توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیاعمال مستحبیمذهبی

عورت کجاست | محدوده عورت زن و مرد کجاست؟ تعریف عورت چیست؟

آیت الله مکارم شیرازی :به آلت تناسلی و محل دفع مدفوع، عورت گفته می شود و احتیاط واجب آن است که فاصله بین این دو و مقداری از اطراف آنها نیز پوشانده شود.

عورت کجاست | محدوده عورت زن و مرد کجاست؟ تعریف عورت چیست؟

عورت - عورت چیست؟ محدوده عورت زن و مرد کجاست؟
عورت کجاست | محدوده عورت زن و مرد کجاست؟ تعریف عورت چیست؟

تعریف عورت

پرسش :عورت به کدام قسمت از بدن گفته می شود؟
آیت الله مکارم شیرازی :به آلت تناسلی و محل دفع مدفوع، عورت گفته می شود و احتیاط واجب آن است که فاصله بین این دو و مقداری از اطراف آنها نیز پوشانده شود.

محدوده عورت کجاست و حکم نگاه همجنس به آن

پرسش :محدوده عورت و حکم نگاه به آن را بیان کنید؟
آیت الله مکارم شیرازی: هر چند عانه (جای که مو میروید) و باسن جزء عورت نیست ولی احتیاط واجب آن است که دو همجنس به محدوده بین دو عورت یکدیگر نیز نگاه نکند و در هر حال اگر به قصد لذّت باشد و یا مفسده داشته باشد حرام است.

حکم نگاه کردن به عورت دیگران

پرسش :نگاه کردن به عورت دیگران چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی: نگاه كردن به عورت ديگرى حرام است هر چند در آئينه يا آب صاف و مانند آن باشد خواه محرم باشد يا نامحرم، مرد باشد يا زن و احتياط واجب آن است كه به عورت بچه ممیز نيز نگاه نكند، ولى زن و شوهر مى ‏توانند به تمام بدن يكديگر نگاه كنند.

تعریف عورت/ محدود عورت زن و مرد کجاست؟

عورت در لغت به آلت تناسلی مرد و زن و نیز آنچه انسان از آشکار شدنش شرم دارد، اطلاق می‌گردد. مراد از آن در کلمات فقها قُبُل و دُبُر است. قُبُل در مرد عبارت است از آلت تناسلی و بیضتین؛ و در زن آلت تناسلی. و دُبُر در مرد و زن، حلقه مَخرج مدفوع است.
تعریف عورت به قُبُل و دُبُر مشهور میان فقها است؛ لیکن برخی قدما عورت را به محدوده بین ناف و زانو تعریف کرده‌اند.
البته عورت در زن در دو وضعیت نماز و مواجهه با نامحرم تعریفی دیگر نیز دارد که عبارت است از همه اندام زن جز صورت ، مچ دست تا سر انگشتان و مچ پا تا سر انگشتان از این رو، برخی عورت زن را به عورت نگاه و عورت نماز تقسیم کرده، عورت نگاه را به قُبُل و دُبُر و عورت نماز و نیز عورت نسبت به نامحرم را به تمامی بدن او جز آنچه استثنا شده تعریف کرده‌اند.

حکم نگاه کردن به آلت تناسلی و عورت زن و مرد

آلت تناسلی و مخرج مدفوع (غائط ) اصطلاحاً “عورت” گفته می شود. حضرت امام در بیان مراد از عورت مرد فرموده اند: ” عورت مرد که در نماز واجب است به پوشاند همان مقدارى است که نگاه کردن به آن حرام است، یعنى پشت و پیش او که عبارت از دبر و آلت رجولیت و بیضتین باشد، واجب است بپوشاند.

از نظر اسلام نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت به مقداری که واجب است در وضوء شسته شود و دستها تا مچ) حرام است حتی اگر به آلت تناسلی او نگاه نکند. همچنین نگاه به عورت دیگرى حرام است و فرقی نمی کند که زن به عورت زن یا مرد نگاه کند یا مرد به عورت مرد یا زن نگاه کند در هر صورت نگاه کردن حرام است و تنها دو مورد استثناء شده است:

1. زن و شوهر مى‏توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند. حضرت امام ره در این زمینه فرموده اند: “نگاه کردن به عورت دیگرى حرام است، اگر چه از پشت شیشه یا در آیینه یا آب صاف و مانند اینها باشد و احتیاط واجب آن است که به عورت بچه ممیز هم نگاه نکنند ولى زن و شوهر مى‏توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.

2. نگاه کردن پزشک به عورت فرد مریض برای معالجه. حضرت امام ره در این زمینه فرموده اند: ” اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند بنا بر احتیاط واجب باید آیینه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند ولى اگر چاره‏اى جز نگاه کردن به عورت نباشد اشکال ندارد. 

البته اگر مراد از باسن بالای ران و غیر موضع خروج مدفوع باشد زن می تواند به باسن زن دیگر بدون قصد شهوت نگاه کند و مرد نیز می تواند بدون قصد شهوت به باسن مرد دیگر نگاه کند.

rashedoon.ir

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا