توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

معرفی هایما s7 + مشخصات، امکانات و قیمت

معرفی هایما s7 

خودروی هایما s7 یکی دیگر از خودروهای نسبتا کم نام و نشانی به شمار می‌رود که مدتی است از دیار چین رخت بر بسته و در بازار خودروی ایران حضور یافته است. به موجب همکاری‌‌ دو جانبه میان شرکت ایران خودرو و شرکت چینی هایما امکان مونتاژ خودروی هایما s7 از چندی قبل در ایران فراهم شده و این خودرو اکنون در بازار حضور یافته است.

نمای کنار هایما s7

خودروی هایما s7 در ردیف خودروهای شاسی بلند میانه قامت قرار می‌گیرد. محصولاتی که اکنون در میان خودرو دوستان ایرانی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند. با این حال هایما s7 در حال حاضر محصول چندان شناخته شده و محبوبی در میان مشتریان ایرانی به شمار نمی‌رود و میزان اقبال برای خرید آن در قیاس با سایر محصولات چینی چندان چشم‌گیر به نظر نمی‌رسد. اما با توجه به نبود رقیبان داخلی جدی هم‌نژاد و همچنین حریفان چندان قدر در این رده‌ی قیمتی، این خودرو (در صورت تداوم تولید و مونتاژ) شاید بتواند به تدریج جای خود را در بازار خودروی ایران پیدا کند. به خصوص آن که مشکلات اقتصادی و بی‌ثباتی وضع بازار و ارز دست بسیاری از خودرو دوستان را از محصولات با کیفیت خارجی کوتاه نگه داشته است.

به هر حال نمی‌توان کتمان کرد که شرکت سازنده‌ی این خودرو یعنی هایما از قدمت و اعتبار چندانی برخوردار نیست و یکی از شرکت‌های نسبتا نوپای صنعت خودروسازی چین محسوب می‌شود. در واقع قدمت شرکت خودروسازی هایما در صنعت خودروسازی چین تنها به ربع قرن گذشته باز می‌گردد.

نمای جلو هایما s7

جالب این جا است که سران هایما تنها اندکی بیش از یک دهه توانستند روی پای خود بایستند و پس از آن ناچار به فعالیت تحت مدیریت شرکت فاو (تولید گنندگان مدل‌های بسترن) شدند.

در واقع هنوز ناظران صنعت خودروسازی شرق آسیا نتوانسته‌اند خلاقیت منحصر به فردی را از مدیران و مهندسان شرکت هایما مشاهده کنند. چرا که اعضای این شرکت از همان ابتدای فعالیت خود از تکنولوژی‌های شرکت ژاپنی مزدا در تولید محصولاتشان استفاده می‌کردند و اکنون هم تحت نظارت و مدیریت شرکت فاو به فعالیت مشغول هستند. به هر حال این شرکت نیمه مستقل چینی هم اکنون به موجب عقد قرار‌داد و انجام همکاری دو جانبه با شرکت ایران خودرو توانسته است امکان مونتاژ خودرو هایما s7 در ایران را فراهم کند.

گفتنی است که این خودرو در قالب چهار مدل پایه دستی، پایه اتوماتیک، دستی توربو شارژ و اتوماتیک توروبو شارژ در ایران تولید و مونتاژ می‌شود که در ادامه‌ی متن پیش رو به تمامی مدل‌های مذکور خواهیم پرداخت.

درب هایما s7

مشخصات فنی مدل‌های مختلف خودروی هایما s7

دو مدل پایه اتوماتیک و دستی خودروی هایما تنها در بخش جعبه دنده با یکدیگر تفاوت دارند و به جز آن از مشخصات فنی کم و بیش مشابهی برخوردار هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که موتور آنها نیز اندکی با یکدیگر متفاوت است. به گونه‌ای که مدل دستی این خودرو از وجود موتور HM484Q بهره می‌برد و مدل اتوماتیک نیز به موتور HM484Q-A مجهز است. با این حال در سایر مشخصات فنی شاهد تفاوت چندان مهمی میان این دو محصول نیستیم.    

در مجموع نسخه‌ی پایه خودروی هایما s7 به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با بهره‌مندی از گنجایش ۱۹۹۵ سی‌سی و سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای مجهز است. موتوری که حداکثر توانی معادل ۱۴۸ اسب بخار ایجاد می‌کند و از حداکثر گشتاوری معادل ۱۸۰ نیوتن‌متر برخوردار است.

نمای سه رخ هایما s7

در نسخه‌ی دستی این خودرو شاهد استفاده از سیستم انتقال قدرت در حالت جعبه دنده ۵ سرعته دستی هستیم. سیستمی که در نسخه اتوماتیک این محصول در قالب جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک پیاده‌سازی شده است.

اما در مدل توربو شارژ خودروی هایما s7 مسلما شرایط تا حدی متفاوت است و قدرت و توان بیشتری در انتظار رانندگان خواهد بود. به گونه‌ای که موتور ارتقا یافته و ۱۷۹۵ سی‌سی این خودرو قادر است حداکثر توانی به اندازه‌ی ۱۷۰ اسب بخار (با احتساب ۵۵۰۰ دور در دقیقه) ایجاد نماید و حداکثر گشتاوری معادل ۲۳۰ نیوتن‌متر (با احتساب ۴۵۰۰ دور در دقیقه) را به نمایش بگذارد.

نمای عقب هایما s7

در مجموع با توجه به وزن تقریبی ۱.۵ تنی این خودرو (البته وزن اتومبیل بدون سرنشین و تجهیزات جانبی اضافه) در اختیار داشتن مدل توربو شارژ این خودرو کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. چرا که توان ۱۴۸ اسب بخاری موتور مدل پایه هایما s7 چندان برای عرض اندام این خودروی شاسی بلند کافی به نظر نمی‌رسد و در انجام وظایف سنگین قطعا مشکلات و کم و کاستی‌هایی به وجود خواهد آمد. علاوه بر آن شتاب صفر تا صد ۱۵.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت قابل دستیابی ۱۶۵ کیلومتر در ساعتی مدل پایه این خودرو نیز مزید بر علت است تا علاقه‌مندان هایما s7 به سمت خرید مدل توربو شارژ این خودرو متمایل شوند.

نام مدل دستی پایه اتوماتیک پایه   دستی توربو شارژ اتوماتیک توربو شارژ
نوع موتور HM484Q HM484Q-A  HM484Q-T HM484Q-T
گنجایش موتور 1995 سی‌ سی 1995 سی سی 1795 سی سی 1795 سی سی
حداکثر توان موتور 148 اسب بخار  148 اسب بخار 170 اسب بخار 170 اسب بخار
حداكثر گشتاور 180 نیوتن متر 180 نیوتن متر 230 نیوتن متر 230 نیوتن متر
تعداد سوپاپ 16 عدد 16 عدد 16 عدد 16 عدد
نوع سوخت مورد استفاده بنزین بنزین بنزین بنزین
نوع سيستم انژكتوری پاشش چند نقطه‌ای پاشش چند نقطه‌ای پاشش چند نقطه‌ای پاشش چند نقطه‌ای
استاندارد حد آلايندگی یورو 4 یورو 4 یورو 5 یورو 5
حداکثر سرعت 165 کیلومتر در ساعت 165 کیلومتر در ساعت 165 کیلومتر در ساعت 170 کیلومتر در ساعت
نوع سيستم انتقال قدرت 5 دنده دستی 5 دنده اتوماتيک 6 دنده دستی 6 دنده اتوماتیک
میزان مصرف سوخت تركيبی 8.1 لیتر در 100 کیلومتر 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر 8.7  لیتر در هر 100 کیلومتر 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
طول خودرو 4498 میلی متر 4498 میلی متر 4530 میلی متر 4530 میلی متر
عرض خودرو 1830 میلی متر 1830 میلی متر 1830 میلی متر 1830 میلی متر
ارتفاع خودرو 1730 میلی متر 1730 میلی متر 1730 میلی متر 1730 میلی متر
فاصله بين دو محور جلو و عقب 2619 میلی متر 2619 میلی متر 2619 میلی متر 2619 میلی متر
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن پر 1510 کیلوگرم  1545 کیلوگرم  1545 کیلوگرم  1545 کیلوگرم
گنجايش مخزن سوخت 61 لیتر 61 لیتر 61 لیتر 61 لیتر
گنجایش فضای صندوق عقب 400 لیتر 400 لیتر 400 لیتر 400 لیتر

نمای داخل هایما s7

امکانات و قابلیت‌های مدل‌های مختلف خودروی هایما s7

تفاوت تجهیزات، قابلیت‌ها و امکانات به کار رفته در دو مدل دستی و اتوماتیک خودروی هایما s7 تنها در وجود قابلیت مربوط به سيستم استارت و غیر فعال ساختن موتور در مدل دستی و همچنین وجود قابلیت کروز کنترل در مدل اتوماتیک این خودرو خلاصه می‌شود. علاوه بر آن مدل اتوماتیک این خودرو به سیستم کیلس استارتر نیز مجهز است. ضمن آن که نوع رینگ به کار رفته در این دو مدل نیز با یکدیگر متفاوت است.

بدین گونه که مدل دستی از وجود رينگ آلومينيومی 16 235/65R بهره می ‌برد و مدل اتوماتیک هم به مجهز به رينگ آلومينيومی 17 235/65R است. به جز موارد مختصری که به آنها اشاره شد، سایر قابلیت‌ها و امکانات خودروی هایما s7 در دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو کم و بیش مشترک است. مواردی که می‌توانید لیست آنها را به صورت فهرست‌وار مشاهده کنید.

نمای مقابل خودروی هایما s7 

  • مجهز به ترمزديسكی جلو و عقب، سيستم ترمز ضد قفل ABS وEBD، سيستم كمکی حرکت در سربالايی HSA، سيستم كنترل پايداری الكتريكیESP و سيستم كنترل كشش TCS    

  • برخورداری از چهار کیسه هوای ایمنی اصلی و جانبی برای راننده و سرنشين کنار دست او          
  • بهره‌مندی از فرمان برقی با امكان تنظيم ستون فرمان در دو جهت مختلف و مجهز به كليد های روی فرمان یا MFC         
  • مجهز به سیستم تهویه اتوماتيک     
  • برخورداری از صفحه نمايش لمسی 7 اينچی مجهز به چهار عدد بلندگو، دو تیونر و درگاه‌های مربط به AUX ،USB، کارت اس دی همراه با قابلیت‌های بلوتوث و GPS
  • مجهز به چراغ روشنایی روز ال ای دی، مه شكن‌های جلو و عقب و قابلیت تنظيم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل خودرو    
  • برخورداری از آينه‌های جانبی برقی تا شونده که دارای راهنما و قابلیت گرم‌کن هستند‌
  • مجهز به آينه وسط با قابلیت ضد انعكاس نور، قابليت نمايش فاصله‌ی عقب خودرو تا مانع و همچنین قابليت نمايش ميزان باد لاستيک یا TPMS             
  • بهره‌مندی از شيشه بالابرهای برقی جلو و عقب در کنار دودی بودن شيشه عقب و شيشه‌های جانبی               
  • برخورداری از غربيلک فرمان چرمی، تودوزی چرم دو رنگ و تريم داخلی تيره         
  • بهره‌مندی از دوربين ديد عقب، سنسور دنده عقب و قابلیت نمايش ميزان باد لاستيك ها TPMS
  • مجهز به قفل مركزی، قابلیت قطع خودكار سوخت هنگام بروز تصادف و باز شدن خودكار قفل درهای خودرو هنگام وقوع تصادف
  • بهره‌مندی از قابلیت اخطار در سرعت‌های بالا، اخطار برای باز بودن درهای خودرو، اخطار برای باز بودن كمربندهای ایمنی و امكان خروج اضطراری از صندوق عقب در مواقع مورد نیاز

  • مجهز به قفل كودک برای درهای عقب و سيستم ضد سرقت ايموبیلايزر  
  • برخورداری از كمربندهای پيش كشنده جلو با امكان تنظيم ارتفاع، كمربندهای ايمنی سه نقطه‌ای در عقب و بهره‌مندی از قابلیت ايزوفيكس                
  • برخورداری از چراغ نقشه خوان جلو و عقب
  • مجهز به صندلی راننده برقی هشت حركته و برخوردار از قابلیت گرم‌كن در کنار وجود صندلی شاگرد چهار حركته با حالت دستی و همچنین صندلی‌های عقب تاشو و دو تكه
  • بهره‌مندی از كامپيوتر سفری که به نمايشگر پيمايش خودرو و میزان مصرف سوخت مجهز است
  • برخورداری از پشت سری نرم جهت محافظت از سر و گردن و برف پاک‌كن شيشه عقب
  • مجهز به كنسول ميانی جلو و عقب و همچنین جا ليوانی جلو و عقب
  • بهره‌مندی از سان‌روف برقی و اسپويلر

گفتنی است که دو مدل توربو شارژ دستی و توربو شارژ اتوماتیک خودروی هایما s7 نیز کم و بیش از وجود همان قابلیت‌هایی بهره می‌برند که مدل اتوماتیک پایه این خودرو از آنها برخوردار است.

نمای داخل هایما s7

مشخصات ظاهری و قیمت خودروی هایما s7

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، خودروی هایما s7 در عمل یک خودروی شاسی بلند میانه قامت محسوب می‌شود. به طور کل می‌توان اندازه‌ی این خودرو را چیزی مابین دو خودروی سانتافه و توسن در نظر گرفت. دو محصول شرکت هیوندای که در میان خودرو دوستان ایرانی کاملا شناخته شده هستند و به دلیل موضوع مهم و تاثیرگذاری به نام قیمت جایگاه خود را به هایما s7 و محصولات مشابه آن تعارف کرده‌اند.

خصوصیات هایما s7

با وجود آن که این خودرو در عمل یک محصول نه چندان شناخته شده‌ی چینی محسوب می‌شود، اما باید اعتراف کرد که از سر و شکل کاملا مناسبی بهره می‌برد و ظاهری مدرن و امروزی دارد. در نمای جلوی این محصول که نوع طراحی اجزای مختلف خود را از برخی خودروهای شناخته شده‌ی اروپایی و ژاپنی وام گرفته است، شاهد ترکیب مناسب اجزای مختلفی نظیر جلو پنجره، سپر و چراغ‌های جلو با یکدیگر هستیم. خصلتی که در نمای عقب این خودرو نیز کم و بیش قابل مشاهده است.

در مجموع می‌توان گفت که هایما s7 به عنوان محصولی در این سطح و این رده‌ی قیمتی عملکرد کاملا قابل قبولی را در نوع طراحی ظاهری خود به نمایش گذاشته است. ضمن آن که این نمره‌ی قبولی را به طراحی بخش داخل آن و فضای درون کابین آن نیز می‌توان اختصاص داد.

نمایی از درون هایما s7

در حال حاضر و در لحظه‌ی نگارش این متن، شاهد حضور مدل توربو شارژ و اتوماتیک خودروی هایما s7 در بازار خودروی ایران هستیم و از سایر مدل‌های موجود خبر چندانی نیست. به هر حال مدل مذکور هم‌اکنون از متوسط قیمتی در حدود 120 میلیون تومان برخوردار است و همانند سایر خودروهای حاضر در بازار جهش قابل توجهی را طی مدت کوتاه اخیر در بحث قیمت تجربه کرده است.

افزون بر آن بازار خرید و فروش مدل‌های دست دوم این خودرو نیز درست همانند بسیاری از خودروهای مشابه چینی از رونق چندانی برخوردار نیست. افزون بر آن که عدم اقبال نسبی خودرو دوستان از خرید این خودرو و برخورداری این محصول از محبوبیت نه چندان قابل توجه در نزد مشتریان نیز در این امر دخیل بوده است. به همین دلیل اگر فرآیند خرید این خودرو را برای فروختن آن در آینده‌ای نزدیک مد نظر دارید باید حتما به این نکته‌ی مهم توجه کنید.

هایما s7 و ویژگی‌های آن

در پایان برای کسب شناخت بیشتر از خودروی هایما s7 شما را به مشاهده‌ی ویدیوی زیر دعوت می‌کنیم. ویدیویی که به نسخه‌ی توربو و مدل 2017 این خودرو اختصاص دارد.

 

رضا حسینی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا