده است. تحقیقات گسترده‌ای در خصوص دلایل خیانت بین زوجها صورت گرفته است. عموما چنین تصور می‌‌شود که اگر کسی‌ یک بر انجام دهد حتما دوباره نیز تکرار خواهد شد. روانشناسان با مطالعه وسیع به دنبال جواب برای دو سوال بودند: اگر در رابطه عاطفی خود با این سوالات مواجه شدید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود. 

  • چه مواردی از پیشینه خود و خانواده فرد در احتمال خیانت کردن او موثر است؟
  • چقدر احتمال تکرار خطا وجود دارد؟
 

در توضیح مورد اول باید گفت که هیچ اثباتی در تئوری موجود نیست، اما آمار نشان می‌‌دهد بیشتر کسانی‌ که مرتکب خیانت شده اند، یا خودشان در گذشته پیشینه شکستن پیمان و اعتماد را داشته اند، یا یکی‌ از اعضای خانواده در گذشته چنین سابقه‌ای دارند، بیشتر به همسران و شریکان خود خیانت کرده اند. همچنین این آمار نشان داده اند که ۲۰ درصد از زوج‌های آمریکایی که طلاق می‌گیرند به دلیل خیانت بوده است و آسیب زیادی نه تنها به هر دو نفر بلکه به اطرافیان نیز وارد شده است.

 

در خصوص دومین مورد باید گفت که هیچ شواهد تحقیقاتی‌ بر قطعیت تکرار خیانت توسط فرد خیانتکار وجود ندارد. بنابراین نمی‌‌توان گفت چون کسی‌ یک بار مرتکب آن شده حتما دوباره انجام خواهد داد و اشتباه تکرار می‌‌شود.

 

چه عواملی در خیانت کردن دخیل هستند؟

۱. عدم وجود تعهد نسبت به رابطه

۲. کاهش رضایت از روابط جنسی‌ و احساسی‌

۳. عدم تفاهم شدید 

۵. تمایلات غیر معمول از روابط جنسی‌

۶. نگرش تشویقی به چند همسری بودن

۷. حضور و زندگی‌ در محیطی‌ که خیانت در آن رواج دارد

 

چه شرایطی احتمال خیانت را بالا می‌‌برد:

۱. حضور شخصی‌ جذاب و آماده که وسوسه ارتباطی‌ جدید را دامن زند.

۲. داشتن تجربه خیانت در گذشته و پنهان ماندن آن، که انجام دوباره ا‌ش هم آسان به نظر می‌‌رسد.

۳. کسانی‌ که داشتن رابطه جدا از تعهد فعلیشان را راهی‌ برای مغلوب کردن تضاد‌های درونیشان می‌‌دانند.

معمولا افرادی که قبلا خیانت کرده باشند، در هر رابطه‌ای به طرف مقابل مظنون هستند. نه تنها جلب اعتماد برای آنها دشوار خواهد بود بلکه اعتماد کردن نیز دشوار خواهد بود. این افراد همیشه سعی‌ در پنهان کردن هویت اصلی‌ خود دارند و تلاش آنها برای حفظ همزمان دو یا چند رابطه است. 

 

در تحقیقی گسترده بر روی ۴۸۴ زوجی که حداقل ۲ سال از شروع رابطه آنها می‌‌گذشت، نتیجه شد که ۴۴% شرکت کننده‌ها با وجود داشتن تعهد، وارد رابطه‌ای دیگر خارج از ازدواج شده اند. یکی‌ از دلایل اصلی‌ آن نحوه رویکرد آنها با مقوله خیانت بوده است. ۹۰% از این تعداد ۴۴ درصدی، روابط جنسی‌ و فیزیکی‌ بدون دخالت احساس یا علاقه را خیانت محسوب نمی‌‌کرده اند. ۳۸% مورد خیانت از طرف همسر قرار گرفته و ۱۸% حداقل ۱ بر مظنون به خیانت همسرشان بوده اند. یکی‌ از عجیبترین نتایج تحقیق نشان می‌‌داد افرادیک در رابطه قبلی‌ توسط همسر یا شریک احساسی‌‌شان مورد خیانت قرار گرفته بودند، در انتخاب شخص بعدی بیشتر به سمت کسانی‌ رفته اند که احتمال خیانت در آنها وجود داشته یا تکرار شده است.

 

به عنوان جمع بندی می‌‌توان گفت که، هیچ قطعیتی در پیش‌بینی‌ خیانت وجود ندارد چرا که فاکتور‌های بسیاری در آن دخیل‌اند. تنها پیشنهاد این است که قبل از انتخاب، تمام شکست‌های خود را بازبینی کنید و مشکل شخصیتی افرادی که خیانت کرده اند را بشناسید تا تکرار صورت نگیرد. همچنین بهتر است قبل از درگیر کردن عواطف و احساسات، زمان کافی‌ را برای شناخت طرف مقابل وقف کنیم. 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا