توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

حکم نوشیدن شراب در اسلام چیست؟

خوردن و نوشیدن هر مایعی که سبب مستی انسان شود و آن را از حالت طبیعی خارج کند شراب خواری یا میگساری تعریف می شود.

حکم نوشیدن شراب در اسلام چیست؟

خوردن و نوشیدن هر مایعی که سبب مستی انسان شود و آن را از حالت طبیعی خارج کند شراب خواری یا میگساری تعریف می شود. دین اسلام هر عملی را که منفعت مهم و حیاتی داشته باشد آن را بر انسان واجب کرده است. و هر عملی را که در پی آن ضرر باشد را حرام اعلام می کند. با تحقیقات بدست آمده توسط پژوهشگران شراب منفعت هایی دارد، اما آثار زیان بار آن بسیار بیشتر از منفعت آن است. از این رو به دلیل تاثیر منفی این ماده بر جسم و روح، حکم شراب در اسلام حرام اعلام شده و جزء گناهان کبیره است. مجازات شراب خوار هشتاد ضربه شلاق می باشد.

نوشیدن شراب و آثار مضر آن

آشنایی با حکم شراب در اسلام

شراب خواری قبل از پیدایش دین اسلام  در عربستان به صورت یک رفتار رایج بود. با ظهور دین اسلام و پندها، توصیه هایی که در قرآن کریم در مورد رفتار های ناپسند آورده شد، این عادت زشت و نادرست رفته رفته از دین اسلام برداشته شد. آیات و روایات زیادی در مورد حکم شراب در اسلام آمده است که چند مورد آن ها را برای شما بیان می کنیم.

دیدگاه قرآن

قرآن کریم پیروان خویش را حتی زمانی که شراب را با نفع و فایده می دانستند از آن نهی می کرد و فرمود:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَهَ وَأَنتُمْ سُکَارَی حَتَّیَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ»

ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گویید.

هم چنین درباره  حکم شراب در اسلام در آیه دیگری از قرآن کریم آمده است که نوشیدن شراب را زشت و پلید است و آن را از رفتار شیطان می خواند:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَآمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُلَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیر های گروبندی، پلید و از عمل شیطان است. پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.

پیامبر اکرم (ص)

از حضرت رسول (ص) روایتی در مورد شراب خواری آمده است که:

 کسی که شب را به پایان برد، در حالی که مست شراب باشد، صبح راه به صبح رسانیده درحالی که عروس شیطان می باشد.

حکم شراب در اسلام و قرآن

حضرت صادق (ع)

از امام صادق (ع) پرسیدند که بزرگترین گناه چیست؟ ایشان پاسخ دادند که:

شراب خواری، خداوند به چیزی چون می خواری نافرمانی نشده! ممکن است شخص نماز واجب خود را ترک کند و مادر، دختر و خواهر خود زنا کند، در حالی که مست لایعقل باشد .

حضرت علی (ع)

در مقایسه این گناه با سایر گناهان از امام علی (ع) نیز روایتی آمده است. بدین گونه که از ایشان پرسیدند: آیا شراب از دزدی و زنا بدتر است؟ و امام در پاسخ به این سوال فرمودند که:

بلی، زناکار شاید گناه دیگری نکند ولی شراب خوار چون شراب بخورد، زنا می کند، آدم می کشد،نماز را ترک می کند.

به طور کلی روایات معصومین شدت و زشتی نوشیدن شراب را تا حدی می دانند که از آن به عنوان «ام الخباثت» یعنی ریشه زشتی ها یاد می کنند. هم چنین انسان دائم الخمر را با بت پرستان در یک گروه می داند. در روایت های دیگری نیز نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده و تمام افرادی که در ایجاد این گناه شریک هستند را لعنت می فرستند.

حکم شراب خواری در نماز

از آن جا که نوشیدن شراب باعث می شود انسان دچار تاریکی، گمراهی و ظلمات شده و ناپاکی در وجود آن شکل بگیرد. از این رو نماز شراب خوار تا چهل روز مورد قبول خداوند واقع نمی شود زیرا قبول شدن نماز نیازمند طهارت و پاکی می باشد. این حکم بدین معنا نیست که این فرد تا چهل شبانه روز نمازش را به جا نیاورد، بلکه بر او همانند افراد دیگر واجب است اما مورد قبول درگاه حق نمی باشد. تا زمانی که توبه کند و مورد لطف و بخشش خداوند قرار بگیرد نمازهایش مورد قبول واقع نمی شود.

خوردن شراب و حکم آن در اسلام

این مجازات خداوند ممکن است، موجب این شود که فرد شراب خوار از خوردن آن  منصرف شود و از این عمل بازگردد. زیرا می داند که اگر نماز بخواند اثر مثبت آخرتی برایش ندارد، و اگر بخواهد نماز را نخواند و ترک کند عذاب الهی بر او مستحق می شود. پس در واقع این حکم برای او مجازات روحی دارد و باعث می شود فرد به خاطر همین پیامد های منفی از این عمل توبه و دوری کند.

آثار شراب خواری از نظر اسلام و علم پزشکی

از امام باقر روایتی در خصوص ضرر و آسیب های  شراب خواری در اسلام  نقل شده است و ایشان در این مورد می فرمایند که:

دائم الخمر مانند بت پرست است. شراب برایش رعشه بدن می آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود می کند. شراب است که شرابخوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خونریزی و زنا می کند، حتی در هنگام مستی نمی تواند از زنای با محارم ایمن باشد. او پس از مستی این کار را بی توجه انجام می دهد و شراب وادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانی است.

حکم شراب در اسلام و روایات
حکم نوشیدن شراب در اسلام چیست؟

علاوه بر حکم حرام بودن شراب در اسلام، از نظر پزشکی نیز ثابت شده است که بخشی از الکل مصرف شده یعنی ۵ تا ۱۰ درصد آن توسط کلیه ها دفع می شود و مابقی آن در بدن می ماند و در کبد در معرض اکسیده شدن قرار می گیرد. در نهایت این امر باعث می شود که الکل به آب، کربن و انرژی مبدل شده و ۷ واحد کالری از ۱ گرم الکل در این عمل به دست بیاید. این امر بی اشتهایی شدیدی در بدن به وجود می آورد. شخص نسبت به غذاها بی میل شده و دچار کمبود مواد غذایی خواهد شد.

تاثیر مستقیم الکل روی مغز و عملکرد آن است . مصرف الکل توسط زن باردار موجب می شود که مقداری از این ماده روی جنین و بر مغز آن تاثیر گذارد.

تنگی نفس، ناراحتی های گوارشی، قلبی، بیماری های خونی، بیماری های عصبی، بیماری های عفونی و حتی سرطان از آثار زیانبار شرابخواری است.

احکام شراب خواری در اسلام
حکم نوشیدن شراب در اسلام چیست؟

با مصرف شراب انسان تعادل خود را از دست می دهد و این امر باعث ایجاد بسیاری از تصادف ها یا سقوط در رودخانه ها می شود.

شراب به شدت روی معده تاثیر می گذارد و موجب التهاب لوزالمعده و زخم معده می شود که در بعضی مواقع مرگ بار می باشد. هم چنین الکل با پایین آوردن قند خون باعث به اغما رفتن فرد می شود. برای آشنایی با حکم شرعی اعتیاد و حکم شرعی ماری جوانا در اسلام می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا