توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیماه رمضانمذهبی

خوردن سحری هنگام اذان صبح چه حکمی دارد؟

خوردن سحری هنگام اذان صبح چه حکمی دارد؟

خوردن سحری هنگام اذان صبح روزه را باطل می‌کند و باید کفاره بدهد. روزه‌دار موظف است به محض شروع اذان صبح دست از خوردن و آشامیدن بکشد و اگر چیزی از خوراکی در دهان دارد آن را بیرون بریزد.
 
عکس هلال ماه رمضان
 
آیا خوردن سحری هنگام اذان صبح صحیح است؟ موقع سحر تا چه زمانی می‌توان به خوردن و آشامیدن ادامه داد؟ اگر چیزی در دهانمان بود و اذان را گفتند چه باید بکنیم؟ ستاره این مقاله را برای رفع و رجوع کردن همه این‌گونه سؤالات آماده کرده است.

خوردن سحری هنگام اذان صبح

بر اساس نظر همه مراجع تقلید:
به محض شروع اذان صبح که بر اساس محاسبات نجومی و مورد اطمینان متخصصین تدوین شده و از صدا و سیما هم پخش می‌شود با توجه به داخل شدن وقت، روزه‌دار باید احتیاط کند و از هرگونه خوردن و آشامیدن خودداری کند؛ در غیر این صورت روزه او باطل است و کفاره روزه بر او واجب می‌شود و باید قضای آن روزه را بگیرد.
  • حتی بسیاری از علما معتقدند که چند لحظه قبل از آغاز اذان صبح باید دست از خوردن و آشامیدن کشید.
  • اگر در حال خوردن سحری هستید و متوجه شدید که اذان شروع شده است باید هر آنچه که در دهان دارید را بیرون بیاورید.
  • اگر خود فرد توانایی محاسبات نجومی را دارد و یا می‌تواند طلوع فجر را تشخیص دهد و یا این که مطمئن است در محلی که زندگی می‌کند طلوع فجر شرعی دقایقی پس از اذان صدا و سیماست در این صورت روزه او صحیح است.
  • شما اگر اطمینان داشته باشید که اگر در هنگام اذان صبح سحری نخورید به دلیل ضعف نمی‌توانید روزه بگیرید باز هم اجازه ندارید که با شروع اذان صبح به خوردن و آشامیدن ادامه بدهید و روزه شما باطل خواهد بود. اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد می‌توانید به ۴ فرسخی (۲۲ کیلومتری) بیرون شهر مسافرت کنید و روزه خود را بر اساس حکم روزه مسافر بخورید و بعداً قضای آن را بجا بیاورید.

خوردن سحری هنگام اذان صبح از نظر مراجع تقلید

آیت‌الله خامنه‌ای:
  • مقتضى است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، هم‌زمان با شروع اذان صبح از رسانه‌ها براى روزه امساک کنند و حدود ۵ الى ۶ دقیقه بعد از اذان، شروع به اداى نماز صبح نمایند.
آیت‌الله مکارم شیرازی:
  • بر مؤمنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساک کنند و احتیاطاً ۵ دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانند.
  • اگر هنگامى‏ که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد که اذان صبح شده، باید آنچه را که در دهان است بیرون بیاورد و اگر عمداً فرو بدهد روزه‌اش باطل است و کفاره هم دارد.
  • اگر فردی بدون اطلاع از شروع اذان صبح و یا از روی ندانستن حکم، خوردن و آشامیدن را ادامه داده است در صورتی که تا پیش از پایان اذان، خوردن و آشامیدن را ترک کرده، استثنائا روزه این روز صحیح است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی:
  • در وجوب امساک، ملاک تحقق فجر صادق است؛ لذا اگر شروع اذان مقارن با طلوع فجر باشد و یا از اذان مؤذن وقت‌شناس اطمینان به دخول وقت حاصل شود، امساک واجب است و خوردن و آشامیدن جایز نیست.
آیت‌الله سیستانی:
  • اگر یقین دارید که وقت داخل شده است نمی‌توانید چیزی بخورید.
 

ابوالفضل ناظمی – گروه مذهبی ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا