توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیاعمال مستحبیمذهبی

تفاوت نماز شیعه با سنی در چیست؟

نماز از دیگر فرایض دینی به شمار می آید که انجام آن برای همه مسلمانانی که به سن تکلیف رسیده اند، امری واجب به شمار می آید.

تفاوت نماز شیعه با سنی در چیست؟

تفاوت نماز شیعه با سنی در چیست؟ نماز از دیگر فرایض دینی به شمار می آید که انجام آن برای همه مسلمانانی که به سن تکلیف رسیده اند، امری واجب به شمار می آید. در برخی از روایات این چنین به گوش می رسد که همه مسلمانان در ابتدای شکل گیری اسلام به یک شکل نماز می خواندند و اقدامات قبل از آن را انجام می دادند. با مرور زمان تفاوت هایی در این بین به وجود آمد که تماما از ایجاد اختلاف در بین قوم ها نشات گرفت. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با تفاوت نماز شیعه با سنی ها آشنا شوید.

تفاوت نماز شیعه با سنی چیست

آشنایی با تفاوت نماز شیعه و سنی ها

اقامه نماز شیعیان با اهل تسنن تفاوت های دارد که در ادامه به بیان این تفاوت ها پرداخته ایم که می توانید با آن ها آشنا شوید.

  • چگونگی اذان و اقامه

سنی های بر این باورند که اذان صبح بایستی قبل از طلوع آفتاب صورت گیرد و در معنایی دیگر به علت آن انجام می گیرد که افراد به برپایی نماز های نافله خود بپردازند. پس از این عمل باری دیگر اذان گفته می شود که در پی آن اقامه نیز از مساجد اطراف به گوش می رسد. سنی ها در اذان خود کلمه حی علی خیر العمل را حذف کرده اند.

این در حالی است که علمای شیعه بر این باور هستند که پس از داخل شدن وقت بایستی اذان گفته شود.

  • به زبان آوردن بسم الله … در ابتدای سوره ها

این اقدام برای شیعیان و سنی ها با تفاوت بسیاری همراه است، بدیت صورت که شیعیان گفتن بسم الله … را در ابتدای هر سوره، بخشی از آن می دانند و فقها اعلام کرده اند که منع انجام آن سبب ابطال نماز خواهد شد و حتی به زبان آوردن با صدای آهسته نیز جایز نیست.

تفاوت نماز شیعه با سنی بدین صورت است که آن ها بسم الله … را از قسمت های سوره های نماز نمی دانند.

  • سوره های رکعت اول و دوم

شیعیان این باور را دارند که هر یک از سوره ها در رکعت اول و دوم نماز واجب هستند و بایستی به طور کامل خوانده شوند اما سنی ها باور دارند که خواندن یک سوره نیز در دو رکعت اول نماز کفایت می کند. آن ها اعتقاد دارند که سوره حمد به تنهایی در رکعت اول و دوم کافی است و نیازی با خواندن سوره توحید در پی آن نیست.

تفاوت های نماز شیعه با سنی چگونه است

  • گره کردن دستان به یک دیگر

شیعیان بر این باورند که گذاشتن دست ها به روی یک دیگر در نماز، سبب ابطال آن می گردد و این در حالی است که گذاشتن دست راست به روی چپ و در اصطلاحی دیگر دست بسته نماز خواندن از مستحبات این فریضه دینی به شمار می آید.

  • به زبان آوردن واژه آمین

فقهای دینی اعلام کرده اند که گفتن آمین، سبب ابطال نماز شیعیان خواهد شد. اما سنی ها بر این باورند که گفتن آمین مستحب می باشد.

همان طور که می دانید قنوت از دیگر اعمال نماز به شمار می آید که در برخی از روایات این چنین آمده است که فراموشی آن به طور غیر عمد اشکالی ندارد. قنوت برای سنیان به دین صورت است که نماز هایی غیر از وتر به خواندن قنوت نیازی ندارند.

  • گذشتن از رو به روی نمازگذار

فرق نماز شیعه با سنی نیز به این صورت تعریف می شود که گذشتن از مقابل نماز گذار برای سنی ها امری حرام است و در برخی از مواقع به بروز درگیری به مواقع سهل انگاری در این شرایط منجر می گردد.
این مسئله برای افرادی که به مکه و کربلا مسافرت می کنند به شدت صدق می کند چرا که عدم رعایت آن سبب اعتراض شدید نماز گذار فرد سنی می گردد. گفتنی است که این امر برای شیعیان حرام نیست و در برخی مواقع مستحب نیز به شمار می آید‌.

اهمیت مکان سجود در هنگام نماز

شیعیان این باور دارند که سجده در مکان خاک، سنگی و همچنین گیاهان طبیعی از زمین رویده اند، انجام می گیرد. اما در این رابطه سنی ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و بایستی در فرش و سجاده سجده گذارند.

اهل سنت رکن های نماز را به صورت قیام، رکوع، سجود، قرائت معرفی می کنند. این در حالی است ارکان نماز برای شیعیان ۵ تا است که شامل نیت، تکبیرالاحرام، قیام، رکوع و سجود می باشد.

سنی ها بر این باورند که نماز های پنجگانه باید در زمان خود انجام گیرد و شیعیان اعتقاد دارند که خواندن نماز به وقت خود امری مستحب است.

و در پایان از معرفی تفاوت نماز شیعه با سنی باید این چنین گفت که بسیاری از سنی ها صلوات آل محمد را از نماز های خود حذف می کنند و در تشهد که صلوات آن از رکن های اساسی به شمار می آید، بر زبان نمی آورند.

تفاوت تشهد گفتن در نماز شیعه با سنی

برای آَشنایی با دیگر مطالب مذهبی بر روی لینک های مرتبط همانند حکم قضا شدن نماز و عواقب ترک نماز کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا