توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

آشنایی با انواع شکیات نماز و احکام آن

نمازهای یومیه که ما در طول روز به جا می آوریم گاهی اوقات با شبهاتی همراه هستند که نمی دانید با این شک و شبهه ها باید نماز خود را ادامه بدهید یا مجددا آن را اقامه کنید. شکیات نماز در مجموع بر ۲۳ قسم قرار دارد که نه قسم از آن درست، هشت قسم موجب باطل شدن نماز و شش قسم آن مورد اعتنا نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

آشنایی با انواع شکیات نماز و احکام آن

آشنایی با انواع شکیات نماز و احکام آن  /نمازهای یومیه که ما در طول روز به جا می آوریم گاهی اوقات با شبهاتی همراه هستند که نمی دانید با این شک و شبهه ها باید نماز خود را ادامه بدهید یا مجددا آن را اقامه کنید. شکیات نماز در مجموع بر ۲۳ قسم قرار دارد که نه قسم از آن درست، هشت قسم موجب باطل شدن نماز و شش قسم آن مورد اعتنا نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

شکیات در نماز خواندن
آشنایی با انواع شکیات نماز و احکام آن

 

شکیات نماز را بهتر بشناسید

اگر در نماز خواندن دچار شک می شوید باید در برخی از موارد نماز خود را مجدد اقامه کنید و در برخی از موارد نیز نیازی به انجام این کار نخواهد بود. در ادامه این بخش بیشتر در رابطه با این شک های نماز و تحلیل آن ها بحث خواهیم کرد.

شک هایی که موجب باطل شدن نماز می شوند:

در این نوع از شکیات نماز، فرد نمی تواند نماز خود را ادامه دهد و باید مجدد نماز بخواند این نوع از شک در نماز شامل موارد زیر است:

  • شک کردن در شماره نمازهای دور رکعتی.
  • شک کردن در شماره نمازهای سه رکعتی.
  • در هنگام خواندن نمازهای چهار رکعتی قبل از سجده دوم شک کند.
  • در صورت که فرد بین ۲ و ۵ شک داشته باشد و یا به ۲ بیشتر از ۵ شک داشته باشد.
  • زمانی که بین ۳ و ۶ و نیز به ۳ بیشتر از ۶ شک داشته باشد.
  • زمانی که بین ۶ و ۴ و همچنین به ۴ بیشتر از ۶ شک داشته باشد.
  • در صورتی که نداند چند رکعت نماز خوانده است.

شکیات نماز در چیست

شک هایی که نماز را باطل نمی کنند:

این دسته از شک های نماز موجب باطل شدن نماز شما نمی شوند و نباید به آن ها اعتنا کرد و در صورتی که دچار این شک ها می شوید نماز شما درست بوده و می توانید آن را ادامه دهید.

  • هنگام خواندن نمازهای مستحبی شک وارد نیست و موجب باطل شدن نماز نمی شود.
  • در صورتی که بعد از سلام دادن دچار شدید نباید نماز باطل شود.
  • در صورت داشتن شک کثیر الشک: که فرد به کرات در نماز خود شک می کند.
  • در نماز جماعت اگر امام در رکعت دوم و سوم شک کند باید از ماموم پرسیده و اعتنا نکند.
  • بعد از گذشتن وقت نماز به نماز خواندن خود شک کند.
  • شک در انجام فریضه هایی که قبلا به جا آمده است.

شک های درست در نماز:

شک های صحیح در نمازهای ۴ رکعتی پذیرفته می شوند و شکیات نماز، در نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی موجب باطل شدن آن خواهد شد. این نوع از شکیات بیشتر در شماره رکعت های به جا آورده صورت می گیرد که در نماز صحیح است و نباید نماز شکسته و باطل شود.

شک کردن هنگام نماز

شک کردن بین ۲ و ۳:

این شک در صورتی است که نماز گزار بعد از سجده دوم شک کند که دو رکعت نماز خوانده یا سه رکعت و در این زمان او باید فرض را بر این بگذارد که سه رکعت نماز خوانده است و می تواند با تمام شدن نماز یک رکعت نماز احتیاط بخواند.

شک کردن بین ۲ و ۴:

این شک نیز در صورتی که نماز گزار بعد از خواندن سجده دوم خود دچار شک می شود که نماز خود را دو رکعت خوانده است یا چهار رکعت و در این صورت باید ۴ رکعت خوانده شده را در نظر بگیرد.

شک کردن بین ۲ و ۳ و ۴:

یکی دیگر از شکیات، شک کردن بین این موارد است که بعد از به جا آوردن سجده دوم نماز گزار شک دارد نماز خود را چند رکعتی به جا آورده است. در این صورت نیز فرد باید نماز خود را تمام شده و صحیح بداند و بعد از تمام شدن نماز، نماز احتیاط به جا آورد.

شک کردن بین ۴ و ۵:

این شک نیز در صورتی است که نماز گزار بین ۴ رکعت نماز یا ۵ رکعت نماز به جا آورده دچار شک می شود و باید بعد از تمام شدن نماز دو سجده سهو بخواند.

شک کردن بین ۳ و ۴:

اگر در حین نماز خواند دچار این شک شوید باید پایه را بر ۴ رکعت خوانده شده فرض کنید و بعد از پایان نماز خود نماز احتیاط را ایستاده به جا آوردید.

همه چیز از شکیات نماز

شک کردن بین ۴ و ۵:

در این نوع از شک در نماز نیز باید در حال ایستاده و نشسته تشهد خود را به جا آورد و سلام بخواند و در نهایت نماز احتیاط را ایستاده یا نشسته به جا آورد.

همچنین در شکیات۵ و ۳ نمازگزار در حال ایستاده باشد باید بنشیند و تشهد و سلام را اقامه کند و در نهایت نماز احتیاط را ایستاده بخواند. شکیات۳ و ۴ و ۵ نیز اگر در حال ایستاده باشد فرد باید تشهد بخواند و نماز ایستاده احتیاط و نماز نشسته بخواند. در شکیات۵ و ۶ ایستاده نیز باید تشهد بخواند و بعد از سلام دادن سجده سهو به جا آورد.

مواردی از سجده سهو برای شک در نماز

برای سه چیز بعد از سلام دادن نماز باید دو سجده سهو به جا آورده شد؛ ۱- در بین نماز سهواً حرف بزند. ۲- یک سجده را فراموش کند. ۳- در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت.

برای مورد دوم احتیاط واجب آن است که سجده سهو به جا آورد : ۱- در جایی که نباید، نماز را سلام دهد؛ مثلا در رکعت اول اشتباهاً سلام نماز را دهد. ۲- تشهد نماز را فراموش کند.

شکیات نماز+عکس

  • همچنین اگر فرد نمازگزار سهواً یا به خیال اینکه نمازش تمام شده، سخن بگوید باید دو سجده سهو به جا آورد.
  • در صورتی که سهوا تسبیحات اربعه نخواند یا کمتر و بیشتر از سه مرتبه بگوید، برای احتیاط بیشتر مستحب است، دو سجده سهو به جا آورد.
  • اگر جایی از نماز که نباید سلام بگوید، اشتباهاً هر سه سلام را به زبان آورد، خواندن دو سجده سهو کافی است.
  • در صورتی که در رکوع یا بعد از آن یادش بیفتد که یک سجده یا تشهد از رکعت قبلی را فراموش کرده است، باید بعد از سلام نماز سجده یا تشهد را قضا کرده و سپس دو سجده سهو بخواند.
  • در صورتی که سجده سهو را بعد از سلام دادن نماز، عمداً به جا نیاورد، دچار معصیت شده و واجب می باشد که سریعا آن را به جا آورد، حال اگر سهواً انجام نداده باشد باید بعد از به یاد آوردن فوراً انجام دهد و نیازی به دوباره خواندن نماز نیست.
  • در صورتی که فرد تشخیص ندهد که سجده سهو بر او واجب شده است یا خیر، نیازی نیست آن را به جا آورد.
  • اگر کسی شک کند که دو سجده سهو بر او واجب شده یا چهار تا، در صورتی که دو سجده بخواند، کافی است.
  • اگر شخص بداند که دو سجده سهو انجام نداده است، باید دو سجده سهو را به جا آورد و اگر سهواً سه سجده انجام داده باشد، باید مجدداً دو سجده سهو به جا آورد.

شک در نماز

در پایان ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز در مطالعه این مطلب، امیدواریم این بخش از دانستنی های مذهبی برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با احکام تلفظ اشتباه در نماز می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا