توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

با احکام شرعی اجحاف در معامله آشنا شوید

اجحاف در خرید و فروش امروزه به یکی از معضلات روز کشور تبدیل شده است که بسیاری از کسبه ها نگران رعایت حالال بودن مالی هستند که به دست می آورند که بهتر نظر مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

اجحاف در خرید و فروش امروزه به یکی از معضلات روز کشور تبدیل شده است که بسیاری از کسبه ها نگران رعایت حالال بودن مالی هستند که به دست می آورند که بهتر نظر مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

اجحاف در قیمت فروش بدین معناست که کالا به حدی گران تر از قیمت بازار فروخته شود که از نظر عرف به حق خریدار ظلم شده باشد که این کار اصلا جایز نمی باشد و در واقع نوعی ظلم و گناه محسوب می شود اما در صورتی که گران فروشی به حد اجحاف نرسد گناه نمی باشد بنابراین بهتر است فروشنده انصاف را رعایت کرده و به اندازه نیازش از مشتری سود بگیرد.

اجحاف در داد و ستد

احکام شرعی اجحاف در معامله

مراجع تقلید در رابطه با احکام شرعی اجحاف در خرید و فروش نظرات مختلفی را بیان کرده اند که در ادامه دیدگاه تنی از مراجع عالی قدر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا پاسخ سوالات خود را در این مورد مشاهده نمایید.

سوال : منظور از اجحاف در معامله و پرهیز از آن چیست؟ مثلاً اگر کالایی را یک میلیون بخریم و پنج میلیون بفروشیم، آیا اجحاف کرده‌ایم؟

پاسخ آیت الله خامنه ای:

اجحاف یک نوع ظلم محسوب می‌شود. سود گرفتن حدّ معیّنى ندارد، بنابر این تا وقتى که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولى افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودى که هزینه‌هایش را‌ ‌تأمین مى‌کند، اکتفا نماید.

حکم شرعی اجحاف در داد و ستد

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی :

فروش به قیمت روز گرانفروشی نیست و اشکالی ندارد. هر چند که مکروه است انسان بیش از مقداری که به آن نیاز دارد از برادر مؤمن خود سود بگیرد.

 پاسخ آیت الله سیستانی :

مقدار سود شرعاً نسبت مشخصی ندارد اما بهتر است مراعات انصاف بشود و از مؤمن بیش از مقدار نیاز، سود گرفته نشود.

پاسخ آیت الله نوری همدانی :

معامله باید با انصاف باشد و تشخیص آن با عرف است.

حکم شرعی اجحاف در معامله

 پاسخ آیت الله هادوی تهرانی :

۱. اجحاف در معامله آن است که جنس را به قدری گران یا ارزان بفروشد که عرف – علی رغم ملاحظه تمام عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ دخیل در شکل گیری قیمت کالا – فروختن آن کالا را به آن قیمت، ظالمانه و نوعی فشار شدید و غیر قابل تحمل بر خریدار یا فروشنده بداند.

۲. اجحاف در معامله، جایز نیست.

۳. ممکن است در برخی موارد با دخالت عواملی، قیمت بازار به گونه‌ای شکل بگیرد که طبق آنچه گفته شد، در حد اجحاف باشد. در این فرض فروختن یک کالا به قیمت بازار برای کسی که در شکل‌گیری این قیمت دخیل بوده است، اجحاف محسوب می‌شود و جایز نیست، اما برای کسی که دخالتی نداشته، جایز است.

احکام شرعی اجحاف در خرید و فروش

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، امیدواریم به خوبی با احکام شرعی اجحاف در خرید و فروش آشنا شده باشید همانطور که در این مقاله با احکام شرعی اجحاف در خرید و فروش آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر احکام شرعی می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید تا پاسخ سوالات خود را در رابطه با هر موضوعی مشاهده کنید.

منبع : آرگا

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا