توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مذهبی

آشنایی با خواص سوره تغابن و فضائل آن

قرآن خیر و برکتی را دارا است که تنها با قرائاپت می توان آن ها را در زندگی جاری ساخت و گفتنی می باشد که هر سوره هر چند کوتاه و بسیار آن از خواص و تاثیرات موثری بر زندگی برخوردار است.

قرآن خیر و برکتی را دارا است که تنها با قرائاپت می توان آن ها را در زندگی جاری ساخت و گفتنی می باشد که هر سوره هر چند کوتاه و بسیار آن از خواص و تاثیرات موثری بر زندگی برخوردار است. در این رابطه پیامبران و ائمه نیز برای هر سوره با توجه به فضائلی که دارا است، خواصی معرفی کرده اند. اگر در این مطلب به دنبال خواص سوره تغابن هستید، با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

قابل به ذکر است که تغابن، ۶۴ امین سوره از قرآن کریم است که مدنی می باشد و از ۱۸ آیه برخوردار است.

تاثیرات سوره تغابن در زندگی

خواص سوره تغابن

در ادامه مطلب تاثیر، خیر و برکت این سوره از قرآن را به نقل از پیامبر و امامان معصوم مطالعه می نمایید.

  • پیامبر گرامی اسلام:

تاثیر این سوره به نقل از پیامبر اسلام به شرحی است که؛ هر کس سوره تغابن را قرائت نماید مرگ ناگهانی از او دفع می شود.

اگر کسی سوره تغابن را در نماز های واجب قرائت کند این سوره در روز قیامت شفیع او محسوب می شود و شهادت دهنده عادلی است که نزد خداوند در روز رستاخیز به سود قاری شهادت می دهد. آنگاه از او جدا نمی شود تا اینکه او را وارد بهشت سازد.

گفتنی است که جابر از فضائل این سوره قرآنی از امام باقر این چینن نقل کرده است که؛ هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواهد بود.

خواص سوره تغابن به چه صورت است؟

چنانچه کسی از حاکم و زمامداری خوفی داشته باشد این سوره را بخواند و نزد او برود آسیبی به او نمی ‌رسد.

دیگر روایتی که از امام صادق در رابطه با این سوره وجود دارد، به شرح زیر است.

کسی که سوره‌های مُسبَّحات را (سوره‌های حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن) پیش از خواب بخواند نمی ‌میرد تا این که خدمت صاحب ‌الزمان(ع) مشرّف گردد و اگر قبلاً از دنیا برود در جوار حضرت پیامبر اکرم(ص) خواهد بود.

  • امام جعفر صادق (ع):

جهت حفظ مال از سرقت و دستبرد، این سوره‌ مبارکه را هفت مرتبه تلاوت نمایند.

معرفی این سوره

در بین تفسیر گران سوره های قرآن در بین این که تغابن نیز مکی است و یا مدنی، اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد. چرا که هنوز به نتیجه مشخصی که این سوره در مرینه و یا مکه نازل شده است به جواب قطعی نرسیده اند. همچنین گفتنی است؛ افرادی که این سوره را مدنی معرفی می کنند، تنها به علت ۳ آیه آخر آن است و ابتدای سوره را مکی می دانند.

معرفی سوره تغابن

همچنین پوشیده نیست که نحوه آیات آخر سوره تغابن با سوره های مدنی تطابق دارد ولی آیات ابتدایی به سوره های مکی نزدیک تر است. با توجه ب این امر که دلایل بسیاری بر مدنی بودن این سوره دلالت دارد، آن را مدنی تلقی باید کرد و ابو عبدالله زنجانی نیز در یکی از کتاب های ارزشمند خود در این رابطه، این چنین روایت کرده است که سوره تغابن ۲۳ امین از سوره های قرآن است که در مدینه نازل شده است.

  • ویژگی های سوره تغابن

همچنین مجموع این آیات ۲۸ است و قابل به ذکر می باشد که از سوره های پایانی نازل شده بر حضرت محمد به شمار می آید. همچنین تغابن از نظر معنا به چندین طبقه گروه بندی می شود که به شرح زیر است؛

  1. در ابتدای این سوره آیات سوره توحید وجود دارد که به یگانگی و دیگر صفات خداوند اشاره دارد.
  2. به کمک علم خداوند، از مردم می خواهد که در نحوه انجام کار های خود نهایت مراقبت را داشته باشند که هر پنهانی در برابر خدا آشکار است که در این رابطه از سرنوشت بندگانش به هیچ وجه گذشت نخواهد کرد.
  3. در قسمت کوتاهی از این سوره به معاد اشاره شده است که در روز قیامت عده ای از افراد خار شده و گروه دیگری نیز به پیروی می رسند.
  4. اطاعت از اوامر خدا و رسول اکرم نیز در بسیاری از آیات تاکید شده است که در این صورت ریشه های نبوت را قوی تر می کند.
  5. و در آیات پایانی نیز به بخشش و کمک در راه خدا اشاره شده است، به این صورت که نباید دلبسته دنیای مادی شد و باید از آن نیز دوری کرد.

و در آخر نیز این سوره با صفات خداوند شروع می شود و آن ها نیز پایان می یابد.

خواص سوره تغابن از نظر امامان و معصومین

تاثیر تلاوت این سوره بر زندگی

همچنین تلاوت این سوره بر زندگی فضائلی را جاری می سازد که در ادامه مطلب به معرفی ۲ مورد از آن ها پرداخته ایم.

  • ایمنی از شر دشمن و امنیت یافتن

در این رابطه حضرت محمد (ص) این چنین می فرماید؛

قرائت سوره تغابن هنگامی که با حاکم و سلطانی روبرو می شوند که از او می ترسند مایه امنیت و دفع شر او می شود.

  • پیدا شدن گمشده فرد و شئء

برای استفاده از این خاصیت سوره تغابن بایستی آیه ۷ از این سوره را در کاغذ پاکی بنویسید و سپس با آب شستشو دهید. در اقدام بعدی محلی که فکر می کنید شیء در آن وجود دارد کندر بسوزانید و به وسیله آب شسشته شده، تمام آن محل را آب پاشی کنید تا خداوند بلند مرتبه، شما را به سوی گمشده هدایت کند.

آشنایی با فضائل سوره ها

در صورتی که از خواص سوره تغابن به خوبی بهره بردید، با کلیک به روی دیگر مطالب همانند خواص سوره هود و خواص سوره مجادله اطلاعات خود را در رابطه با دانستنی های مذهبی افزایش دهید.

منبع : آرگا

برچسب :

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا