توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سوال و جواب شرعیمذهبی

حکم شرعی آی یو دی (دستگاه iud) برای جلوگیری از بارداری

آی یو دی مخفف واژه Intrauterine Device است که دستگاهی میله ای کوچک به شکل حرف T می باشد و با کمک پزشک زنان داخل رحم قرار گرفته می شود

آی یو دی مخفف واژه Intrauterine Device است که دستگاهی میله ای کوچک به شکل حرف T می باشد و با کمک پزشک زنان داخل رحم قرار گرفته می شود که با ترشح ماده ای به نام پروژستین که یک نوع پروژسترون مصنوعی است از بارداری جلوگیری می کند، سوالات زیادی در مورد احکام شرعی این دستگاه وجود دارد که بهتر است نظرات مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

پیشگیری از بارداری با دستگاه آی یو دی

آشنایی با حکم شرعی آی یو دی

جلوگیری از بارداری به گونه ای که برگشت پذیر باشد و امکان بارداری برای فرد وجود داشته باشد بسیار مهم است که با دستگاه آی یو دی این امکان وجود دارد به همین دلیل در بین خانم ها استفاده از این دستگاه بسیار رایج است اما لکه بینی و درد زیر شکم از عوارض شایع استفاده از این دستگاه می باشد که در اکثر خانم ها این درد ها با گذشت زمان برطرف می شود و بسته به نوع آی یو دی امکان اینکه تغییراتی در عادت ماهانه ایجاد شود وجود دارد که بعضی از خانم ها نخی را که به انتهای آی یو دی متصل است را احساس می کنند و برای آن ها احساس ناخوشایندی را به وجود می آورد که در ادامه با نظر مراجع تقلید در رابطه با حکم استفاده از دستگاه آی یو دی آشنا خواهید شد:

حکم جلوگیری از بارداری با دستگاه آی یو دی

آیت الله خامنه ای:

سؤال: آیا استفاده از آی یو دی، برای جلوگیری از بارداری جایز است؟

جواب: اگر موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم یا مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست؛ وگرنه فی نفسه اشکال ندارد.

سؤال: با توجه به اینکه در قرار دادن «آی.یو.دی»، در حال حاضر، لمس و نظر صورت می گیرد، آیا انجام دادن این عمل توسط پزشک زن، جایز است؟

جواب :در فرض مرقوم جایز نیست مگر در مقام ضرورت.

سؤال: من دو سال است که از دستگاه iud برای جلوگیری از بارداری با رضایت همسرم استفاده کرده ام، این کار توسط پزشک زن و با نگاه و لمس با دستکش انجام شده. آیا من مرتکب حرام شده ام؟ دراین صورت چگونه جبران نمایم؟

جواب : چون نگاه به آن موضع حرام بوده لازم است استغفار نمایید واگر برداشتن دستگاه ضروری است سعی نمایید به پزشکی مراجعه نمایید که حتی المقدور بدون نگاه و لمس حرام این کار را انجام دهد.

حکم دستگاه آی یو دی برای جلوگیری از بارداری

آیت الله مکارم شیرازی:

سؤال: در مورد استفاده از «آى یو دى» که اثر آن جلوگیرى از لانه گزینى نطفه بسته شده است آیا جواز شرعى وجود دارد یا خیر؟

پاسخ: هرگاه موجب لمس و نظر حرام نشود مانعى ندارد، مگر این که ضرورت فردى یا اجتماعى ایجاب کند.

سؤال: خانمى نمى دانسته که گذاشتن دستگاه درون رحم مستلزم نظر و لمس حرام است و این کار را انجام داده لکن حالا فهمیده است، آیا باید آن را بیرون بیاورد؟ با توجّه به این که اگر آن را خارج نکند مجبور است هر چند وقت یک بار براى معاینه نزد دکتر برود این مستلزم نظر و لمس حرام است.

پاسخ: مادامى که بیرون آوردن آن لازم نباشد مى تواند آن را به حال خود باقى بگذارد و بعد به عنوان ضرورت آن را خارج نماید.

حکم شرعی آی یو دی از نظر مراجع تقلید

همانطور که در این بخش با حکم شرعی آی یو دی آشنا شدید به منظور آشنایی بیشتر از احکام مرتبط با دیگر مسائل فقهی می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا