توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
زندگی نامه بزرگان دینیمذهبی

زندگینامه امام محمد باقر (ع) و آشنایی با نحوه زندگی وی

ابوجعفر، محمد بن علی الباقر، مشهور به محمد باقر پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد و قبل از پسرش امام جعفر صادق همچنین مادر ایشان فاطمه بنت حسن بن علی می باشد.

ایشان جنبشی علمی پدید آوردند که در دوره امامت فرزندش امام جعفر صادق به اوج خود رسید. کنیه اش ابوجعفر و لقبش باقر العلوم و زاده ۳ صفر سال ۵۷ هجری در مدینه می باشد. از امام محمد باقر روایات بسیاری در زمینه های فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل شده است. او به عنوان رهبر دینی مورد احترام شیعیان است و نیز به عنوان یک فقیه و عالم بزرگ اسلامی مورد احترام اهل سنت است در ادامه با سرگذشت زندگی امام محمد باقر آشنا خواهید شد.

زندگینامه امام محمد باقر(ع)

زندگینامه امام محمد باقر (ع)

امام محمد باقر این افتخار را داشت که پدر بزرگ هایش حسن بن علی و حسین بن علی هر دو نوه های محبوب پیامبر اسلام محمد بودند. امام باقر حوالی سال ۶۷۶ میلادی وقتی معاویه ابن ابی سفیان در تدارک بیعت پسرش یزید بود، در مدینه متولد شد. هنوز کودک ۳ ساله ای بیش نبود که خانواده اش دچار حادثه کربلا شدند و پدر بزرگش در صحرای کربلا کشته شد.

در جوانی باقر شاهد جنگ قدرت بین بنی امیه، عبدالله بن زیبر وگروه های مختلف شیعی بود این در حالی بود که پدرش سجاد را میدید که از صحنه درگیری های سیاسی کناره گرفته بود.

معانی اسم باقر

اسم باقر از باقر العلوم به معنای شکافنده علم قدرت است که دو معنا دارد کسی که علم را شکافت و به عمقش رسید و کسی که علم فراوان دارد. جابر بن عبدالله انصاری تنها صحابی زنده پیامبر در زمان امام محمد باقر بود که عادت داشت در مسجد بنشیند وصدا بزند: یا باقرالعلوم یا باقرالعلوم اهل مدینه فکر می کردند جابر عقلش را از دست داده است اما جابر اطمینان می داد که پیامبر را دیده و به سفارش کرده است: ای جابر مردی از خانواده ام را دیدار خواهی کرد که همنام من است و از لحاظ شخصیت به من نزدیک است او دانش را شناخته و به عمق آن پی خواهد برد. در نحوه دیدار جابر با محمد باقر روایت شده: روزی جابر از مقابل مکتب خانه ای که در آن قرآن تدریس می شد عبور می کرد که باقر را هنوز کودکی بیش نبود در آن جا دیده به او نزدیک شده تا ببیند آیا ویژگی هایی که از زبان پیامبر شنیده در او پیداست نامش را می پرسد وپس از ان که نشانه هایی که از پیامبر شنیده در او می بیند سرش را بوسیده و سلام پیامبر را به او می رساند.

نمایی از زندگانی امامان معصوم

امامت

زندگینامه امام محمد باقر؛ در زمان امامت امام باقر به خاطر سرشت ستم حکومت بنی امیه شورش های فراوانی در سراسر جهان اسلام رخ داد همچنین اختلافات داخلی بنی امیه آن ها را مشغول خودشان نگه داشته بود وباعث شده بود اهل بیت را برای مدتی به حال خودشان بگدارند و به خاطر ستمی که در صحرای کربلا به سر خانواده پیامبر امده بود بسیاری از مردم به سمت ائمه گرایش پیدا کرده بودند. این موقعیت این فرصت را در اختیار مردم مخصوصا شیعیان گذاشته بود تا در گروه های بزرگ به مدینه سفر کنند و آزادانه در محضر امام حاضر شوند که فرصت تبلیغ اسلام برای امامان پیشین فراهم نبود برای امام محمد باقر فراهم شد. دوره امامت امام باقر ۱۹ سال و چند ماه بود از سال ۹۵ هجری که سال در گذشت امام زین العابدین است آغاز شد و تا سال ۱۱۴ هجری ادامه داشت.

فعالیت ها و اقدامات

مهم ترین نقشی که امام محمد باقر داشته تدریس نظام مند و عمومی فقه شیعه از سوی ایشان بود. ابوجعفر امام محمد باقر متولی صدقات حضرت رسول و امیر المومنین پدر و جد خود بود این صدقات را بر بنی هاشم و مساکین و نیازمندان تقسیم و اداره میکرد.امام باقر (ع) دارای خصال ستوده و مودب به آداب اسلامی بود.سیرت و صورتش ستوده بود و پیوسته لباس تمیز و نو میپوشید.

از آن حضرت میپرسیدند : جدت لباس کهنه و کم ارزش می پوشید ، تو چرا لباس فاخر بر تن میکنی ؟ حضرت پاسخ می داد : مقتضای تقوای جدم و فرمانروای آن روز که محرومان وفقرا و تهیدستان زیاد بودند چنان بود. من اگر آن گونه لباس بپوشم در این انقلاب افکار نمی توانم تعظیم شعائر دین کنم.

امام پنجم (ع) بسیار گشاده رو بود با همه اصحاب مصافحه میکرد و دیگران را نیز به این کار تشویق می کرد.

در ضمن سخنانش می فرمود : مصافحه کردن کدورت های درونی را از بین می برد گناهان دو طرف را همچون برگ درختان پاییزی می ریزد.

امام باقر (ع) در صدقات وبخشش و آداب اسلامی مانند دستگیری از نیازمندان و تشییع جنازه مومنین و عیادت از بیماران و رعایت ادب وسنن دینی کمال مواظبت را داشت.

میخواست سنت های جدش رسول الله (ص) را عملا در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم نماید.بامداد که برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله (ص) می رفت پس از گزاردن فریضه مردم گرداگردش جمع می شدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره مند می شدند.

به مدت بیست سال معاویه در شام و کارگزارانش در مرز های دیگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقایق اسلامی با زور و تزویر و اجیر کردن عالمان خود فروخته کوشش بسیار کردند.

در زندگینامه امام محمد باقر می توان به ستم های بی سابقه آل سفیان که به ناچار حضرت سجاد (ع) وفرزند ارجمندش امام محمد باقر (ع) پس از واقعه جانگداز کربلا که مردم به حقانیت اهل بیت توجه کردند اصلاح عقاید مردم به ویژه در مساله امامت و رهبری که تنها شایسته امام معصوم است سعی بلیغ کردند و در جهان مختلف به مردم تعلیم دادند تا کار نشرفقه و احکام اسلام به جایی رسید که فرزند گرامی آن امام حضرت امام جعفر صادق(ع) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پایه گداری نمود و احادیث وتعلیمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان اسلام انتشار داد.

شهادت امام باقر (ع)

سرانجام در هفتم دیحجه سال ۱۱۴ هجری در سن ۵۷ سالگی در مدینه به وسیله هشام مسموم شد وچشم از جهان فروبست، پیکر مقدسشان را در قبرستان بقیع کنار پدر بزرگوارش به خاک سپردند.

زندگی نامه امام چنجم محمد باقر

در این مطلب شما عزیزان را با زندگینامه امام محمد باقر (ع) آشنا کردیم برای آشنایی با زندگینامه امام سجاد (ع) پدر بزرگوار ایشان بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا