توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی ها مذهبیمذهبی

دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟

آخرین لباسی کـه همه ی مسلمانان بر تن میکنند کفن اسـت، لباسی بـه رنگ سفید کـه سرتاسر بدن را می پوشانند.

دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟

دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟
دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟

چرا رنگ کفن میت سفیده ؟

آخرین لباسی کـه همه ی مسلمانان بر تن میکنند کفن اسـت، لباسی بـه رنگ سفید کـه سرتاسر بدن را می پوشانند.

اما آیا تا بـه حال از خود پرسیده اید کـه چرا رنگ کفن سفید رنگ اسـت؟

در اسلام کفن کردن مرده بـه اندازه لباس پوشیدن اهمیت دارد.

دین اسلام برای بـه خاک سپردن میت اصول بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کرده اسـت.

 

مـوضوع غسل، کفن و دفن مردگان نیز نوعی احترام بـه مقام و جایگاه انسان اسـت کـه جنبه خرافی ندارد. از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بکله دروازه اي نسبت بـه جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی اسـت، بـه همین دلیل دستور میدهد کـه مردگان پاکیزه و با لباسی ساده و پاک بـه خاک سپرده شوند.

 

اما سوالی کـه مطرح میشود این اسـت کـه چرا رنگ سفید برای کفن استفاده می‌شود؟ و انتخاب این رنگ چه برتری بر رنگ هاي‌ دیگر دارد؟ پاسخ را در اینبخش از نمناک خواهید خواند.

کفن دارای 3 قسمت اسـت، یک قسمت ان بـه دور کمر پیچیده می‌شود و قسمت دوم از شانه تا ساق پا را پوشانده و قسمت سوم پارچه اي اسـت کـه سرتاسر بدن از بالا تا پائین را می پوشاند تا بدن درون پارچه متلاشی شود.

 

پارچه کفن بـه رنگ سفید اسـت زیرا رنگ سفید خاصیت فرار دهنده میکروب ها را دارد و میکروبهایی کـه ازبدن خارج می‌شوند با برخورد بـه رنگ سفید بـه بدن باز میگردند.

 

پارچه ي کفن مستحب اسـت کـه تمیز و سفید باشد شاید علت این امر رعایت نظافت و حفظ احترام بـه بدن مسلمان باشد.

از سوی دیگر پارچه کفن مستحب اسـت کـه از جنس پنبه باشد و اگر از حریر خالص باشد حرام اسـت.

 

از دلایل دیگر ان میتوان گفت یک رنگ بودن کفن همه ی مرده ها نشان از یکی بودن تمام مردم بـه هنگام مرگ اسـت.

 

رنگ سفید در تمام منابع مذهبی مستحب اعلام شده اسـت نه واجب، اما طبق رسم و عرف بهتر اسـت پارچه ي کفن بـه عنوان مظهر طهارت و پاکی سفید باشد.

 

در روایتی از پیغمبر اکرم «ص» نقل شده اسـت کـه فرموده اند:

برای لباس، رنگی بهتر از سفیدی نیست، لباس سفید بپوشید و مردگان خودرا بـه ان کفن کنید” «مکارم الاخلاق،ج 1؛ ص 196» لذا پوشاندن میت با پارچه اي سفید، امری مستحب اسـت «تحریر الوسیله، ج 1؛ ص 135»

 

بـه نظر می‌آید یکی از حکم تهای این حکم ان اسـت کـه رنگ سفید خود دارای خواص بهداشتی گوناگونی اسـت از جمله آنکه رنگ سفید خاصیت فرار دهنده میکروب ها داشته ودر نتیجه مانع انتشار ان ها ازبدن میت بـه بیرون می‌شود «آئین بهزیستی اسلام،ج2؛ ص146»

 

طبق معمول بدن میت در اثر بیماری، مسمومیتهای مـختلف و از دست دادن قدرت دفاعی بـه انواع میکروبه ها آلوده میشود، بنابر این غـسـل دادن ان بـا آب خالص و آب مخلوط بـه سدر و کافور موجب ضـدعـفـونـی و تـمـیـز شدن بدن میت میشود و حداقل تا مدتی خطرات قبل از غسل وجود ندارد.

 

فارغ از آیات و روایاتی کـه در مورد رنگ کفن وجوددارد، رنگ سفید از رنگ هایي اسـت کـه انسان با دیدن ان حالت نشاط گرفته و آثار غم در او از بین میرود.

 

لذا استفاده از ان برای میت میتواند در روح بازماندگان تاثیر مطلوبی داشته باشد.

 

دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟

حکم کفن کردن میت با پارچه های دیگر

کفن کردن با چیز نجس و یا با پارچه ابریشمی خالص و پارچه اي کـه از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده، درحال اختیار جایز نیست و احتیاط واجب ان اسـت کـه با پارچه طلا بافت هم میت را کفن نکنند مگر درحال ناچاری.

 

و مستحب اسـت کـه کفن از جنس پنبه و بـه رنگ سفید باشد. «رساله توضیح المسائل امام خمینی«ره»؛ مسأله 570 تا 584،احکام کفن»

درکتاب وسایل الشیعه هم بابی اختصاص داده شده بـه «استحباب سفید بودن کفن» و نیز بابی بـه عنوان «کراهت سیاه بودن کفن». «وسائل الشیعه، ج2؛ باب 19 و 21 از ابواب تکفین»

 

پس می‌توان میت رابا پارچه سیاه هم کفن کرد امّا انجام ان کراهت دارد، چنانچه رنگ سیاه برای انسان زنده نیز مکروه اسـت اما در مورد استحباب لباس و کفن سفید یا لباس احرام سفید برای حجاج، مسأله نظافت، تمیزی، یکسان بودن رنگ پوشش و تأثیر مثبت رنگ سفید و روشن در مقابل رنگ سیاه و تیره را درنظر گرفت.

 

همانگونه ک در قسمت بالا خدممتون عرض کردم دلیل سفید بودن کفن هم یک حکم الهیست 

دلیل سفید بودن کفن میت چیست ؟

با اندکی تفکر در احکام مربوط به تکفین و تجهیز میت می توان به نکات دیگری نیز اشاره کرد:

1. لباس آخرت در نهایت سادگی، اختصار و قابل دسترسی انتخاب شده اسـت.

 

2. لباس تمام انسانها در نهایت شبیه هم و بدون تأثیر از موقعیت اجتماعی و سیاسی و دنیوی اسـت.

 

3. انسان هر جایگاه و مقامی کـه داشته باشد باید زر و زیور و عاریه ها را دراین دنیا بگذارد و بدون جلوه هاي‌ دنیا، از این عالم برود.

talab.org

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا